• Veho Oy Ab/

Helsinki 2.3.2004 smart-henkilöautoperhe Geneven autonäyttelyssä: innovatiivisia ratkaisuja nyt myös viidelle hengelle. smartit tunnetaan nyt johdonmukaisesti fortwo- ja forfour-nimillä. smart roadster BRABUS lunastaa lupaukset todellisena urheiluautona. smart fortwo coupén ja avomalli smart fortwo cabrion rinnalle smart- mallistoon on saatu peräti viisi henkeä mukavasti ja elämäniloisesti - tuttuun smart-henkeen - kuljettava smart forfour. Geneven autonäyttelyssä smart esittelee urheilumalleistaan smart roadsterista ja smart roadster-coupésta ärhäkät BRABUS-erikoisversiot. Nuoresta iästään huolimatta smart-mallisto kasvaa menestyksellisesti. Tulevaisuudessa smart formoren myötä luvassa on käytännöllistä ja elämäniloista smart- autoilua myös SUV-luokassa. Näin yksi uusimmista automerkeistä jatkaa menestyksellisesti uusissakin autoluokissa. Innovatiivinen ja yksilöllinen. Näppärä pikkuauto, jossa on runsaasti ison auton ominaisuuksia ja varusteita. Nämä alun perin edistykselliseen kaksipaikkaiseen smart city-coupe´ -malliin, joka siis tunnetaan tästä lähtien smart fortwona, liitetyt määreet pitävät täsmälleen paikkansa myös uuden viisipaikkaisen forfour-mallin kohdalla. Edistykselliset ja elämäniloa huokuvat smart-henkilöautot rikkovat rohkeasti perinteisten autojen kokoluokkien rajoja. Forfour-mallista löytyy paljon sellaista, mitä on totuttu näkemään vasta suurempien autojen varustuksessa. Yksi esimerkki tästä on aina vakiovarusteena seuraava ESP- ajonvakautusjärjestelmä. Autoilevaa maailmaa vuodesta 1998 ihastuttaneen smartin mallisto on saanut luonnollisen jatkeen forfour-mallista, jolla hauskasta smart- autoilusta voi nauttia myös suuremmalla joukolla yhtä aikaa. Forfourin tunnistaa välittömästi smart-perheen jäseneksi. Lyhyt takaylitys ja suuret pyörät ovat tunnusomaisia. Kaikissa forfour-versioissa on neljä sivuovea ja takaluukku. Auto on kompakti ja urheilullinen. Huolimatta kompakteista ulkomitoista sisätilat yllättävät väljyydellään kaikille smart-autoille tyypilliseen tapaan. Kuten smart fortwonkin, forfourin voi valita perinteisellä tai lasikatolla tahi sähköisellä kattoluukulla varustetulla katolla. Tehokkaiden moottoreidensa ja erittäin ketteräksi säädetyn alustansa ansiosta smart forfour ilahduttaa ajamisesta nauttivaa kuljettajaa. Forfourin mallivalikoimassa on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Bensiinimoottorit ulottuvat 1,1-litraisesta 55 kilowatin voimanlähteestä aina urheilulliseen 80 kilowattiseen 1,5-litraiseen, joka antaa alle tuhatkiloiselle autolle reippaan suorituskyvyn. Erittäin taloudellisista 1,5-litraisista cdi-dieseleistä on kahta tehoversiota, 50 ja 70 kilowattia. Forfourin varustetasoja on kaksi, pulse ja passion. Vakiovarustukseen kuuluu viisiportainen käsivaihteisto ja sen vaihtoehdoksi on saatavilla edelleen kehitetty automatisoitu kuusiportainen softouch-vaihteisto. Siinä vaihteensiirron voi jättää kokonaan automatiikan huoleksi tai vaihtaa käsin ilman kytkinpoljinta. smart forfour tarjoaa jo pikkuautoluokassa täydellisen premium-tuotteen. DaimlerChryslerin ja Mercedes-autojen vaikutus tuntuu smart forfourissa muun muassa äänentoiston, navigaatio- ja kommunikaatiolaitteiston ja lukuisten mukavuus- ja turvatoimintojen korkeassa tasossa. smartien vakiovarustelista sisältää muun muassa ESP- ajovakaudenhallintajärjestelmän ja lukkiutumattomat ABS-jarrut varustettuna EBD-elekronisella jarruvoiman jaolla. Forfourin korkeasta tasosta kertoo myös se, että jarrut on toteutettu levyjarruilla myös taka-akselilla. smart forfourin rakenteessa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien korkeaan turvallisuustasoon. Matkustajia suojaa luja tridion -turvakori. Viisiovinen smart täyttää törmäystesteissä erittäin korkeat DaimlerChryslerin autoiltaan vaatimat turvastandardit. Kaikkien smart-mallien tapaan forfourin koripaneelit ovat täysin kierrätettäviä ja niissä käytetyt ulkomaalit vesiohenteisia. smart forfour tulee Suomessa myyntiin kesällä 2004, hinnat vahvistetaan myöhemmin. smartin BRABUS-mallit erottuvat muista varustelulla ja mahtavalla vääntövoimallaan Geneven autokeväässä smartin tähtinä loistavat todelliset urheiluautot. smart roadster BRABUS ja smart roadster-coupé BRABUS yli sadan hevosvoiman tehoisine turboahdettuine moottoreineen tarjoavat esimerkillisen teho/paino-suhteen. Keveälle kaksipaikkaiselle jää kiihdytettäväksi ainoastaan 11,2 kiloa massaa kilowattia kohden. Huiman ulkonäön lisäksi smart roadster BRABUS ja smart roadster-coupé BRABUS tarjoavat nyt vertailukelpoisen suorituskyvyn aivan täysikokoistenkin autojen kanssa. Puhdas ajamisen ilo on näillä mahdollista kokea keveästi ja ympäristöystävällisesti, sillä niiden voimanlähteenä toimii samasta peruskonstruktiosta edelleen kehitetty 698-kuutioinen kolmisylinterinen voimanlähde, joka kyydittää kaksipaikkaista kaupunkiauto smart fortwo coupéta ja fortwo cabriotakin. Urheilumallien BRABUS-versioissa tehoa on reilusti enemmän. 74 kilowattia eli 101 hevosvoimaa kiihdyttävät smart roadster BRABUSin ja smart roadster-coupé BRABUSin nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 9,8 sekunnissa. Tarvittaessa ne kykenevät jopa 195 km/h huippunopeuteen saakka. Pikkuruisesta 698-kuutioisesta moottorista saadaan edistyksellisen ahtamistekniikan ansioista esiin tavallisesti vasta puolta suurempien moottoreiden yhteydessä esiintyvä 130 newtonmetrin vääntö. smart roadster BRABUSin ja smart roadster-coupé BRABUSin eroavaisuuksia perusmalleihin ovat muun muassa edelleen kehitetty turboahdin, uusi ahtoilman jäähdytysjärjestelmä, vahvistettu kytkin, suurta vääntöä silmällä pitäen suunniteltu voimansiirto ja uudelleen ohjelmoitu moottorinohjausjärjestelmä. Peräti 17-tuumaiset alumiinipyörät ja urheilujousitus varmistavat täsmällisen ajokäytöksen. Sisustus on hyvällä maulla toteutettu yhdistelmä alumiinia ja nahkaa. Aikataulu ja hinnat roadster Brabus ja roadster coupe´ Brabus -malliston osalta ovat vielä avoinna Suomesssa. smart formore Kokonaiseksi autoperheeksi lyhyessä ajassa kasvanut smart-mallisto laajenee jatkossakin. Luvassa on SUV-luokan nelivetoinen malli. Vuonna 2006 saapuva uutuus tuntee nimen smart formore. SUV-mallin myötä smart laajentaa markkinoitaan Yhdysvaltoihin. Nelivetoista uutuutta aletaan valmistaa DaimlerChryslerin tehtaalla Brasiliassa. smart-hinnasto 2004 smart fortwo coupe´ pure 37 kW 13.900 euroa pulse 45 kW 17.500 euroa passion 45 kW 17.900 euroa smart fortwo cabrio pure 37 kW 18.900 euroa pulse 45 kW 21.500 euroa passion 45 kW 21.900 euroa roadster 60 kW 29.900 euroa roadster coupe´ 60 kW 31.900 euroa Lisätietoja: Nimi: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2202, fax. 010 569 2208 Nimi: Jussi Sepponen, markkinointipäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2263, fax. 010 569 2294. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/02/20040301BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/02/20040301BIT00620/wkr0002.pdf