smart päivitti fortwon ja esittelee sähköisen liikkumisen monipuolisia mahdollisuuksia

smartin osaston tähtiä Genevessä ovat uudistunut smart fortwo sekä sähköajoneuvot. smart fortwon ulkonäköä ja sisätiloja on päivitetty erottuvimmiksi ja laadukkaammiksi. Esillä ovat myös 3. sukupolven smart fortwo electric drive sekä smart ebike, joiden myynti alkaa kevään aikana. Maailmanensi-iltansa saavat molempien sähköajoneuvojen entistä suorituskykyisemmät Brabus-versiot. Pickup-luokan smart for-us nähdään ensi kertaa Euroopassa.

smart Geneven autonäyttelyssä

smart on ollut modernin kaupunkiliikenteen pioneeri vuodesta 1998 lähtien. smart fortwo –mallia on myyty jo yli 1,3 miljoonaa kappaletta. Viime vuonna autoja toimitettiin asiakkaille 101996 kappaletta eli 4,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010.

smartin lanseeraama car2go-yhteiskäyttöpalvelu on laajenemassa nopeasti. Noin 60000 asiakkaan käytössä on jo nyt yli 2000 smart-autoa seitsemässä kaupungissa: Ulmissa, Hampurissa, Austinissa, San Diegossa, Vancouverissa, Wienissä ja Amsterdamissa. Tänä vuonna palvelu laajenee muun muassa Lyoniin, Düsseldorfiin ja Washingtoniin.

smart fortwo entistä laadukkaampana ja dynaamisempana

Uudistuneen smart fortwon ulkonäköä korostavat leveä etusäleikkö integroidulla smart-logolla, erottuvasti muotoillut helma-, sivu- ja takalevikkeet sekä etumaskin vaakasuorat led-huomiovalot, jotka saa autoon lisävarusteena. Kromikoristeinen smart-logo on asetettu keskelle mustaa etusäleikköä. Rekisterikilven alle jäävät ilmanottoaukot on yhdistetty entistä leveämmäksi kokonaisuudeksi. “Muotoilu viestittää nyt selkeämmin smartin uudesta itsetietoisuudesta”, luonnehtii yhtiön pääjohtaja Dr. Annette Winkler.

Valittavana on kolme uutta kevytmetallivannetta. smart fortwo passionissa käytetään 9-puolaista vannetta, muussa mallistossa kahta uutta 3-puolaista vannemallia. Värivaihtoehtoja on seitsemän, uutuutena mattapintainen antrasiitti. smart fortwo Brabus Xclusiven uusi lisävärivaihtoehto on valkoinen. smart cabrio –mallin kolmen kattovärin (musta, punainen ja sininen) lisäksi Brabus-tasolla kangaskattoon on tarjolla kuusi muuta värivaihtoehtoa.

Myös smartin matkustamoon on tehty muutoksia. Tällainen on esimerkiksi uusi ylellinen, kristallinharmaa sisävärimaailma. Tällöin istuimet on päällystetty raikkaalla nahka

/kangasverhoilulla, ovet ja kahvat tekonahka/kangasverhoilulla ja kojelauta mustalla tekonahalla. Kokonaisuuden kruunaa harmaa kyynärnoja istuinten välissä.

smartin pulse- ja passion-varustetasojen ilme on värikkäämpi kuin perustason pure-tason autojen. Esimerkiksi etumaskin reunaa ja auton takaosaa koristaa hopeanvärinen lista. Etuspoileri, helmalevikkeet ja takapuskuri ovat korinväriset. Ovien peilikotelot ovat samaa sävyä kuin auton tridion-turvakori. pure-tasolla kaikki em. osat ovat mustia.

smartin varustetasot ovat edelleen pure, pulse, passion, Brabus ja Brabus Xclusive. smart fortwon saa coupé- ja cabrio-versioina viidellä moottorivaihtoehdolla. Bensiinikäyttöisen mhd-mikrohybridimallin saa joko 45 tai 52 kW kehittävinä versioina (61/71 hv). Turboahdetun bensiinimoottorin teho on 62 kW (84 hv). Taloudellinen cdi-turbodiesel toimii 40 kW (54 hv) teholla. Huipulla on 75 kW (102 hv) tehoinen Brabus-malli. Kulutukset vaihtelevat 3,3–5,2 litran välillä ja CO2-päästöt vastaavasti 86–119 grammaan kilometrillä.

Geneven autonäyttelyn uutuus on smart fortwo sharpred, jonka kirkkaanpunaiset tridion-turvakori ja peilikotelot luovat erottuvan kontrastin auton muuten mustalle ulkovärille. Malli on saatavana toukokuusta lähtien coupé ja cabrio-korimalleina 52 kW tai 62 kW bensiinimoottoreilla. Malli perustuu passion-varustetason autoihin, joissa on esimerkiksi automatisoitu softouch-vaihteisto ja panoraamakatto. sharpred-tason autoja valmistetaan rajoitettu 1800 kappaleen erä.

uusi smart fortwo ed: sähköauton kolmas sukupolvi

Ensimmäisen smart fortwo electric driven (ed) käyttötestit alkoivat Lontoossa vuonna 2007 sadan auton voimin. Toisen sukupolven ed-malli seurasi vuonna 2009, ja kysyntä ylitti odotukset. Suunnitellun 1000 auton sijaan Hambachin tehtaalla on valmistettu jo yli 2000 sähkökäyttöistä smartia, ja mallia on myyty 18 maassa. Kolmannen sukupolven auton myynti alkaa ensi kesäkuussa yli 30 markkina-alueella.

smartin uuden ed-mallin litiumioniakut valmistaa Deutsche Accumotive (ennen Tesla). Sähkömoottorin jatkuva teho on 35 kW ja huipputeho 55 kW (ennen 20 kW ja 30 kW). Huippunopeus on nyt120 km/hentisen100 km/hsijaan. Peräti 130 newtonmetrin voimalla vääntävän moottorin turvin ed-malli kiihtyy 0–60 km/h 5 sekunnissa (ennen 6,5) ja 0–100 kilometriin alle 13 sekunnissa. 17,6 kWh:n tehoiset akut takaavat smart fortwo ed:lle noin140 kilometrintoimintamatkan kaupunkiolosuhteissa.

Tyhjentyneiden akkujen lataaminen kotitalouspistorasiasta kestää alle kahdeksan tuntia. ed-malli voidaan lisävarustella myös pikalataustoiminnolla. Tällöin autoon asennetaan 22 kW:n tehoinen kiinteä laturi, jonka avulla tyhjä akku voidaan ladata täyteen alle tunnissa. Pikalataukseen tarvitaan voimavirtakaapeli, jolla auto yhdistetään julkiseen pikalatauspisteeseen tai vastaavaan pistokkeeseen kotona tai työpaikalla.

ed-version hankinnan helpottamiseksi smart on kehittänyt sale&care-ohjelman. Sen avulla asiakkaat voivat ostaa, vuokrata tai rahoittaa autonhankinnan ja vuokrata akut jopa alle 60 euron kuukausimaksulla (veroton hinta Saksassa). ed-mallin leasing-vuokra sisältää normaalit vuosihuollot ja akun tarkastuksen ja tarvittaesa jopa akun vaihdon riippumatta siitä, kuinka vanha auto tai akku on. Saksassa auton hankintaan voi liittää myös sähkösopimuksen, jonka perusteella smart fortwo ed käyttää vain tuulisähköä.

Uusi smart fortwo electric drive on saatavana kaikilla samoilla ulkoväreillä ja väriyhdistelmillä kuin polttomoottorisetkin smart-mallit. Uutena värinä esitellään raikas vihreä.

Vakiovarusteisiin kuuluu ilmansaasteita suodattava täysautomaatti-ilmastointi. Auto voidaan esilämmittää tai –ilmastoida internetin tai älypuhelimen avulla ennen ajoa. Muita vakiovarusteita ovat sähkökäyttöiset ikkunat ja peilit, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja vaihteenvalitsimen nuppi, ohjaustehostin sekä 9-puolaiset kevytmetallivanteet. Kiinteän katon lisäksi tarjolla ovat lasikattoinen versio sekä cabrio-avomalli. smartin oman iPhone-sovelluksen avulla auton käyttäjä saa käyttöönsä handsfree-puhelut, oman mielimusiikkinsa, internet-radion ja näppärän navigaatiojärjestelmän.

Täysin uusi malli on smart Brabus electric drive, joka saa maailmanensi-iltansa Gene-

vessä. Kyseessä on erityisen urheilullinen versio sähkökäyttöisestä smartista. Teho on noussut 60 kW:iin ja vääntömomentti 135 newtonmetriin. Alustaa on madallettu 10 millillä, ja pikalataustoiminto on vakiovaruste. Sisältä löytyvät esimerkiksi Brabus-urheiluohjauspyörä vaihteenvalitsimilla, nahkaistuimet ja urheilupolkimet ruostumattomasta teräksestä. Turvakorin ja peilikoteloiden väri on sähkönvihreä, muuten auto on musta. Brabus Monoblock VII –vanteet ovat edessä 16- ja takana 17-tuumaiset.

smart ebike: sähköavusteinen polkupyörä myyntiin toukokuussa

smart ja sähköavusteisia polkupyöriä valmistava saksalainen GRACE aloittavat sähkökäyttöisen smart ebiken myynnin jo toukokuun aikana. Pyörää myyvät smart-liikkeet Euroopassa ja Amerikassa. Verollinen lähtöhinta (Saksassa) on 2849 euroa.

ebikessa yhdistyvät metalli- ja muovirakenteet, ja sekä edessä että takana toimivat led-valot. Pääkomponentit kuten runko, akkuteline, kädensijat, valot ja lokasuojat on suunniteltu erityisesti smartille. Huoltovapaa, takarenkaan napaan sijoitettu BionX-sähkömoottori tuottaa 250 wattia. Ajaja voi säädellä poljinvoimaa neljällä tehoalueella pelkällä napinpainalluksella. Käyttötavan mukaan sähkö riittää jopa100 kilometrinmatkalle. Puhkeamattomat Continental EcoPlus Contact –renkaat ovat 26-tuumaiset.

Väriyhdistelmät ovat kristallinvalkoinen sähkönvihreillä korostuksilla tai mattapintainen tummanharmaa oransseilla korostuksilla.

ebiken 423 Wh litiumioniakku on yksi voimakkaimmista sähköpyörissä käytetyistä. Irrotettava akku voidaan ladata normaalista pistorasiasta, mutta akku latautuu myös ajettaessa pyörän jarrutusenergialla. Varustelu on muutoinkin vaikuttava: sekä etu- että takarenkaassa on Maguran valmistamat MT4-levyjarrut, ja pyörästä löytyy jopa USB-liitäntä jonka kautta pyörään voidaan liittää kannettavia laitteita – jatkossa ehkä myös iPhone, jota sopivalla applikaatioilla voitaisiin käyttää ebiken informaatiokeskuksena kertomaan esimerkiksi akun lataustasosta ja toimintamatkasta.

Myös ebikesta esitellään Genevessä perusmallia suorituskykyisempi Brabus-versio. Brabus ebiken runko ja etuhaarukka ovat mattamustat, satula vihreää nahkaa ja nelipuolaiset vanteet mustaa hiilikuitua. Eturenkaalla on nelimäntäinen jarrujärjestelmä, ja pyörässä käytetään Sport Contact –erikoisrenkaita. 500 watin sähkömoottori on kaksi kertaa voimakkaampi kuin perusmallin smart ebikessa, joten enimmäisnopeus nousee jopa45 kilometriin tunnissa. Poljinvoiman säätelyyn on jälleen käytössä neljä eri tehoaluetta. Brabus ebikea odotellaan smart-myymälöihin tämän vuoden lopulla.

smart for-us: itsetietoinen ja käytännöllinen

Genevessä nähdään ensi kertaa Euroopassa smart for-us-pickup. Täyssähköinen malli perustuu smart fortwo electric drive –malliin ja on suunniteltu kahdelle matkustajalle.

smart for-us ei häpeile isompien, megaluokan pickup-mallien rinnalla. Muotoilun ominaispiirteitä ovat isokokoiset pyörät, äärimmäisen lyhyet etu- ja takaylitykset sekä 100 millillä leventynyt akseliväli. Auton pituus on3547 mm, leveys1505 mmja korkeus1701 mm. Akseliväli on2480 mm+613 mm.

Lavan perälauta toimii sähköisesti. Kun luukku avataan, lavan lattiasta sekä luukusta muodostuu 900 milliä pitkä lastausalusta. Lavalla on myös akkujen latauspistoke, jonka avulla akut saavat virtaa aina kun auto on pysäköity sopivaan latauspisteeseen.

Tavanomaisen kuljettajan taustapeilin korvaa älypuhelin, jolle löytyy paikka kojelaudan telineestä. Kuljettaja seuraa tapahtumia auton takana integroidun videokameran puhelimeen välittämän kuvan perusteella.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta:

www.media.daimler.com