smart Pariisin autonäyttelyssä: smart forstars tarjoaa aidon elokuvakokemuksen

smart tavoittelee tähtiä syyskuun lopulla käynnistyvässä Pariisin autonäyttelyssä. Konseptimalli smart forstars on suunnattu asiakkaille, jotka ovat kotonaan modernissa city-elämässä. Sähkökäyttöinen smart forstars kuuluu SUC-autoluokkaan (Sports Utility Coupé).

smart forstars on suunniteltu kahdelle matkustajalle. Matkustamon päälle kaartuva lasikatto tarjoaa esteettömän näkymän öiselle tähtitaivaalle. Konepellin etuosaan on integroitu videokamera, jota käytetään iPhonen langattoman Bluetooth-yhteyden avulla. Auton ovien viereisiin ilmanottoaukkoihin on sijoitettu lisäkaiuttimet. Lisäksi tarvitaan vain valkoinen seinäpinta, ja forstars tarjoaa aidon ulkoilmateatterikokemuksen. Sen voi helposti jakaa myös yhdessä ystävien kanssa.

Muotoilu: Eloisa ja ystävällinen ulkonäkö

Uuden forstars-konseptin tunnistaa oitis smart-perheen jäseneksi, mutta se antaa vinkkejä myös smartin tulevista suunnitteluaiheista. Etu- ja takavalojen muotoilu on hyvin erottuvaa. Suuntavilkkuja ja päiväajovaloja ympyröivät led-valokehät, ja etuvalojen päälle jäävät hauskat “silmäluomet”. Tuulilasin yläreunaa korostaa läpinäkyvä punainen häikäisysuoja. Takavalot voi jopa avata, sillä latauspistokkeen paikka löytyy oikean puoleisen takavalon sisältä. Vasempaan takavaloumpioon jää tila vaikka juomatölkille.

Korin perusrakenne on sama kuin Detroitin autonäyttelyssä esitellyssä smart for-us-mallissa. Konseptimallin akseliväli on pidempi kuin nykyisen smart fortwon eli 2470 milliä (+ 603 mm). Raideleveys on edessä ja takana 1475 mm (+ 193 ja 90 mm). Etu- ja takaylitykset ovat äärimmäisen lyhyet, ja pyörät on sijoitettu korin kulmiin. Autossa käytetään kokoa 245/35 ZR 21 olevia Michelinin urheilurenkaita. forstars-mallin urheilullista ja eloisaa luonnetta korostaa huomiota herättävä ja teknisesti vaativa alubeam rouge –erikoisväri. Se luo jännittävän kontrastin auton mattametalli-titanium-sävyiselle tridion-turvakorille.

Matkustamo: Tyylikäs, mutkaton ja yksilöllinen

smart forstarsin matkustamon sävyt ovat korista tuttu alubeam-punainen, helmiäisvalkoinen sekä teknisiä yksityiskohtia korostava harjattu alumiini. Istuimet ovat smartin tapaan tyylikkäät ja hyvin käytännölliset. Keskiosastaan avoimet istuimet on päällystetty pehmeällä nahalla. Koska penkin istuin- ja selkänojaosan voi poistaa käden käänteessä, auton yksilöiminen on yksinkertaista ja pitkien tavaroiden kuljettaminen helpottuu. Hallintalaitteet ja mittaristo on suunnattu kohti kuljettajaa. Moderni yksityiskohta on yläosastaan avoin kaksipuolainen ohjauspyörä.

Matkustajien pään päälle kaareutuu kupera lasikatto. Se yhdistyy saumattomasti tavaratilan ylöspäin avautuvaan lasikanteen. Kuten smart for-us-mallissa, tavaratilan perälaudan voi avata sähköisesti. Kun luukku avataan, lattia sekä luukku vetäytyvät 280 milliä sisäänpäin ja autoon muodostuu 900 milliä pitkä yhtenäinen tavaratilan lattia. Lattiaa suojaavat alumiinikiskot.

Tavanomaisen taustapeilin sijaan smart forstarsissa käytetään älypuhelinta, jonka paikka on pidikkeessä tuulilasin yläreunassa. Kuljettaja näkee taakse integroidun videokameran puhelimeen välittämän kuvan avulla. Älypuhelimen avulla ohjataan myös etuosan videoprojektorin toimintaa.

Sähkömoottori: Hauska ajokokemus nollapäästöillä

Sähkökäyttöisen smart forstarsin voimanlähde perustuu smart fortwo Brabus ed –malliin. Sähkömoottorin teho on noussut 5 kilowatilla 60 kilowattiin nykyiseen smart fortwo ed –tuotantoversioon verrattuna. Moottorin vääntömomentti on 135 newtonmetriä ja auton huippunopeus 130 km/h. Litium-ioniakun kapasiteetti on 17.6 kWh. Täyssähkökäytön ansiosta smart forstars ei aiheuta lainkaan paikallisia CO2- tai hiukkaspäästöjä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta:

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Veho Gorup Oy/ smart-maahantuonti