smartin myynti alkoi kymmenen vuotta sitten

Kaksipaikkainen smart fortwo on ympäristöajattelun mestari; tulossa start/stop-järjestelmä lokakuussa ja litium-ioni-akkua hyödyntävä sähkökäyttöinen malli 2010.

Automaailma muuttui Frankfurtissa syksyllä 1997, kun ennakkoluuloton smart city coupé -malli esiteltiin ensi kertaa suurelle yleisölle. Tuotanto ja myynti alkoivat seuraavana vuonna, ja smart nousi välittömästi nuorten ja nuorekkaiden, ympäristöarvoja painottavien asiakkaiden kulttiautoksi. Sittemmin eri smart-malleja on myyty yhteensä yli miljoona kappaletta.

Toisen sukupolven smart fortwo esiteltiin keväällä 2007 ja se heijastelee täsmälleen samoja arvoja kuin edeltäjänsä: innovatiivisuutta, käytännöllisyyttä ja aitoa elämäniloa. smart on tänään myynnissä 37 maassa, tammikuusta 2008 lähtien myös Yhdysvalloissa. Kesällä 2009 smart saadaan myyntiin Kiinassa.

smart fortwon ainutlaatuisia piirteitä ovat vain 2,5 metrin pituus, kaksi istuinta, pähkinänkuoren tavoin matkustajia suojaava luja tridion-turvakori sekä muoviset ja vaihdettavat koripaneelit. Koostaan huolimatta smart fortwon EuroNCAP-törmäystestitulos on neljä tähteä viidestä. Perustasollakin turvavarusteisiin kuuluvat esp-ajonvakautus, kaksi isoa turvatyynyä sekä turvavyön kiristimet ja voimanrajoittimet. Lisävarusteena on saatavana päätä ja kaularankaa suojaavat sivuturvatyynyt. Esp-järjestelmä sisältää aina mäkilähtöavustimen sekä lukkiutumattomat abs-jarrut.

smart fortwon vakiovarusteena on myös käsivalintainen ja automatisoitu softip-vaihteisto. Kytkinpoljinta ei ole, vaan vaihteita vaihdetaan ylöspäin työntämällä vaihdevipua kevyesti eteenpäin ja vastaavasti alas vetämällä vipua taakse. Passion-versioissa kuljettaja voi valita käsinvaihtamisen tai automaattitoiminnon väliltä nappia painamalla. Lisävarusteena autoon saa ohjauspyörän vaihteenvalitsimet.

CO2-mestari saa haastajia muusta smart-perheestä

smartin moottorivalikoimiin kuuluu nykyaikaisia 999-kuutioisia, kolmesylinterisiä bensiinimoottoreita. Länsi-Euroopassa tarjolla on kaksi vapaasti hengittävää mhd (micro hybrid drive)-moottoriversiota, joiden tehot ovat 45 ja 52 kW (61/71 hv) sekä turbomoottori 62 kW:n (84 hv) tehoisena. smart fortwo Brabuksessa käytetään 72 kw:n (98 hv) tehoista turbomoottoria.

Dieselvaihtoehto smart fortwo cdi ansaitsee CO2-mestarin tittelin ainoastaan 3,3 litran yhdistetyllä kulutuksellaan sataa kilometriä kohden ja vain 88 gramman hiilidioksidipäästöillään kilometrillä. Tankkausväli on siis noin 1000 kilometriä. 33 kW/41 hv tehoinen moottori kiihdyttää smart fortwo cdi:n 135 km/h huippunopeuteen. Moottorin piirteitä ovat huomattavan korkea 1600 barin ruiskutuspaine ja erittäin tarkka monivaiheinen polttoaineen annostelu 7-reikäisten suuttimien kautta. Moottorin nopeasta reagoinnista vastaa osaltaan pakosarjaan integroitu turboahdin 1,2 barin ahtopaineella.

Lokakuusta 2008 lähtien 45- ja 52-kilowattisten bensiinimoottorien yhteydessä saa vakiovarusteena käyttäjäystävällisen start/stop-järjestelmän, joka on ollut tarjolla lisävarusteena syksystä 2007 lähtien. Järjestelmä sammuttaa moottorin automaattisesti, kun ajonopeus laskee alle 8 km/h ja kuljettaja painaa jarrupoljinta. Moottori käynnistyy jarruttamisen loppuessa. Toiminto säästää polttoainetta jopa 0,4 litraa sadalla kilometrillä, mikä pudottaa keskikulutuksen 4,3 litraan. CO2-päästöt laskevat vastaavasti 112 grammasta 103 grammaan kilometrillä.

Sähkökäyttöisiä smart fortwo -malleja on testattu Lontoossa loppuvuodesta 2007 lähtien. Yrityskäytössä on satakunta sähköautoa, jotka täysin päästöttöminä saavat veroetuja ja on vapautettu Lontoon ruuhkamaksuista. Sähköauton sarjatuotannon on määrä alkaa 2010, jolloin varustukseen kuuluvat kompaktit, suorituskykyiset, pitkäikäiset ja luotettavat litium-ioni-akut.

smart fortwot valmistetaan omassa tehtaassa Ranskan Hambachissa. Tehtaan ympärillä sijaitsevat myös alihankkijoiden toimipisteet, mikä vähentää kuljetuksia ja liikennettä ja nopeuttaa toimintoja. Yhden smartin valmistuminen kestää Hambachissa vain noin kolme tuntia.

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab
tel. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta:
www.daimler.com Media Services (vaatii rekisteröitymisen).