smartin sähköautomallisto täydentyy smart fortwo cabrio electric drive -mallilla

smart on Suomen ainoa automerkki, jonka kaikki mallit saa joko polttomoottori- tai sähkökäyttöisinä. smart fortwo coupén ja smart forfourin ed-mallien lisäksi Suomeen saadaan nyt smart fortwo cabrio electric drive. Täyssähkömallit yhdistävät smartin ainutlaatuisen, kätevän käytettävyyden täysin päästöttömään liikkumiseen kaupunkiympäristöissä.  Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen elokuussa.

Uusi smart fortwo cabrio ed on oman kokoluokkansa ainoa aito täyssähköinen avomalli – sekä lisäksi aidosti monikäyttöinen, nykyaikaisesti varusteltu kaupunkiauto. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, kun matkustamoa peittävä canvas-katto siirtyy sivuun auringon tieltä. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet, joka syntyy kun taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet siirretään tavaratilaan.

Muotoilu on selkeää, puhdasta ja hyvin edistyksellistä. smartille tyypilliset muotoiluvaikutteet kuten ultralyhyet etu- ja takaylitykset, selkeät linjat, tridion-turvakori ja hunajakennorakenteinen etusäleikkö toistuvat cabrioletissa. B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa serkuissa, ja tridion-kori on muotoiltu vieläkin dynaamisemmin cabrion urheilullisuuden korostamiseksi.

”Kaikista kolmesta täyssähkömallistamme juuri smart fortwo cabrio ed heijastelee sähköautoilussa juuri niitä arvoja, jotka erityisesti viehättävät asiakkaitamme. Katto aukenee sekunneissa, voit kruisailla lähes äänettömästi halki kaupungin ja tunnet sähköauton fantastisen kiihtyvyyden ihonsa alla”, smartin pääjohtaja Dr Annette Winkler kuvaa.

Kestävä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa

smart ed-avomallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,695/1,663/1,553 metriä, Akseliväli on 1,873 metriä ja kääntösäde kaupunkiautolle ihanteellinen, ainoastaan 6,95 metriä. Eri väri- ja varustevaihtoehtojen ansiosta smart ed. tarjoaa maksimaaliset mahdollisuudet auton kustomointiin. Tavaratilan koko on 260–340 litraa.

Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon voi avata kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Katon pinta-ala on 1,8 neliömetriä. Uloin kerros on tehty erittäin kevyestä ja kestävästä polyakryylikankaasta, sisäkatto puolestaan puuvilla-polyesteristä. Väliin jää kestävä kumikerros. Katon paksuus on 20 milliä.

Katon avautumista ja sulkeutumista on simuloitu testeissä 20 000 kertaa. Lisäksi katto mekanismeineen ja testattu eri lämpötiloissa –15 asteesta aina 80 asteen lämpöön saakka. Vedenpitävyys on varmistettu autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille.

Latausaika lyhenee jopa 45 minuuttiin

Uusi smart fortwo cabrio ed on ottanut merkittäviä askeleita sähköauton käyttäjän kannalta tärkeän latausajan lyhentämisessä. Kaikissa smart ed -malleissa on vakiovarusteena tehokas sisäänrakennettu laturi. Latausaika 0–80 prosentin lataustasoon on lyhimmillään 2,5 tuntia (USA ja Iso-Britannia), EU-maissa puolestaan 3,5 tuntia – jopa puolet vähemmän kuin aikaisemmin. Kotona 16A-pistorasiasta lataus kestää 6 – 8 tuntia.

Kesästä 2018 lähtien tarjolle tulee myös erityisen voimakas 22 kW:n pikalaturi. Sen avulla latausaika 0–80 prosentin tasoon lyhenee 45 minuuttiin, kun käytettävissä on 3-vaihepistorasia. smart ed:n akun on valmistanut Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive.

60 kW:n (82 hv) sähkömoottori on sijoitettu taakse, ja tarjolla on optimioloissa 155 kilometrin toimintamatka nollapäästöillä. Yhdistetty energiankulutus on 13 kWh/100 km. Autossa on yksi kiinteä vaihde, jolloin vaihteensiirtoa eteen ei tarvita. Peruutettaessa moottorin pyörimissuunta vaihtuu. Kuljettajan käytössä on myös erityinen ECO-ajotilavalinta, joka maksimoi akkukapasiteetin käytön ja energian talteenoton hidastuksissa ja jarrutuksissa. Tutka-anturi seuraa liikennetilannetta ja optimoi energian talteenoton kulloisiinkin ajo- ja liikenneoloihin.

smart fortwo cabrio ed:n tekniset tiedot

Moottori 3-vaiheinen synkronisoitusähkömoottori
Akku Litium-ioniakku
Akkukapasiteetti 17.6 kWh
Teho 60/82 kW/hv
Vääntö 160 Nm
Kiihtyvyys 0–60 km/h, 0–100 km/h 4,9 s./11,8 s.
NEDC-toimintamatka 155 km
Huippunopeus 130 km/h
Lataus 0–80 % (kotitalouspistorasia) 6 h (EU)
Pikalataus 0–80 % 3,5 h (EU)

Täyssähkö-smarteja vuodesta 2007

Energiankäytön maksimoimiseksi ja toimintamatkan pidentämiseksi smartin ominaisuuksiin kuuluu ennakkoon säädettävä sisälämpötila ja ilmastointi. Näin auton ohjaamoa voidaan viilentää tai lämmittää latauksen vielä kestäessä. smart control -appsin avulla latausta ja ilmastointia voi säädellä ja seurata etänä älypuhelimen, tabletin tai pc:n kautta.

Energiankulutusta voi seurata kojelaudan näytöstä. Lisävarusteisiin kuuluu erityinen talvipaketti, joka sisältää muun muassa lämmitettävän ohjauspyörän. Erityisen electric drive design -paketin ominaisuuksiin kuuluvat sähkönvihreät tridion-turvakori sekä peilin kehykset.

Uusi smart fortwo cabrio ed edustaa valmistajan neljättä sähköautosukupolvea vuoden 2007 jälkeen. Mallin 3. sukupolven auto oli ensimmäinen Euroopassa valmistettu täyssähköauto, jonka myynti aloitettiin Kiinassa. Täyssähkö-smartit ovat osoittaneet kykynsä myös osana valmistajan car2go-yhteiskäyttöpalvelua, jonka puitteissa niillä on ajettu vaativissa kaupunkioloissa jo 35 miljoonaa kilometriä.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös:

www.veho.fi, www.mercedes-benz.fi, www.media.daimler.com sekä www.smart.com

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi