Suomalainen Sisu Polar mallisto ensiesittelyssä Kuljetus 2011 -näyttelyssä

Vaativiin olosuhteisiin ja raskaisiin ajotehtäviin suunniteltu uusi suomalainen Sisu Polar kuorma-automallisto esitellään ensimmäistä kertaa laajalle asiakaskunnalle Kuljetus 2011 -näyttelyssä Jyväskylässä 19.-21. toukokuuta.

- Sisun kehitystyön lähtökohta on tarjota asiakkaiden tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla vastaava työkalu kaikkein järeimpään luokkaan. Sisu Polar on yksi näyttelyn merkittävimmistä ja odotetuimmista uutuuksista, sanoo Sisu siviilikuorma-autojen tuotannosta vastaavan Sisu Auto Trucks Oy:n toimitusjohtaja Petri Reinilä.

Vahvasti kotimainen Sisu Polar on tulosta viime vuonna alkaneesta yhteistyöstä maailman suurimman hyötyajoneuvovalmistajan saksalaisen Daimler AG:n kanssa.

- Merkittävästi uudistunut komponenttipohja, yhteistyö alan vankimpien osaajien kanssa ja Sisun 80 vuoden kokemus kuorma-autojen valmistamisesta antavat uudelle Sisulle poikkeuksellisen vankan perustan, Reinilä sanoo.

Yksi esimerkki verkottumisesta on pitkään jatkunut yhteistyö Veho Hyötyajoneuvojen kanssa. Tämä yhteistyö laajeni viime vuonna koskemaan myös Sisun myyntiä Suomessa.

- Luotamme siihen, että liittoutumalla alan johtavan monimerkkiketjun kanssa voimme parhaalla tavalla turvata asiakkaillemme ammattitaitoiset myynti- ja huoltopalvelut koko maan alueella.

Reinilä korostaa Sisu Auton merkitystä koko suomalaisen ajoneuvoteollisuuden veturina. Merkittävä osa tätä toimintaa on yhteistyö kotimaisten laitetoimittajien ja päällirakenneyritysten kanssa.

- Tässä yhteistyössä kehitämme suomalaisille asiakkaillemme paikalliset olosuhteet parhaiten huomioon ottavia uusia teknologioita ja ratkaisuja, joita ei välttämättä ole ulkomaisilla valmistajilla.

- Oma merkityksensä on myös sillä, että niin kotimaiset yhteistyökumppanimme kuin myös asiakkaamme voivat keskustella uusista ratkaisuista Sisu Auton suunnittelijoiden kanssa suoraan omalla äidinkielellään.

Uutta Sisu Polar mallistoa julkistaessaan Reinilä painotti Sisu Auton pitkäaikaista yhteistyötä ja roolia suomalaisten korkeakoulujen kanssa ajoneuvoteknologian koulutuksen ja tutkimuksen kehittäjänä. Parin viime vuoden aikana Sisu Auto on vahvistanut yhteistyötään erityisesti Aalto yliopiston ja Oulun teknillisen korkeakoulun sekä Turun Ammattikorkeakoulun kanssa.

- Näissä oppilaitoksissa on tekeillä useita diplomi- ja insinööritöitä, jotka osaltaan ovat tukemassa Sisu Auton vahvaa roolia ajoneuvoteknologin koulutuksen vahvistamisessa ja sitä kautta kuorma-autoteknologiaa syvällisesti tuntevien suunnittelijoiden ja tuotekehittäjien rekrytoinnissa, Reinilä sanoo.

Kuusi Sisu Polar mallia esittelyssä

Kuljetus 2011 –näyttelyssä on ensiesittelyssä kaikkiaan kuusi heti ajoon valmiita Sisu Polar kuorma-autoa. Niistä kolme Sisu Rock maansiirtoauton alustaa on esittelyssä B-hallissa Sisun osastolla, joka on toteutettu yhteistyössä Veho Hyötyajoneuvojen kanssa. Veho Hyötyajoneuvot toimii Sisu kuorma-autojen myynti- ja huoltoverkostona Suomessa.

Viisiakselinen Sisu Rock 10x4 on varustettu 350kW/480 hv V6 moottorilla, Sisu 8x4:ssä on 440kW/600 hv V8 moottori ja Sisu 8x2:n V8 moottorin teho on 405kW/550 hv. Kaikissa autoissa on Powershift vaihdeautomaatti.

Vaihtoehtoisesti Sisuun saa myös synkronoimattoman Eaton Fuller vaihteiston ja automatisoidun Telligent vaihteensiirtojärjestelmän.

Näyttelyn ulkoalueella Kome Oy:n osastolla on esittelyssä Sisu Rock 8x2 maansiirtoauto. Valmiissa kasettiyhdistelmässä on 405 kW/550 hv V8 moottori ja automatisoitu Telligent vaihteensiirtojärjestelmä.

Cargotec Finland Oy:n osastolla on tehtaalla valmiiksi erikoisvahvistetulla rungolla varustettu Sisu Crane 8x4 nosturiauto. Neliakselisessa autossa on 350kW/480 hv V6 moottori ja PowerShift automatisoitu vaihteensiirtojärjestelmä sekä tehdasasenteinen uuden sukupolven järeä Hiab nosturi.

Myös Sisu Timber puutavara-auto on esillä näyttelyalueella Puunkuormaajamestari 2011 -loppukilpailun yhteydessä perjantaina 20.5.

Myöhemmin tänä vuonna mallisto tulee laajenemaan Sisu Timber, Rock ja Crane malleista  Sisu Works tienhoito-, Sisu Carrier koneenkuljetus- ja Sisu Roll vaihtoalava-autoihin.

Näyttelyn jälkeen Veho Hyötyajoneuvot aloittaa laajan Sisu Rock on the Road – esittelykiertueen, joka vie Sisut asiakkaiden koeajettaviksi ympäri Suomen. Kiertue käynnistyy 30.5. ja kattaa kaikki Veho Hyötyajoneuvojen Sisu myyntipisteet.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Petri Reinilä, Sisu Auto Trucks Oy, puh. 040 823 9072   petri.reinila@sisuauto.com

Markkinointipäällikkö Christoffer Weber, puh. 040 560 8517 christoffer.weber@sisuauto.com

Sisu Polar malliston kuvia voi ladata täältä