Suomen Mercedes-myynti yli 10 prosentin kasvuvauhdissa

• Kolme neljästä Mercedes-Benzistä myydään dieselmoottorilla.
  • Yli joka kolmas marraskuussa myydyistä takseista oli Mercedes.
  • B- ja M-sarjoille sekä C Coupélle täydet viisi tähteä törmäystestissä.
  • Alumiinikori keventää uutta SL-sarjaa yli sadalla kilolla.
  • Daimler varautuu kasvuun yli 1,5 miljardin tehdasinvestoinnilla.
  • Sprintereihin BlueEfficiency-teknologia ja 7G-Tronic-vaihteisto.
  • Viton räätälöidyt Carsport-mallit toimitusvalmiina.
  • CharterWay-palvelukonsepti tuo turvaa hyötyajoneuvokauppaan.
  • Actros Vuoden kuorma-autoksi jo neljättä kertaa.
  • Uusi Sisu Works tuotantoon.
  • Luksusluokan Travego-linja-autolle kysyntää myös Suomessa.

Tiedotusvälineille 1.12.2011

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Vuoden Mercedes-myynti lähestyy 5000 auton rajaa

Marraskuussa myytiin 358 Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus oli 3,9 prosenttia. Tammi-marraskuussa asiakkaille on toimitettu 4816 uutta Mercedes- Benziä, mikä toi merkille 4 prosentin markkinaosuuden. Vastaavaan aikaan vuonna 2010 verrattuna myynti on lisääntynyt 11,2 prosenttia. Viimeisen 12 kuukauden aikana on myyty kaikkiaan 5050 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Mercedes on maan 10. suosituin henkilöautomerkki ja dieseleissä maan 4. suosituin. Koko alkuvuoden myyntimäärien mukaan E-sarja on maan 6. myydyin dieselmalli 1431 kappaleen ja C-sarja 10. suosituin 1233 auton menekillä. Kaikista tammi-marraskuun aikana ensirekisteröidyistä uusista Mercedes-Benz-henkilöautoista 3706 eli 77 % on ollut dieselkäyttöisiä.

Mercedes-Benzin osuus taksimyynnistä nousi 37 prosenttiin

Mercedes-Benzin markkinaosuus kotimaan taksimyynnistä marraskuussa oli 37 prosenttia. Taksikäyttöön myytiin 81 autoa. Tänä vuonna Mercedes-Benzin osuus taksikaupassa on 27,8 prosenttia, ja autoja on myyty 899 kappaletta. Määrä on kasvanut viime vuodesta 13,4 %. Autoista E-sarjalaisia on ollut 589 kappaletta, ja malli johtaa taksimyyntiä ylivoimaisesti 18,2 % osuudella.

Kolmelle Mercedes-mallille täydet pisteet törmäystestistä

Tuoreimman Euro NCAP –törmäystestin parhaimmistoon kuuluu peräti kolme Mercedes-mallia: B-sarja, M-sarja sekä C-sarjan Coupé. Kaikki saivat täydet viisi tähteä puolueettomassa testisarjassa, jossa arvioidaan automallien kestävyyttä kolaritilanteissa ja niiden käyttäjilleen tarjoaman suojauksen tasoa. Lisäksi kolme Mercedes-Benzin kehittämää turvajärjestelmää palkittiin Euro NCAP Advanced –palkinnolla: ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä, Pre-Safe-jarrujärjestelmä sekä tutkaan perustuva Collision Prevent Assist –törmäyksenestoavustin, joka kuuluu uuden B-sarjan vakiovarusteisiin.

Mercedes-Benz SL kevenee alumiinikorilla

Uudistuva Mercedes-Benz SL –roadster on esimerkki tehokkaasta painonhallinnasta. Auton korirakenne on lähes kokonaan alumiinia, jolla saavutetaan 110 kilon painonsäästö SL-sarjan edelliseen sukupolveen verrattuna. Kokonaisuudessaan uusi SL painaa 140 kiloa edeltäjää vähemmän eli yhtä paljon kuin autosta olisi otettu pois isokokoinen matkustaja matkatavaroineen. Esimerkiksi A-pilareita on kuitenkin vahvistettu suurlujuusteräksellä. SL:n vakiovarusteisiin kuuluvat myös täysin uudet turva- ja mukavuusjärjestelmät: Magic Vision Control –pyyhinjärjestelmä, jossa tuulilasin pesuvesi tulee suoraan pyyhkimen sulalle eikä suihku haittaa lainkaan näkyvyyttä sekä FrontBass-järjestelmä, jossa äänentoiston bassokaiuttimet on sijoitettu musiikin toiston kannalta optimaalisesti korin etuosan alumiinirakenteisiin.

Daimler investoi yli 1,5 miljardia moottori- ja vaihteistotuotantoon

Daimler AG laajentaa ja modernisoi akseli-, vaihteisto- ja moottorituotantoa Saksassa. Untertürkheimin tehtaaseen sijoitetaan tänä vuonna jo 670 miljoonaa euroa ja vuonna 2012 vielä 980 miljoonaa euroa. Kapasiteetin kasvattamisella turvataan muun muassa uusien mallisarjojen komponenttituotanto sekä riittävä tuotantokapasiteetti kysynnän kasvaessa maailmanlaajuisesti. ”Tämän vuoden tilauskirjat olivat jo täysiä. Näin varmistamme voimalinjatuotantomme kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa. Investointi on tärkeä osa Mercedes-Benzin 2020-kasvustrategiaa”, Dr. Wolfgang Bernhard Daimler AG:n johtokunnasta huomauttaa.

BlueEfficiency-merkintä myös Sprinteriin vuoden 2012 alusta

Dieselmoottorilla varustetut Mercedes-Benz Sprinterit myydään vuoden 2012 alusta lähtien BlueEfficiency-tunnuksella. Aikaisemmin merkintä on ollut käytössä vain maakaasumoottorin yhteydessä. Sprinterin BlueEfficiency –versioissa käytetään taloudellisten moottorien ja vaihteistojen lisäksi esimerkiksi ECO-ohjaustehostimen pumppua, matalan vierintävastuksen renkaita sekä ECO start/stop –pysäytysautomatiikkaa ja vaihtamisen opastinta manuaalivaihteistojen yhteydessä. Samalla Sprinterin 5-vaihteinen automaattivaihteisto korvataan 7-vaihteisella 7G-Tronic-automaattivaihteistolla. Siinä 6. ja 7. vaihde on välitetty pidemmiksi kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi. Tuttu 5-vaihteinen automaatti jää käyttöön bensiini- ja maakaasumoottorien, nelivetojen sekä niin sanottujen avonaisten korirakenteiden yhteydessä.

Viton Carsport-mallien asiakastoimitukset käynnistyvät

Ensimmäinen uusi Mercedes-Benz Viton Carsport-malli toimitetaan asiakkaalle tammikuussa. Carsport-mallit viimeistelee Ylöjärvellä toimiva Jonasson Oy. Valikoimissa ovat monikäyttöinen Carsport Vito GL V.I.P –tilataksi sekä tyylikkäällä design-kattokorotuksella ja takaovien korotuksella varustettu Carsport Vito GLE V.I.P –invataksi. Autoja myy Suomessa Mercedes-Benz-jälleenmyyjäverkosto, joiden tiloissa auto on nähtävissä tammikuussa käynnistyvällä kiertueella.

CharterWay-palvelukonsepti käyttöön myös Suomessa

Veho Hyötyajoneuvot on ottanut käyttöön Daimler AG:n kehittämän CharterWay-palvelukokonaisuuden. Se sisältää kattavat hyötyajoneuvojen huolto-, huoltoleasing- ja vuokrauspalvelut. CharterWay-tuotteet ovat saatavana Mercedes-Benzin paketti- ja kuorma-automalliston sekä Fuso Canter –malliston uusille ja käytetyille autoille. Palvelu ei koske Sisu-mallistoa eikä Mercedes-Benzin tai Setran linja-autoja. Asiakkaille tarjottavat tuotepaketit ovat nimeltään CharterWay Service, CharterWay ServiceLeasing sekä CharterWay Rent. Veho Hyötyajoneuvot sai konseptin käyttöönsä ensimmäisenä Daimler AG:n itsenäisenä maahantuojana.

Actrosille jo neljäs Vuoden kuorma-auto -tunnustus

Mercedes-Benz Actros on valittu Vuoden kuorma-autoksi jo neljännen kerran, nyt vuodelle 2012. Edelliset palkinnot ovat vuosilta 1997, 2004 ja 2009. Tämän vuoden kuorma-auto oli Mercedes-Benz Atego. Valinnan suoritti 24 eurooppalaisen erikoistoimittajan raati Belgiassa, Kortrijkissa järjestetyn Trailer-näyttelyn yhteydessä. Actrosin vahvuuksina mainittiin mallin erinomainen taloudellisuus, ympäristöystävällisyys, ajettavuus ja mukavuus. Uusi Mercedes-Benz OM 471 –moottori täyttää jo Euro 6 -päästöluokituksen. Marraskuun lopulla Actros sai tästä syystä myös European Transport Sustainability 2012 –palkinnon yli 7,5-tonnisten autojen sarjassa.

Uuden Sisu Works´in tuotanto käynnistyy

Sisu on valmistanut Karjaalla jo ensimmäiset Mercedes-Benz-komponentteja hyödyntävät kuorma-automallit. Uudet Sisu Rock ja Timber on suunniteltu ajotehtävän mukaan valmiiksi tuotteiksi. Nyt tienhoitokäyttöön tarkoitetussa uudessa neliakselisessa Sisu Works DK16M-autossa on 16-litrainen V8-moottori, joka tuottaa 405 kW (551 hv) tehon sekä Powershift-vaihteisto G280/16. Auton varusteisiin kuuluvat esimerkiksi nostoaurapuskuri, tienhoitohydrauliikka, harjalaitteen hydrauliikkaputkitus eteen, sähkövalmius liuoslevittimelle, kääntyvä alusterä ja sivuaura. Soralavan pohjan paksuus on 6 ja laitojen 4 milliä. Sisu-myynnistä Suomessa vastaa Veho Hyötyajoneuvot.

Linja-autot näytteillä Mannheimissa, luksusluokan Travego Suomeen keväällä

Mercedes-Benz-linja-autonäyttely Saksan Mannheimissa kokosi noin 5000 kävijää 20 maasta marraskuun puolivälissä. Linja-autoja juhlittiin Daimlerin 125-vuotispäivän hengessä, sillä Carl Benz esitteli ensimmäisen bussimallinsa jo 1896. Mannheimissa esittäytyivät tuoreimmat Sprinter Travel 45, 55 ja 65 –mallit, Mercedes-Benz Tourino 12-, 13- ja 14-metrisinä versioina sekä Travegon samanpituiset versiot. Travegosta on tarjolla myös 13- ja 14-metriset Edition 1 –versiot. Ensimmäinen uuden mallisarjan Travego luovutetaan Suomessa ensi keväänä. Travego 16 RHD on 13-metrinen telibussi, jossa on Euro 6 –päästönormin täyttävät OM 471 –moottori.

Pohjoismaiden ensimmäisen tämän luokan luksusbussin ostaja on Kovanen Yhtiöt Helsingissä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi