SUV-autojen maastokykyinen S-sarjalainen

• Täysilmajousitus vakiona
  • Reilusti tilaa seitsemälle
  • Uusimman sukupolven edelleen kehitetyt avustinjärjestelmät
  • Kotonaan kaikenlaisissa maastoissa ja olosuhteissa
  • Neliveto hyödyntää ikonisesta G-sarjasta saatuja kokemuksia
  • Saatavana aktiivisesti ennakoiva E-Active Body Control-jousitus

Uusi Mercedes-Benz GLS on Mercedes-Benzin kookkain ja ylellisin SUV-luokan auto. Uutuudessa on kaikkea hiukan enemmän: enemmän tilaa, enemmän mukavuutta, enemmän luksusta. Ulkopuolen puhutteleva ilme juontuu näyttävistä, edelleen kasvaneista ulkomitoista: pituutta on tullut lisää 77 mm ja leveyttä 22 mm. Sisätilat ovat kasvaneet etenkin toisella istuinrivillä 60 mm aiempaa pidemmän akselivälin ansiosta. Kaikki matkustajat voivat nauttia runsaista tiloista ja erinomaisesta istuinmukavuudesta. Kaikilla kolmella istuinrivillä istuinten säädöt ovat sähkötoimiset. Toiselle istuinriville on vaihtoehtoisesti saatavana First Class- erillisistuimet. Kolmannen istuinrivin istuimet ovat laskettavissa täysin lattian tasalle, ja toisen istuinrivin istuimet kääntyvät eteen. Näin muodostuu enimmillään jopa 2 400 litran kokoinen tavaratila.

GLS:ssä otetaan käyttöön Mercedes-Benzin edelleen kehitetyt tuoreimman sukupolven ajoavustin-järjestelmät. Uusi ikonisesta G-sarjasta saatuihin kokemuksiin pohjautuva 4Matic-neliveto tuo maantieajoon notkeutta ja maastoon varmaa suorituskykyä. Uusi GLS yltää pienimmällä ilmanvastuskertoimellaan cw 0,32 luokkansa kärkeen.

"GLS yhdistää modernia luksusta maastoauton luonteeseen", sanoo puolestaan Gorden Wagener, joka on Daimler AG:n muotoilujohtaja. "Offroad-muotokielen voimakkaat korostukset yhdistyvät eleganssiin, joka tuo mieleen perinteisen luksus-sedanin. Auton sisätilassa moderni ylellinen estetiikka, SUV-autoille tyypillinen monikäyttöisyys ja digitaalinen hightech sulautuvat saumattomasti toisiinsa. Vankka näkemyksemme on, että uusi GLS tarjoaa näiden maailmojen parhaat palat."

Mercedes-Benz on valmistanut premium-SUV-autoja Tuscaloosan tehtaalla Alabamassa jo vuodesta 1997 alkaen, jolloin M-sarja esiteltiin. Yhdysvallat on myös suurin markkina-alue tälle mallisarjalle, jonka menestys on kasvanut ripeästi myös Kiinassa. Vuodesta 2006 markkinoilla on ollut myös täysikokoinen maasturi GL, jossa on tilaa seitsemälle henkilölle. Vuoden 2015 malliuudistus korosti tämän kookkaan SUV-auton toisen sukupolven luksusluonnetta. Sen merkiksi auton nimi muuttui S-sarjan ominaisuuksista muistuttavaksi GLS:ksi. GLS on S-sarjan sedanin tapaan Yhdysvalloissa segmenttinsä markkinajohtaja. Lanseerauksestaan eli vuodesta 2006 alkaen näitä Fullsize-SUV-autoja (GL/GLS) on myyty yli 550 000 kappaletta.

Ulkopuolen design: Ylellinen, vakuuttava, tilavuutta huokuva

Modernia luksusta maanteille ja myös maastoon: siinä on kiteytettynä uuden GLS:n muotoilun sanoma. Sen ylivertainen läsnäolo perustuu näyttäviin mittoihin: pituus 5 207 mm ja leveys 1 956 mm. Kasvua edeltäjämalliin verrattuna on tullut etenkin akselivälissä, joka on kasvanut 60 mm mittaan 3 135 mm. Mercedes-Benz GLS:n muotoilu noudattelee Sensual Purity -designfilosofiaa, jossa sileät ja laakeat pinnat korvaavat yksittäiset taitteet ja terävät reunat. Auton tunnistaa täysikokoiseksi SUV-autoksi melko pystystä tuulilasista ja kookkaasta, auton takaosaan asti jatkuvasta sivulasipinnasta.

Jopa 23 tuuman kokoon yltävät vanteet AMG Line -malliversiossa ovat uutuus Mercedes‑Benzillä. Näyttävää ilmettä ja teknisen taituruuden vaikutelmaa korostavat Multibeam LED -ajovalot, joissa on kaikkiaan 112 erikseen ohjattavaa LED-valodiodia kummassakin umpiossa. Nämä ajovalot tuottavat lain salliman maksimivalonvoimakkuuden, jolla kaukovalojen kirkkaus alittaa 1 luksin referenssiarvon vasta yli 650 metrin päässä. Huomiovalot ja niiden kolme LED-valosegmenttiä ilmentävät GLS-auton statusta SUV-autojen S-sarjalaisena.

Aerodynamiikka: Yksityiskohtien hienohiontaa

Uuden GLS:n ilmanvastuskerroin on alimmillaan 0,32 cw. Se on selkeä parannus edeltäjämalliin verrattuna (cw 0,35) ja samalla suurten luksus-SUV-autojen luokan huippuarvo. Erinomaiset ilmanvirtausominaisuudet auttavat laskemaan polttoaineen kulutusta, ja toisaalta niiden ansiosta saavutettiin myös kehitystyön toinen painopiste eli ajossa syntyvien tuuliäänten pienentäminen.

Erityistä huomiota kiinnitettiin auton pohjan muotoiluun ja moottoritilan läpivirtaukseen. Näillä alueilla syntyy nimittäin herkästi matalataajuisia virtausääniä SUV-autolle ominaisen muotoilun takia, johon kuuluu suuri maavara. Hyvään ilmanvastusarvoon on päästy Sindelfingenin tuulitunnelissa tehdyillä yksityiskohtien optimoinneilla ja mittauksilla, lukuisilla laskentavaiheilla ja tietokonesimulaatioilla.

Sisätilan muotoilu: Ylellisen elegantti ja voimakkaan edistyksellinen

Uuden GLS:n vakiovarusteinen nahkasisustus korostaa auton ylellistä luonnetta. Autossa yhdistyvät Mercedes-Benzin luksus-sedanin mukavuus ja SUV-auton vankat ja edistykselliset yksityiskohdat. Kojelaudan keskeisin designelementti on kookas näyttökokonaisuus, joka on upotettu näyttävän muotoiseen kehykseen.

Kaikkia GLS:n mukavuusvarusteita voi käyttää MBUX-käyttöliittymän kookkaalla kosketusnäytöllä. Korkea ja muhkean leveä keskikonsoli on puolestaan jykevä vastakohta kojelaudalle, joka näyttää ikään kuin leijuvan ilmassa.

Matkustamo: Runsaasti tilaa ja sähkösäätöiset istuimet kaikilla kolmella istuinrivillä

Tilan kasvusta voidaan nauttia etenkin toisella istuinrivillä, jonka istuimia voi siirtää pituussuunnassa sähköisesti (lisävaruste) jopa kymmenen senttimetrin verran. Toisella istuinrivillä jalkatila kasvoi istuimet takimmaiseen asentoon säädettyinä 87 millimetrillä. Kaikissa istuimissa on vakiovarusteena sähkötoiminen säätö. Vakiovaruste on myös Easy-Entry-toiminto, jonka ansiosta kolmannen istuinrivin erillisistuimille meno ja niiltä poistuminen onnistuu vaivattomasti. Toisen istuinrivin istuin siirtyy tällöin ääriasentoon eteen ja kallistuu eteenpäin. Myös kolmannen istuinrivin istuinpaikat ovat täysiveroisia istuimia, joilla mahtuu istumaan jopa 1,94 metrin mittainen henkilö.

Toisella istuinrivillä on Euroopassa vakiovarusteena osiin 60:40 jaettu takaistuin, jossa on sähköisesti säädettävät ja suhteessa 40:20:40 jaetut selkänojat. Vaihtoehtoisesti tarjolla on kaksi erillistä, kyynärnojin varustettua First Class- mukavuusistuinta, joiden välistä lasten on helppo kulkea auton viimeiselle istuinriville. Molempien versioiden kaikki takaistuimet voidaan kääntää joko erikseen tai yhdessä vain yhdellä napin painalluksella alas, jolloin syntyy erinomaisesti hyödynnettävissä oleva ja tasainen kuormauspinta-ala. Tällöin GLS:n tavaratila kasvaa jopa 2 400 litran kokoiseksi. Tavaratilan voi kuormata ja kuorman purkaa miellyttävästi auton perän automaattisen laskeutumisen ansiosta. Lastattaessa perä laskeutuu noin 50 mm vakiovarusteisen ilmajousituksen ansiosta.

Puhdasta dieselvoimaa

Euroopan lanseeraushetkellä molemmissa dieselmoottorilla varustetuissa GLS-malleissa on moottorina OM 656. Tästä kolmilitraisesta kuusisylinterisestä rividieselmoottorista on kaksi kaksoisahdettua tehoversiota: GLS 350 d 4Matic, jossa on tehoa 210 kW (286 hv) ja vääntöä 600 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 208-200 g/km)[1] sekä GLS 400 d 4Matic, jonka teho on 243 kW (330 hv) ja vääntö 700 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 208-201 g/km)1. Molemmat tehokkaat dieselmoottorit täyttävät jo valmiiksi Euro 6d -normin myös vaativissa RDE-ajo-olosuhteissa (RDE taso 2 eli todellisessa ajossa mitatut päästöt). Normi tulee voimaan 1. tammikuuta 2020 uusille automalleille ja vuotta myöhemmin kaikille uusille autoille.

4Matic-neliveto: Mainio maanteillä, ylivoimainen maastossa

Uuden GLS:n kaikissa malleissa on automaattivaihteisto 9G‑Tronic. Välityssuhteiltaan onnistuneesti porrastettujen yhdeksän vaihteen ansiosta moottorin kierros on selvästi matalampi, mikä on merkittävä tekijä auton taloudellisuuden ja mukavuuden parantumisen kannalta. Vakiona on elektronisesti säädetyllä lamellikytkimellä varustettu jakovaihteisto. Sen avulla moottorin voima jaetaan akseleille täysin mukautuvasti välillä 0-100 prosenttia (Torque on Demand).

Lisävarusteena on saatavana erityisesti maastoajoon kehitetty jakovaihteisto. Siinä on täysin mukautuvalla voimanjaolla (Torque-on-Demand) varustetun säädellyn lamellikytkimen ohella alennusvaihde maastoajoon.

Päämäärä: Maailman älykkäin pro-aktiivinen jousitus

Lisää ajomukavuutta ja jouhevaa ajettavuutta sekä innovatiivisia toimintoja, esimerkkinä irtiajotila, tarjoaa uusittu pro-aktiivinen E-Active Body Control (E-ABC) -alusta, jonka yhteydessä on Airmatic-ilmajousitus. E-ABC on markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti auton kunkin kulman korkeus huomioiden. Niinpä sillä pystytään vaikuttamaan kallisteluliikkeiden ohella myös nyökkäily- ja nousuliikkeitä vastaan. E-Active Body Control tarjoaa yhdessä kameralla tienpintaa tutkivan Road Surface Scan -toiminnon sekä Curve-kaarrekallistelutoiminnon kanssa poikkeuksellisen mukavuustason ja korostaa samalla Mercedes-Benzin päämäärää rakentaa maailman älykkäin SUV-auton alusta.

Aktiivisilla alustoilla on Mercedes-Benzillä pitkät perinteet. Jo 40 vuotta sitten Mercedes-Benzillä tutkittiin jousitus- ja iskunvaimennusjärjestelmiä, joissa kunkin pyörän voimaa voitaisiin säädellä pyöräkohtaisesti. Tavoitteena oli sekä ajomukavuuden että ajodynamiikan parantaminen. Vuonna 1999 otettiin sitten ensimmäistä kertaa sarjatuotannossa käyttöön aktiivijousitus ABC (Active Body Control). ABC-jousitusta kehitettiin seuraavina vuosina intensiivisesti, ja Road Surface Scan -toiminnon myötä vuonna 2013 esiteltiin ensimmäinen ennakoiva alusta, joka kykenee reagoimaan tienpinnan epätasaisuuksiin jo ennen niiden kohtaamista.

Aktiivinen alusta tarjoaa tukea erittäin laajalle sektorille erilaisia ajokäytöksiä, jotka ovat valittavissa ajo-ohjelman kautta – luksussedanin mukavuuspainotteisesta ajamisesta aina urheilullisen SUV-auton ärhäkkääseen menoon. Kaiken tämän ohella GLS:ssä on toteutettu osin täysin uusia toimintoja:

• Irtiajotila: Jos GLS:llä on juututtu kiinni esimerkiksi lumeen, tämä vain Offroad-ajo-ohjelmalla käytettävissä oleva toiminto pystyy useissa tapauksissa auttamaan auton saamisessa taas liikkeelle. Tässä yhteydessä auton korkeutta nostetaan ja lasketaan usean kerran automaattisesti, jolloin pyörien maanpintaan kohdistama paine vuoroin kasvaa ja heikkenee pitoa parantaen: GLS heijautuu irti.
  • Yksittäispyöräohjaus: Toinen uusi maastossa ajamiseen liittyvä toiminto on yksittäispyöräohjaus. Sen myötä Offroad-ajo-ohjelman valinnan jälkeen auton jousitustasoa voidaan säätää kullakin pyörällä erikseen medianäytön kautta. Siten auton asentoa maastossa pystytään parantamaan, esimerkiksi jos yksi pyörä on ojassa tai jos yksi pyörä on joustanut täysin sisään.
  • Kaarrekallistustoiminto: Curve-ajotilassa GLS kallistuu moottoripyörän tavoin aktiivisesti kolmessa eri portaassa jopa 3° kaarteen puoleen. Tämä pienentää matkustajiin kohdistuvia poikittaisvoimia. Kaarteet sujuvat tällöin aiempaa miellyttävämmin, etenkin etumatkustajan ja takamatkustajien kannalta.
  •  Road Surface Scan: Jos GLS:ssä on varusteena stereomonitoimikamera, tämä kuvaa jatkuvasti auton edessä olevaa tienpintaa. Joustintukia ohjataan samalla siten, että korin liikkeet monttujen yli ajettaessa vähenevät selvästi. Alusta reagoi epätasaisuuksiin jo ennen kuin auto edes ajaa niiden yli.

Uusi siisti juttu: Autonpesutoiminto

Uusi vakiovaruste on autonpesutoiminto ‒ erittäin hyödyllinen varuste etenkin GLS:n kokoisen auton kohdalla. Kun autonpesutoiminto on valittu, jousitus siirtyy ylimpään asentoonsa, jolloin akseligeometrian johdosta raideleveydet pienenevät. Tällöin pyöränkoteloihin edellisen maastoajon yhteydessä mahdollisesti kertynyt lika on helpompi poistaa. Jos autossa on varusteena 360°-kamera, sen kuva ilmestyy muutaman sekunnin ajaksi automaattisesti kuvaruudulle. Tämä helpottaa autonpesulinjalle ajamista.

Lisäksi kaikki auton varusteet, jotka saattaisivat aiheuttaa pesulinjalla hankaluuksia ‒ automaattisista lasinpesimistä aina panoraamakattoon saakka ‒ kytketään pois päältä tai suljetaan, edellyttäen, että tällainen toiminta on kussakin maassa säännösten mukaan sallittua. Pesulinjalta ulos ajettaessa nämä säädöt palautuvat itsestään takaisin ennen pesua valittuna olleeseen tilaan, kun auton nopeus on jälleen 20 km/h.

Uuden Mercedes-Benz GLS-malliston hinnat alkavat 350d 4Matic-mallin 133 747 eurosta.

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi

.

Avainsanat: