Tehdasvalmiita Mercedes-Benz matalalattiabusseja Jouko-palvelulinjalle.

• Esteettömän liikkumisen Jouko-palvelulinja. • Jouko-linjalla operoi 18 Mercedes-Benz Sprinter matalalattiabussia. • Kahdenkokoisia autoja, mini A ja mini B-luokan busseja. • Käyttäjiä edustava testiryhmä on osallistunut autojen tuotekehitykseen ja varusteluun.

Jouko-palvelulinjan autoja Mercedes-Benziltä Helsingin kaupungin uuden Jouko-palvelulinjaverkoston kalustona on pelkästään Mercedes-Benz Sprinter-matalalattiabusseja. Uuden palvelulinjan liikennöinti alkoi tämän vuoden alusta ja käytettävä kalusto täydentyi maaliskuussa Taksikuljetus Oy:n neljällä Sprinterillä. Huhtikuussa liikenteeseen tuli lisäksi kolme Helsingin bussiliikenne Oy:n Sprinteriä ja yksi Taksikuljetuksen auto. Yhteensä Jouko-linjalla operoi 18 Sprinter-matalalattiabussia. Autot on valmistettu erityisesti palvelulinjoja ajatellen. Esteettömään liikkumiseen on panostettu paljon, tukitangot on sijoitettu siten, että autossa pystyy liikkumaan tukitankoihin turvautuen. Jouko-palvelulinjan edustajat ovat käyttäjiä edustavan “testiryhmän” avulla vaikuttaneet autojen tuotekehitykseen ja varusteluun. Testauksen tuloksena autoihin lisättiin mm. liikkumisen turvallisuutta lisääviä tukitankoja. Matkustusviihtyvyyden takaamiseksi autot on varustettu erillisillä kuljettajan sekä matkustamon ilmastointilaitteilla. Taksikuljetuksen sekä Helbin autot on valmistettu EvoBusin Mercedes-Benz-pikkubussitehtaalla Saksan Dortmundissa ja autot on toimittanut Veho Hyötyajoneuvot. Jouko-kalusto koostuu kahden kokoisista autoista, luokat mini A ja B. A-luokan autoissa on 14 istumapaikkaa ja isommassa B-luokassa 16 istumapaikkaa. Molemmissa luokissa on lisäksi 4-6 seisomapaikkaa. Pienemmät autot on valmistettu kasten-tyyppisestä Sprinter-aihiosta, isommissa on puolestaan kokonaan bussitehtaalla rakennettu kori. Mini A Mercedes-Benz 515CDI Paikat1+14+5 Pituus 6.945 mm Ovet 2+0 Patterilämmitys Eristelasit Ohjaamo- ja matkustamoilmastointi Mini B Mercedes-Benz 515CDI Paikat 1+16+6 Pituus 7.700 mm Ovet 2+1 Takana ilmajousitus Koko sivun niiaus Pysäkkijarru Patterilämmitys Eristelasit Ohjaamo- ja matkustamoilmastointi Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä. Lisätietoja: Harri Arpalahti, Veho Hyötyajonuevot puh. 010 569 3640, harri.arpalahti@veho.fi Juha Mäenpää, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 010 569 3617, juha.maenpaa@veho.fi Hannu Virtanen, Taksikuljetus Oy, puh. 050 556 2255, hannu.virtanen@taksikuljetus.fi