Tekniikan Maailma lahjoitti poliisille TM-60-partioauton

• Tekniikan Maailman toimitus ja lukijat valitsivat poliisille liikennevalvonta-auton
  • TM-60-partioauto on Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE Shooting Brake 4Matic

Mercedes-Benz CLS Shooting Braken uusi aluevaltaus

Tekniikan Maailman järjestyksessään jo viides Suomen poliisille lahjoittama partioauto on Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE Shooting Brake 4Matic. Viisiovinen, kookas coupé-mallinen auto luovutettiin poliisijohdolle 24.9 käytettäväksi liikennevalvontatehtäviin eri puolilla Suomea.

Lahjoituskohteen valitsivat Tekniikan Maailman lukijat ja toimitus. Uudelta partioautolta haluttiin ennen kaikkea näyttävyyttä, tehokasta suorituskykyä kaikissa olosuhteissa sekä ympäristöystävällisiä ja taloudellisia ajokilometrejä rankassa viranomaiskäytössä. Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE Shooting Brake 4Matic täyttää kaikki nämä vaatimukset ensiluokkaisesti.

Uuden valvonta-auton voimantuotosta vastaa turboahdettu V6-dieselmoottori, joka tuottaa 195 kW (265 hv) tehon ja 620 newtonmetrin väännön. Kuten kaikkien CLS Shooting Brake –mallien, myös tämän auton vakiovarusteisiin kuuluvat 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto, Eco start/stop –teknologia sekä sähkömekaaninen, ohjelmoitava Direct Steer –ohjaustehostin. 4Matic-neliveto varmistaa, että auto sopii täydellisesti Suomen nopeasti vaihtuviin olosuhteisiin. Autosta löytyvät luonnollisesti myös ESP-ajonvakautus, ABS-jarrut, ilmajousitus, säätyvä iskunvaimennus ja hätäjarrutehostin. Yhdistetty EU-kulutus on 6,7 litraa 100 kilometrillä ja CO2-päästöt 175 g/km.

TM-60-partioauto on varustettu poliisin uusimmalla liikennevalvontatekniikalla. Myöhemmin varustelu täydentyy vielä rekisterikilpien tunnistuslaitteistolla. Autoa käyttävät ensi vuoden alusta muodostettavat alueellisten poliisilaitosten liikennevalvontayksiköt. Erikoisvarusteiden kuljettamista helpottaa CLS Shooting Braken muunneltava 590–1550 litran tavaratila.

TM-60-erikoiskilpiä kantavan Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE Shooting Brake 4Maticin hinta lisävarustein (ilman poliisivarustusta) on 111 978 euroa. Malliston lähtöhinta Suomessa on 82 191 euroa (250 CDI BE Shooting Brake).

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Kuvat OtavaMedia, Tekniikan Maailma, Hannu Häyhä

Tekniikan Maailma 17/2013

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi