Testejä, tunnustuksia ja säästöjä

• Lewisin ja Nicon uusi työkalu F1 W06 Hybrid paljastettiin
  • smart fortwo tarjolla twinamic-kaksoiskytkinvaihteistolla
  • C- ja S-sarja valittiin luokkiensa parhaiksi automalleiksi
  • Uusi S-sarja sai ennätyksellisen hyvän vastaanoton
  • Mercedes-Maybach sai hinnat, ensiesittely helmikuussa
  • Mercedes-Benz kasvattaa SUV-mallien tuotantoa Yhdysvalloissa
  • Mercedes-Benz Vans sai tunnustusta asiapitoisesta huumoriohjelmastaan
  • Actros voitti jälleen kulutustestin, säästöt tuhansia litroja

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Lewisin ja Nicon uusi työkalu F1 W06 Hybrid paljastettiin

Mercedes AMG Petronas –tallin uusi F1-kilpa-auto näki päivänvalon juuri ennen Jerezin talvitestien alkamista Espanjassa. Tallin kuljettajat Lewis Hamilton ja Nico Rosberg pääsevät hiomaan F1 W 06 Hybrid –nimellä tunnetun Hopeanuolensa ominaisuuksia tästä viikosta lähtien Circuito de Jerezin radalla. Auton monokokki-kori on valmistettu lasikuidusta ja hunajakennokomposiitista. Kauden 2015 Hopeanuolen pituus on 5000, leveys 1800 ja korkeus 950 milliä. Kokonaispainoa on 702 kiloa. Kuusisylinterisen Mercedes-Benz PU106B Hybrid –bensiinimoottorin iskutilavuus on 1,6 litraa, lisäksi voimantuottoon on integroitu sähkömoottori ja runsaat 20 kiloa painava litiumioniakku.

smart fortwo tarjolla twinamic-kaksoiskytkinvaihteistolla

Uuden smart fortwon vaihteistovalikoima laajenee vauhdilla. Auton saa nyt myös twinamic-kaksoiskytkinvaihteistolla, joka mahdollistaa sekä täysin automaattisen että manuaalisen vaihteensiirron. Twinamic on tarjolla niin passion-, prime- kuin proxy-varustetasojenkin autoihin. Vaihteistossa on kuusi vaihdetta eteen sekä peruutusvaihde. Vaihteensiirto on erittäin nopea ja huomaamaton, eikä vetävä voima katkea missään vaiheessa. Twinamic-vaihteinen fortwo kiihtyy 0–100 kilometriin 15,1 sekunnissa, ja huippunopeus on 151 km/h. Keskikulutus jää 4,1 litraan 100 kilometrillä, mikä vastaa vain 94 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Ensimmäiset twinamic-vaihteiset smartit toimitetaan maaliskuussa.

C- ja S-sarja valittiin luokkiensa parhaiksi automalleiksi

Mercedes-Benz-mallit menestyivät jälleen saksalaisen auto, motor und sport –lehden lukijaäänestyksessä vuoden parhaista automalleista. Keskikokoluokan selvä ykkönen oli C-sarja, ja edustusluokassa voiton korjasi S-sarja. Äänensä antoi yhteensä 112 471 lehden lukijaa. C-sarjan voiton takeina olivat moderni, esteettinen muotoilu, korkealaatuiset sisätilat ja moderni moottori- ja turvateknologia. S-sarjassa arvostettiin erityisesti mallin edelläkävijän asemaa edustusluokassa. Esimerkiksi S-sarjan iskunvaimennus- ja alustateknologia kykenee ensimmäisenä maailmassa jopa reagoimaan ennakoivasti tien epätasaisuuksiin.

Uusi S-sarja sai ennätyksellisen hyvän vastaanoton

Mercedes-Benzin uutta S-sarjaa myytiin ensimmäisen täyden toimitusvuoden aikana yli 100 000 kappaletta – ensimmäistä kertaa mallin historiassa. Menestystä siivittivät edelleen syyskuussa esitellyt S-sarjan Coupé sekä S 500 Plug-In Hybrid, joka on jo sarjan kolmas hybridimalli. S-sarjassa ovat tarjolla myös 4Matic-neliveto- sekä suorituskykyiset AMG-versiot. ”Samankaltaiseen menestykseen ja vakiintuneeseen asemaan vaativassa edustusluokassa ei ole yltänyt yksikään toinen automerkki”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr Dieter Zetsche huomauttaa.

Mercedes-Maybach sai hinnat, ensiesittely helmikuussa

Luksusautojen uusi mittapuu, Mercedes-Maybach-mallisto, esitellään helmikuussa. Tarjolla on kaksi ylellistä ja huippusuorituskykyistä edustusautoa. Mercedes-Maybach S 600:ssa käytetään V12-kaksoisturbomoottoria, jonka teho on 390 kW (530 hv) ja vääntö 830 Nm/1900 rpm. Mercedes-Maybach S 500:n V8-kaksoisturbo kehittää 335 kW (455 hv) tehon ja 700 Nm väännön. Kesällä esitellään S 500 4Matic –versio. Molempien autojen pituus on 5453 mm ja akseliväli 3365 mm. Molemmat mitat ovat 200 mm enemmän kuin S-sarjan pitkäakselivälisessä versiossa. Mercedes-Maybach S 500 maksaa Suomessa 223 635 euroa, Mercedes-Maybach S 600 puolestaan 346 630 euroa.

Mercedes-Benz kasvattaa SUV-mallien tuotantoa Yhdysvalloissa

Mercedes-Benz järjestää uudelleen autonvalmistustaan vuonna 1995 perustetulla Tuscaloosan tehtaalla Yhdysvalloissa. Mercedesin R-sarjan tuotanto siirtyy uudelle sopimusvalmistajalle AM Generalille. Ratkaisu vapauttaa tuotantokapasiteettia M-sarjan, GL-sarjan ja uuden GLE-Coupén lisävalmistukselle. SUV-mallien kysyntä on erittäin vahvaa Yhdysvalloissa, ja Tuscaloosassa valmistettiin viime vuonna yli 235 000 SUV-luokkien autoa. Kaikkiaan tehdas on tuottanut 2,1 miljoonaa ajoneuvoa. Nykyiset M- ja GL uudistuvat tänä vuonna, ja myös niiden mallinimet vaihtuvat Mercedesin uuden nimeämiskäytännön mukaisiksi GLE- ja GLS-sarjoiksi.

Mercedes-Benz Vans sai tunnustusta asiapitoisesta huumoriohjelmastaan

Mercedes-Benzin MYVAN-kanavalla YouTubessa pyörivä ”The Chris Morrin Show” on palkittu saksalaisessa mainoselokuvakilpailuissa. International German PR Award –palkinto tuli tunnustuksena monimutkaisten hyötyajoneuvoihin liittyvien asioiden käsittelystä perinteitä rikkovalla ja hauskalla tavalla. Sarjan fiktiivinen isäntä, Chris Morrin, neuvoo tavara-autojen käyttäjiä esimerkiksi auton oikeasta lastauksesta ja ajotavasta sekä antaa neuvoja ja vinkkejä auton jokapäiväiseen käyttöön. Sarjan osat löytyvät osoitteesta www.youtube.com/myvantv.

Actros voitti jälleen kulutustestin, säästöt tuhansia litroja

Mercedes-Benz Actros on Euroopan markkinajohtaja yli 16-tonnisten kuorma-autojen painoluokassa – eikä aiheetta. Actros on osoittanut taloudellisuuteensa noin 750 Fuel Duel –kulutustestissä, joissa sitä on verrattu kuljetusyritysten käytössä olevaan kalustoon. Actros on voittanut yli 90 prosenttia vertailuista keskimäärin yli 11 prosenttia pienemmillä kulutuslukemillaan. Näin kävi myös Dortmundissa Saksassa, jossa paikallinen Meiberg Transport vertaili Euro 6 –päästötason Actros 1845 LS –autoa tällä hetkellä käyttämiinsä Euro 5 –tason kuorma-autoihin. Kahden viikon kulutustestissä Actrosin keskikulutus oli 25 l/100 km eli 1,9 litraa pienempi kuin kilpailijoilla. Yhden auton ja sen vuotuisen 120 000 kilometrin ajomatkan osalta tämä merkitsee 2280 litran kulutussäästöä. CO2-päästöt pienenevät samalla 6000 kiloa.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi