Tulevaisuus kävi vierailulla Helsingissä

• Mercedes-Benz-klassikoihin saa varaosia nyt 3D-printtaamalla
  • Mercedes-Benz varautuu sähköautokauteen uudella akkutehtaalla Yhdysvalloissa

Mercedes-Benzin täyssähköauto EQC kävi näytillä Helsingissä

Kuluneen syksyn aikana kansainvälisissä autonäyttelyissä ja digialan tapahtumissa ympäri maailmaa suuren huomion kerännyt Mercedes-Benzin täyssähköauto EQC suoritti pikavierailun Helsinkiin maanantaina 3.12.2018. Vierailu liittyi Helsingissä järjestettävään SLUSH teknologia- ja kasvuyritystapahtumaan. Vierailun järjesti Daimler AG:n autoalan muuttuvaan toimintaympäristöön keskittyvä CASE- organisaatio.  CASE tulee sanoista Connected, Autonomous, Shared &Service ja Electric. Mercedes-Benz EQC tuodaan ensimmäisenä uuden sukupolven täyssähköautona markkinoille Suomessa syksyllä 2019.

Taksitoiminnan murros ei ole syönyt Mercedes-Benzin asemaa

Kuukautta ennen vuoden loppua taksitolpilla on tuttu valtias: Mercedes-Benz. Tähtikeulaisia takseja on toimitettu asiakaskäyttöön 11 kuukaudessa 607 kappaletta, joka tuo 27 prosentin markkinaosuuden. Vaikka Mercedes-Benzinkin markkinaosuus on laskenut 10 prosenttia, taksikaupan tuttu ykkösmerkki on yhä tukevasti omalla paikallaan tilastojen kärjessä. Kakkosena pitkään ollut Volvo löytyy nyt podiumin ulkopuolelta 4. sijalta 250 autolla, sillä sen ja Mercedes-Benzin väliin ovat nousseet Toyota (365) ja Volkswagen (274).

Maan suosituimpana taksimallina jatkaa niin ikään vanha tuttu eli Mercedes-Benzin E-sarja 401 uudella autolla. Seuraaviksi kirineiden Toyota Aurisin ja Volvo V90:n myyntiluvut eivät yhteenlaskettunakaan yllä samaan. Sprinter löytyy 8. sijalta (81 kpl), ja 20 kysytyimmän taksimallin joukkoon mahtuvat myös C-sarja, Vito sekä B-sarja.

Mercedes-Benzin menekki kasvoi marraskuussa eniten 15 kärkimerkin joukossa

Mercedes-Benzin markkinaosuus marraskuun automyynnissä nousi 5,8 prosenttiin yhteensä 503 asiakkaille toimitetulla henkilöautolla. Kasvua edellisvuoden marraskuusta kertyi 12,8 prosenttia. Se on korkein luku – ja ylipäänsä harvoja plusmerkkisiä lukuja – 15 eniten myydyn automerkin joukossa. Mercedes-Benz oli marraskuussa maan 6. suosituin automerkki. Uusia Mercedes-Benzejä on myyty 11 kuukaudessa 5775 kappaletta eli tuhat enemmän kuin Audeja ja yli 1200 enemmän kuin BMW-malleja. Malleista suosituin on ollut E-sarja 1266 autolla. Vahvin on puolestaan Suomessakin valmistettavan GLC:n kasvu: 55,2 prosenttia kaikkiaan 858 autoon marraskuun loppuun mennessä.

Mercedes-Benz oli marraskuussa 5. suosituin merkki yritysten ajoneuvohankinnoissa 207 autolla (markkinaosuus 9,3 %). Yrityskäyttöön on toimitettu 1911 Mercedestä, ja markkinaosuus on 7 prosenttia. Tähtimerkeistä suosituin yritysauto on C-sarja 443 autolla ja 25,1 prosentin kasvuluvulla. GLC:n kasvuluku yrityspuolella on 73,5 prosenttia yhteensä 314 autoon.

Täysin uudistuneet Mercedes-Benz.fi-nettisivut on avattu

Mercedes-Benz on uudistanut kotimaiset www-sivunsa perusteellisesti. Uudet sivut on rakennettu visuaalisesti näyttäviksi kuvien ja nyt myös videoiden avulla. Sivut on toteutettu responsiivisesti eli ne skaalautuvat automaattisesti käyttäjän laitteen mukaan. Näin sama sisältö on käytettävissä tietokoneiden lisäksi myös mobiililaitteilla ja tableteilla.

Mercedes-Benz on Instagramin tähtimerkki – jo miljardi tykkäystä

Mercedes-Benz on löytänyt ystävänsä tehokkaasti Instagramin kautta. Interbrand Best Global Brands 2018 –tutkimuksen mukaan tähtimerkillä on enemmän tykkäyksiä Instagramissa kuin millään muulla tuotemerkillä, yli miljardi kappaletta. Mercedes-Benzin kanavia sekä kuva- ja videotarjontaa seuraa Instagramissa yli 35,6 miljoonaa fania. Mercedes-Benz on ollut aktiivinen Instagramissa vuodesta 2012 lähtien, ja sen jälkeen @mercedesbenz-kanava on kerännyt keskimäärin 27,6 miljoonaa tykkäystä joka kuukausi. Mercedes-Benz juhlistaa miljardirajan ylitystä ja kiittää innokkaita ja uskollisia seuraajiaan sosiaalisen median aihepiireihin keskittyvällä valokuvanäyttelyllä, joka on katsottavissa osoitteessa http://mb4.me/one-billion-likes. Parhaat postaukset ovat esillä myös Stuttgartin Mercedes-Benz-museossa 5.-31.1.2019 järjestettävässä näyttelyssä.

Ensimmäiset GLC F-Cell-vetyautot luovutettiin asiakkaille Saksassa

Mercedes-Benz GLC F-Cell on ainutlaatuinen ladattava vetyhybridiauto, jonka kulutuslukemat mairittelevat: yhdistetty kulutus 0.34 kg vetyä/100 km, CO2-päästöt 0 g/km ja sähkönkulutus 13,7 kWh/100 km. Auto toimii sekä vedyllä että lataussähköllä. Vedyllä toimintamatka on noin 430 kilometriä, ja lataussähköllä 51 kilometriä. Ensimmäiset GLC F-Cell-mallit on luovutettu koekäyttöön Saksassa maan rautatieyhtiö Deutsche Bahnille. Jatkossa käyttäjien joukkoon liittyvät vielä Air Liquide, Shell, Linde AG sekä Stuttgartin ja Hampurin kaupungit. Mercedes-Benz Rent -palvelun kautta auton voi vuokrata myös yksityiskäyttöön keväästä 2019 alkaen. GLC F-Cell-malli ei toistaiseksi ole tulossa Suomeen, koska meiltä puuttuu vedyn latausinfrastruktuuri.

Klassikkoautoihinkin saa varaosia nyt 3D-printtaamalla

Mercedes-Benz laajentaa määrätietoisesti 3D-printattujen varaosien saatavuutta. Hyötyajoneuvoihin eräitä osia on voinut printata jo vuodesta 2016, ja nyt ovat vuorossa varsinaiset klassikot kuten 300 SL Coupé (W 198). Malliin saa printattuna uuden alumiinisen taustapeilin kotelon, jossa on kromipinnoite kuten alkuperäisessäkin peilikotelossa. Jalusta on kuitenkin 42,5 milliä pidempi, joten peilin asento tarjoaa paremman näkyvyyden taakse. Toinen vastaava printtiosa on sytytystulpan jalka, joka sopii halkaisijaltaan 21-millisille tulpille. Daimlerilla on 3D-printauksesta jo 30 vuoden kokemus, sillä teknologiaa on aikaisemmin käytetty esimerkiksi prototyyppien valmistuksessa. Jatkossa printattuina voidaan valmistaa moottorin komponenttien lisäksi muovi- ja kumiosia.

Mercedes-Benz varautuu sähköautokauteen uudella akkutehtaalla Yhdysvalloissa

Daimlerin miljardin dollarin investoinnit Yhdysvalloissa alkavat kantaa hedelmää. Ensimmäiset uudet, täysin uudistuneelle SUV-pohjarakenteelle perustuvat GLE-maasturit ovat valmistuneet Tuscaloosan tehtailta. Samaan aikaan autotehtaan viereen on alkamassa uuden akkutehtaan rakentaminen. Akut on tarkoitettu tuleviin uusiin EQ-sähköautomalleihin. ”Aiomme olla sähköisen liikenteen kehittämisen pioneereja, ja olemme valmistautuneet hyvin tähän tehtävään. Nyt tuomme Mercedes-Benzin sähköisen liikkumisen Yhdysvaltoihin. Maailmanlaajuisesti EQ-malleja tullaan valmistamaan kuudessa tehtaassa, ja akkujen tuotantoverkostomme tulee käsittämään kahdeksan tehdasta”, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Markus Schäfer kertoo. Mercedes-Benz on investoinut Tuscaloosaan yli 6 miljardia dollaria vuodesta 1995 lähtien.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi