Unimog palkittiin vuoden maastoautona 2012

Off-Road-erikoislehden lukijat valitsivat Unimogin vuoden parhaaksi maastoajoneuvoksi erikoisautot-ryhmässä.

Unimog saavutti johtoaseman selkeällä 34,3 % äänisaaliilla.

Off-Road lehden lukijat valitsivat Unimogin kahdeksatta kertaa parhaaksi maastoautoksi erikoisautot- ryhmässä. Kilpailuun osallistui 143 ajoneuvoa 43:lta autonvalmistajalta. 57 000 lukijaa ilmoitti kantansa autojen paremmuudesta. Omassa luokassaan Unimog keräsi peräti 34,3 prosenttia äänistä, millä määrällä se sai selkeän voiton. Erikoisautoihin laskettiin autot, jotka kykenevät kuljettamaan kuormaa vaikeasti saavutettaville alueille. Lisäksi niiden tuli olla soveliaita alustoja erilaisiin erikoistehtäviin, kuten pelastuslaitoksen tai armeijan vaativimpiin tehtäviin. Erikoismaininnan Unimog ansaitsi sen lujasta, mutta joustavasta rakenteesta. Lisäksi erinomainen etenemiskyky ja sen mahdollistavat portaaliakselit johdattivat sen askeleen kilpailijoitaan edelle. Muut vastaavat autot joutuvat luopumaan leikistä, kun Unimog hakee vielä uusia haasteita.

Unimogin monipuolisia U 4000 ja U 5000 malleja on vuodesta 2002 lähtien valmistettu Wörthin tehtaalla. Nämä mallit on erityisesti suunniteltu tiettömien taipaleiden tavoittamiseen. Ne palvelevatkin yleensä palolaitoksia, sähkölaitosten linjavetoautoina ja kriisitehtävissä. Tämän lisäksi mallistoon kuuluvat U 300- U 500 sarja sekä uusimpana tulokkaana U 20 malli, joiden pääasiallisena käyttöalueena ovat erilaiset kunnallistekniikan tehtävät.

Mercedes-Benz Unimog: Idea, joka on menestynyt jo 60 vuotta.

Kuusikymmentäyksi vuotta sitten, 3. kesäkuuta 1951, ajoi ensimmäinen Mercedes-Benz Unimog ulos Gaggenaun tehtaalta. Oli syntynyt ainutlaatuinen maastoajoneuvo, jonka etenemiskyky vaikeissa olosuhteissa on erinomainen ja silti ajo-ominaisuudet riittävät myös maantieajoon.

www.mercedes-benz.com/unimog-60jahre.

Veho Hyötyajoneuvot, johtaja Harri Arpalahti, puh. 0500 404 079, harri.arpalahti@veho.fi

Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö Karin Bäcklund, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi