Uuden Actrosin aktiivinen ajoavustin vakuutti kuljetusyhtiön

• ”Yhdeksän tunnin työvuoron jälkeen en ole enää läheskään yhtä väsynyt kuin ennen”
  • Uusi mobiilisovellus avuksi Mercedes-Benz-hyötyajoneuvojen vuokraamiseen
  • Suomen joukkue mukaan Global TechMasters Trucks 2019 -finaalikilpailuun
  • Ensimmäiset Mercedes-Benz eCitaro-linja-autot Ruotsiin ja Norjaan
  • Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 – raskas kalusto kiertueella

Uuden Mercedes-Benz Actrosin viimeiset valmistavat käyttötestit ennen sarjatuotantoa yllättivät tuloksillaan autoa testanneen saksalaisen Wagenstetter-kuljetusyhtiön. Elintarvikkeita ja vaarallisia materiaaleja kuljettavan yhtiön autot liikennöivät pääosin Saksan Ruhrin ja Pohjois-Italian välisillä tieosuuksilla. Reiteillä on mukana kaksi kuljettajaa, ja yksi kuljetusauto voi näin ajaa jopa 300 000 kilometriä vuodessa.

Wagenstetterin testiautot oli varustettu uudella aktiivisella ajoavustimella, joka mahdollistaa osittaisen automaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Järjestelmän kamerat havaitsevat kaistaviivat auton molemmilla puolilla, ja järjestelmän ollessa aktiivinen se tukee auton pysymistä viivojen välissä ilman kuljettajan kokoaikaisia ohjausliikkeitä. Järjestelmän toiminnasta ilmoitetaan mittariston sinisellä ohjauspyörä-symbolilla. Järjestelmä jarruttaa ja kiihdyttää autoa itsenäisesti edessä ajavien vauhdin mukaisesti ja ohjaa auton takaisin omalle kaistalle, mikäli auto on ajautumassa reuna- tai keskiviivan yli. Lopullinen vastuu auton turvallisesta liikkumisesta säilyy kuitenkin joka hetki kuljettajalla.

”Aktiivista ajoavustinta reiteillä testannut kuljettaja Tom Westphal oli myönteisesti yllättynyt sen toimintavarmuudesta: ”Järjestelmä on arvokas ajamisen tuki monissakin tilanteissa. Esimerkiksi jonoajossa ajettaessa aktiivinen ajoavustin auttaa oikean turvavälin säilyttämisessä, mutta myös pysymisessä riittävän lähellä edellä ajavaa. Ruuhkissa järjestelmän apu on tervetullutta stop-and-go-toimintonsa ansiosta. Ajaminen tuntuu tietysti erilaiselta ajoavustimen takia, mutta siihen oppii nopeasti luottamaan. Minun on yhä ajamisen aikana seurattava autoa ja ympäristöä, mutta yhdeksän tunnin työvuoron jälkeen en ole enää läheskään yhtä väsynyt kuin ennen”, Westphal kertoo. ”Aktiivinen ajoavustin tukee kuljettajiamme tehokkaasti, erityisesti moottoriteillä ja pääteillä. Mercedes-Benz on jälleen kerran osoittanut, että se kykenee tarjoamaan käyttöömme alan huipputeknologiaa”, toimitusjohtaja Klaus Wagenstetter vahvistaa.

Uusi mobiilisovellus avuksi Mercedes-Benz-hyötyajoneuvojen vuokraamiseen

CharterWay Rental Finland on Vehotrucksin uusi mobiilipalvelu, jonka kautta löytyy kattava valikoima vuokrattavia hyötyajoneuvoja helposti missä ja milloin vain. Sovelluksen avulla Mercedes-Benz
-hyötyajoneuvojen vuokraaminen onnistuu päiväksi, viikoksi, kuukaudeksi tai vaikka vuodeksi kerrallaan.

CharterWay Rentin mobiilisovellus on ladattavissa Apple Storesta tai Google Playstä. Vuokraussovellus toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Uusi mobiilipalvelu ei vaadi jatkuvia kirjautumisia, vaan asiakastiedot ovat aina oletuksena ensikirjautumisen jälkeen. Sovelluksen Ajoneuvovahti ilmoittaa, kun toivottu paketti- tai kuorma-auto vapautuu vuokrattavaksi.

Suomen joukkue mukaan Global TechMasters Trucks 2019 -finaalikilpailuun

Mercedes-Benz kuorma-autojen huollon henkilöstölle tarkoitettu Global TechMasters Trucks 2019
-kilpailun Suomen karsinnat ja semifinaalit on saatu päätökseen. Suomen joukkue on valittu edustamaan maatamme syksyllä 2019 Saksan Stuttgartissa järjestettävään finaalikilpailuun. Suomen joukkueessa kilpailevat huoltotarkastaja Ari Kangaskesti (Veho Oy Ab, maahantuonti), diagnoositeknikko Toni Mäkelä (Veho Oy Ab, Kokkola), huoltoteknikko Petri Hartikainen (Raskone Oy, Kotka), työnjohtaja Peter Loman (Veho Oy Ab, Lommila) ja varaosamyyjä Harri Sinokki (Veho Oy Ab, Kuopio).

Kansainvälisessä Global TechMasters Trucks 2019 -finaalikilpailussa valitaan maailman parhaat Mercedes-Benz-kuorma-autohuollon ammattilaiset. Kilpailussa mitataan taitotasoa ja oman työprofiilin mukaista toimintaa niin yksilönä kuin tiiminä. Kilpailu pitää sisällään kirjallisia monivalintatehtäviä sekä käytännön kilpailutehtäviä asiakaspalvelusta, kuorma-autohuollosta sekä vikadiagnooseista.

Ensimmäiset Mercedes-Benz eCitaro-linja-autot Ruotsiin ja Norjaan

Mercedes-Benzin täyssähköisten eCitarojen vientimarkkinat on avattu Ruotsiin, Norjaan ja Luxembourgiin. Autoja toimitetaan kolmen asiakkaan käyttöön yhteensä 20 kappaletta, joista viisi Ruotsiin ja kuusi kappaletta Norjaan. Länsinaapuriin toimitettavat autot ottaa käyttöön Ystadissa toimiva Bergvarabuss-yhtiö, joka on yksi suurimmista alan yhtiöistä Euroopassa. Kaksioviset eCitarot on varustettu 12 akkumoduulilla, joiden yhteiskapasiteetti on 292 kWh. Lisäksi autoista löytyvät kuljettajan alkolukko, taittorampit molemmilta ovilta, säädettävä tunnelmavalaistus ja yksittäisistuimet nahkaverhoilluilla pääntuilla.

Norjassa autot toimitetaan Norgesbussille, joka käyttää kuutta autoa Oslon paikallisliikenteessä. Autoissa on kymmenen akkumoduulia, joiden yhteiskapasiteetti on 243 kWh. Kolmeoviset autot on varustettu katon pantografeilla, jolloin niitä voidaan ladata myös reitin varrella ja pysäkeillä. Talvikäytön helpottamiseksi lattioissa on lämmitys ovien ympärillä. Kuljettajan alkolukko on niin ikään vakiovaruste. Kaikista eCitaro-versioista löytyvät muun muassa tuplaikkunat, mukavat Inter Star Eco -istuimet sekä matkustajakäyttöön tarkoitetut USB-pistokkeet.

Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 – raskas kalusto kiertueella

Uuden Actrosin ja Arocsin koeajomahdollisuudet avautuvat kaikelle kansalle syys-lokakuussa 2019. Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 kiertää koko Suomen Rovaniemeltä Raaseporiin. Kiertue starttaa Rovaniemeltä 18.9. ja päättyy Vantaalle 11.10. Tarkemmat tiedot kiertueesta julkaistaan pian verkkosivuilla.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz-trucks.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, kuorma-autot ja Fuso, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Janne Perheenmies, myyntijohtaja, linja-autot, puh. 050 577 1374, janne.perheenmies@veho.fi

Rami Ainiala, huoltojohtaja, kuorma- ja linja-autot, puh. 050 589 7553, rami.ainiala@veho.fi