• Veho Oy Ab/

Tiedotusvälineille 8.6.2004 Julkaisuvapaa heti Uuden Mercedes-Benz A-sarjan moottoreista enemmän tehoa, vääntöä ja ajomukavuutta entistä pienemmällä polttoainemäärällä · Kesäkuun lopulla esiteltävä A-sarja tarjoaa neljä bensiini- ja kolme dieselkäyttöistä nelisylinteristä voimanlähdettä · Kaikkien moottorien yhteyteen voi valita Mercedes-Benzin ensimmäisen portaattomasti välityssuhdetta muuttavan CVT-vaihteiston, tarjolla myös uusi kuusiportainen käsivalintainen vaihteisto · Moottorien teho noussut jopa 38 ja vääntömomentti enimmillään 46 prosenttia · Kaikki moottorit täyttävät EU4-päästönormit, dieselmoottoreiden yhteyteen saatavana myös päästöt lähes nollatasolle vähentävä hiukkassuodatin Pelkkien teknisten ominaisuuksiensa lisäksi uuden A-sarjan voimanlähteet ovat ainutlaatuisia myös muotoilultaan. Tämä mahdollistaa moottorien sijoittamisen etuakselin taakse vinoasentoon siten, että bensiinimoottoreissa kulma on enimmillään 59 ja dieselmoottoreissa 56 astetta. Eteenpäin nojaavat moottorit toimivat osana A-sarjan Mercedes-Benzin korin älykästä turvallisuusrakennetta. Vakavassa nokkakolarissa moottori vaimentaa törmäyksen voimaa sekä liukuu taakse ja alas vahingoittamatta matkustamoa tai kojelautaa. Tämä vähentää selvästi vakavien vammojen riskiä sisällä autossa. Dieselmoottoreiden suorituskyky kasvanut ja päästöt vähentyneet A-sarjan uusien dieselmoottoreiden teho vaihtelee 60-103 kilowatin välillä (82-140 hv). Edellisen sukupolven voimanlähteisiin verrattuna iskutilavuutta on kasvatettu 1689 kuutiosenttimetristä 1991 kuutiosenttiin, järjestelmän maksimipaine on kasvanut 1600 bariin ja moottoreissa käytetään kaksivaiheista esiruiskutusta. Ominaisuudet lisäävät dieselmoottoreiden voimaa ja vääntöä sekä vähentävät pakokaasupäästöjä ja moottorin käyntiääniä. Mercedes-Benz A 160 CDI kehittää 60 kilowatin (82 hv) tehon ja 180 newtonmetrin huippuväännön laajalla 1400-2600 kierroksen alueella. Teho on kasvanut yhdeksän ja vääntö 12,5 prosenttia verrattuna edellisen sukupolven A 160 CDI-malliin. Uuden A 180 CDI:n huipputeho on puolestaan 80 kilowattia (109 hv), ja moottori tarjoaa 250 newtonmetrin väännön. Tehoa on 14 ja vääntöä 39 prosenttia enemmän kuin A 170 CDI:ssä, jonka uusi tulokas korvaa mallistossa. Dieselmalliston lippulaiva A 200 CDI asettaa suorituskyvylle ja ajonautinnolle uudet rajat. Säätyväsiipisella turboahtimella ja 180 barin ruiskutuspaineella varustettu suoraruiskutusmoottori tuottaa vakuuttavan 103 kilowatin (140 hv) huipputehon. Maksimivääntö on 300 newtonmetriä 1600-3000 minuuttikierroksen alueella. Näillä voimavaroilla kiihdytykset ja liikkeellelähdöt sujuvat ripeästi. Parantuneesta suorityskyvystä huolimatta uusien dieselmallien polttoaineenkulutus jää aivan yhtä esimerkilliselle tasolle kuin mihin A- sarjan autoissa on totuttu, vähimmillään viiden litran tuntumaan. Dieselmoottoreiden hiukkaspäästöt ovat alentuneet edeltäjämalleihin verrattuna jopa 56 prosenttia 0.025 grammaan kilometriltä. Dieselmoottoreiden yhteyteen saa lisäksi valinnaisvarusteena uuden hiukkassuodattimen, jonka ansiosta hiukkaspäästöistä voidaan leikata edelleen 99 prosenttia. Suodattimessa hiukkaset poltetaan yli 600 asteen lämpötilassa, eikä sen toiminta edellytä polttoaineeseen mitään lisäaineita. Bensiinimoottorien huipulla uusi 95 kilowattia kehittävä A 200 Turbo A-sarjan edelliseen mallistoon verrattuna bensiinimoottorien teho on noussut jopa 38 ja vääntömomentti jopa 36 prosenttia. Samalla polttoaineenkulutusta, päästöjä ja käyntiääniä on onnistuttu rajoittamaan merkittävästi. A 150-, A 170- ja A 200 -malleissa tämä on onnistunut kasvattamalla moottoreiden iskutilavuutta 100 kuutiosenttimetrillä ja käyttämällä muuttuvapituista imusarjaa, joka lisää moottorin vääntöä alhaisilla kierroslukualueilla. Bensiinimoottoreiden teho vaihtelee 70-142 kilowatin välillä (95-193 hv), vääntö puolestaan 140-280 newtonmetrin välillä. Huippua edustaa uusi A 200 Turbo, jonka ansiosta A-sarjan suorituskyky kohoaa aivan uudelle tasolle. Moottorin ominaisteho onkin erinomainen 70 kilowattia/litra, mikä tekee siitä yhden tehokkaimmista voimanlähteistä omassa kokoluokassaan. 280 newtonmetrin maksimivääntö säilyy muuttumattomana laajalla 1800-4850 minuuttikierroksen alueella. Edellisen A-sarjan bensiinimallit kuuluivat kokoluokkansa taloudellisimpiin ja selvittivät sadan kilometrin taipaleen 6,9-7,9 litran keskikulutuksella. Mallisarjan uudistuessa kulutusta on leikattu edelleen esimerkiksi vähentämällä venttiiliohjausjärjestelmän, mäntien ja kiertokangen aiheuttamaa kitkaa sekä lisäämällä polttoaineen ja ilman muodostaman seoksen pyörteilyä palotiloissa. Vaikka bensiinimoottorien suorituskyky onkin näin noussut uudelle tasolle, ne kuluttavat keskimäärin 10 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin edellisen sukupolven voimanlähteet. Uusi portaaton Autotronic-vaihteisto saatavana A-sarjaan Mercedes-Benzin A-sarja avaa myös vaihteistoteknologian suhteen uuden aikakauden. Portaattomassa Autotronic-CVT-vaihteistossa välityssuhde muuttuu variaattorin ja teräshihnan avulla. Tämän ansiosta kiihdytykset sujuvat ilman vaihteiston aiheuttamia viiveitä ja moottori saavuttaa maksimitehonsa nopeammin kuin perinteisellä automaattivaihteistolla. Ratkaisu vähentää myös moottorin ja voimansiirron käyntiääniä. CVT- vaihteiston koko pituus on vain 345 millimetriä. Autotronic-vaihteisto sallii kuljettajan valita kahden erilaisen vaihtamistavan väliltä. Comfort-tasolla vaihteisto pitää moottorin kierrosluvun mahdollisimman alhaisena taaten tasaiset kiihdytykset sekä alhaisen polttoaineenkulutuksen. Sport-tasolla Autotronic-vaihteisto tunnistaa kuljettajan yksilöllisen ajotavan ja sovittaa vaihteensiirrot sen mukaisesti. Valittavissa on myös käsivalintamahdollisuus, jolloin vaihteisto käyttää kuvitteellisia vaihteita, seitsemää kiinteää välityssuhdetta. Kuljettaja vaihtaa tällöin ylös tai alas liikauttamalla kevyesti vaihteenvalitsinta. A 180 CDI-, A 200 CDI- ja A 200 Turbo -mallien vakiovaihteistona on Mercedes-Benzin uusi kuusiportainen käsivalintainen vaihteisto. Alumiinirakenteisen vaihteiston ominaispiirteenä ovat erittäin täsmälliset vaihteensiirrot. Muiden A-sarjan moottorien yhteydessä työskentelee luotettava ja käyttövarma viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jonka ominaisuuksia on kehitetty uutta A-sarjaa varten. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi/lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press henkilöautot / A-sarja Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/08/20040608BIT00080/wkr0001.pdf