Uudet B- ja M-sarjat sekä Actros ensiesitellään Suomessa

• B- ja M-sarjat houkuttavat laadulla, varusteilla ja taloudellisuudella.
  • E-sarja nousi jo maan 6. suosituimmaksi dieselmalliksi.
  • Mercedes-takseja myytiin lokakuun loppuun mennessä jo 800 tänä vuonna.
  • Neljä Mercedes-mallia arvioitiin kauneuskilpailun voittajiksi.
  • Kitkaa ja kulutusta vähentävä Nanoslide sai materiaalipalkinnon.
  • Mercedes haluaa tehostaa onnettomuuksien syiden ja seurausten tutkimusta.
  • Amsterdamin car2go-palvelu kokonaan sähköautokantaan.
  • Uusi Actros kiertueella Suomessa marras-joulukuun aikana.
  • Fuson raskas hybridi vähentää kulutusta jopa 10 prosenttia.
  • Uuden Canterin valmistus Eurooppaan käynnistyi Portugalissa.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Uudet B- ja M-sarjat esitellään Suomessa marraskuussa

Ensimmäiset Mercedes-Benzin uusien B- ja M-sarjojen autot saadaan Suomeen marraskuussa. B-sarjan Sports Tourerin voimanlähteinä esitellään ensivaiheessa nelisylinteriset turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit. Tarjolla on kaksi vaihteistovaihtoehtoa: automaattinen 7G DCT-kaksoiskytkinvaihteisto sekä käsivalintainen vaihteisto. Hinnasto alkaa B 180 BE –mallin 29 990 eurosta, dieselmalliston puolestaan B 180 CDI BE –mallin 31 362 eurosta. Uusi M-sarja asettuu kerralla luokkansa tyyli- ja laatujohtajaksi sekä myös kulutusmittausten kärkeen, sillä ML 250 BlueTec –mallin keskikulutus on laskenut peräti 28 prosenttia 6 litraan/100 km. M-sarjan turvaratkaisuihin kuuluu Night View Assist Plus –pimeänäköjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella sekä vakiovarusteena ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä. M-sarja alkaen 77 110 euroa.

Mercedes-myynti yhä yli 10 prosentin kasvuvauhdissa

Lokakuussa myytiin 359 Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus oli 3,6 prosenttia. Tammi-lokakuussa asiakkaille on toimitettu 4405 uutta Mercedes- Benziä, mikä toi merkille 4 prosentin markkinaosuuden. Vastaavaan aikaan vuonna 2010 verrattuna myynti on lisääntynyt 10,7 prosenttia. Viimeisen 12 kuukauden aikana on myyty kaikkiaan 4986 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Mercedes on maan 10. suosituin henkilöautomerkki ja dieseleissä maan 4. suosituin. Koko alkuvuoden myyntimäärien mukaan E-sarja on maan 6. myydyin dieselmalli 1326 kappaleen ja C-sarja 11. suosituin 1162 auton menekillä. Kaikista tammi-lokakuun aikana ensirekisteröidyistä uusista Mercedes-Benz-henkilöautoista 3379 eli 76,7 prosenttia on ollut dieselkäyttöisiä.

Tänä vuonna jo 800 Mercedes-Benz-taksia

Mercedes-Benzin markkinaosuus kotimaan taksimyynnistä lokakuussa oli 27,6 prosenttia. Taksikäyttöön myytiin 104 autoa. Tänä vuonna Mercedes-Benzin osuus taksikaupassa on 26,7 prosenttia, ja autoja on myyty 800 kappaletta. Määrä on kasvanut viime vuodesta 11,6 %. Autoista E-sarjalaisia on ollut 538 kappaletta, ja malli johtaa taksimyyntiä ylivoimaisesti 18 % osuudella.

Daimlerin vuosineljänneksen voitto lähes kaksi miljardia euroa

Daimlerin kolmannen vuosineljänneksen liikevoitto oli 1,97 miljardia euroa, josta Mercedes-Benzin osuus oli 1,1 miljardia (Q3 2010: 2,4 mrd.). Nettovoittoa kertyi 1,36 miljardia (Q3 2010: 1,6 mrd), ja osakekohtainen tulos nousi 1,21 euroon (Q3 2010: 1,44 e). Emoyhtiön ja Mercedes-Benzin tulokseen vaikuttivat autojen käynnissä olevat toimitukset sekä uusien mallien tuotannon aloittamisesta johtuneet kuluerät. Heinä-syyskuun välisenä aikana yhtiön liikevaihto oli 26,4 miljardia euroa (Q3 2010: 25,1 mrd.) ja Daimler myi yhteensä 525 500 ajoneuvoa. ”Daimlerin toiminta oli erittäin menestyksellistä kolmannella vuosineljänneksellä, ja kaikki toimialamme kehittyivät kuten odotimme. Samalla olemme joustavampia kuin koskaan, joten voimme reagoida nopeasti talouden tulevaan kehitykseen”, Daimler AG:n pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche sanoo.

Kauneimmat autot löytyivät Mercedes-Benziltä

Saksalaisen auto motor und sport –lehden lukijat ovat valinneet neljä Mercedes-mallia kauneimmiksi luokissaan. Lähes 23 000 lukijan äänillä lehden Autonis –muotoilupalkinnot menivät C-sarjalle ja C-sarjan coupélle sekä nelioviselle CLS- coupélle. Tunnustukset jaetaan nimenomaan sen perusteella, millaisen vaikutuksen auton ulkonäkö tekee katsojaan. Lisäksi legendaarinen 1950-luvun 300 SL –lokinsiipimalli sai arvonimen ”viime vuosikymmenien muotoiluikoni”.

Nanoslide-teknologia sai arvostetun materiaalipalkinnon

Mercedes-Benzin kehittämä Nanoslide-pinnoite palkittiin Materialica 2011 –palkinnolla lokakuun lopulla Münchenissä. Moottorin sylinterien seinämiin ruiskutettava nanopinnoite vähentää mäntien synnyttämää kitkaa jopa puoleen aikaisemmasta. Samalla kulutus ja päästöt pienenevät ja entistä kevyempien moottorien valmistus tulee mahdolliseksi. Nanoslide-teknologiaa on käytetty AMG-moottoreissa jo viiden vuoden ajan. Tästä vuodesta lähtien sitä hyödynnetään myös Mercedesin sarjavalmisteisissa kuusisylinterisissä dieselmoottoreissa.

Mercedes haluaa tehostaa onnettomuustutkimusta

Saksan insinööriliitto VDI haluaa jatkossa tehostaa erityisesti liikenneonnettomuutta edeltäneiden hetkien sekä onnettomuuksien seurausten tutkintaa, ilmeni VDI:n järjestämässä 8. turvallisuusalan konferenssissa Berliinissä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Mercedes-Benzin turvallisuustutkimusta johtava Dr. Rodolfo Schöneburg, joka korosti tutkimusskaalan laajentamisen tarvetta jotta onnettomuuksien määrä saadaan pysyvästi laskuun. ”Liikennekuolemien määrä ei laske automaattisesti, vaan siihen tarvitaan määrätietoisia toimia myös jatkossa”, hän muistutti.

Amsterdam saa 300 smart ed –sähköautoa

smartin kehittämä car2go-yhteiskäyttöpalvelu laajenee marraskuun aikana uusiin ulottuvuuksiin Amsterdamissa. 24.11 alkaen autontarvitsijat voivat vuokrata täyssähköisen smart fortwo ed –mallin käyttöönsä alimmillaan 29 sentin minuuttihinnalla. Autoja on tarjolla yhteensä 300 kappaletta. Amsterdam on 5. kaupunki maailmassa, jossa car2go-palvelu otetaan käyttöön sekä ensimmäinen, jossa vuokraajien käyttöön on tarjolla yksinomaan sähkökäyttöisiä smarteja. Autoa ei käytön jälkeen edes tarvitse palauttaa lähtöpaikkaan, koska smart fortwo ed:n kertalataus riittää 8-10 kertaa pidempään ajomatkaan kuin car2go-autoilla keskimäärin ajetaan.

Actrosin myynti käynnistyi Suomessa, Ranskassa 500 kappaleen tilaus

Uusi Mercedes-Benz Actros esittäytyy Suomessa kiertueella, joka alkaa Espoosta 5.11 ja päättyy Hämeenlinnaan 9.12. Pitkän matkan kuljetuksiin suunniteltu ja entistä linjakkaampi Actros kuorma-auto on saatavana tulevan Euro VI –päästönormin täyttävällä moottorilla sekä myös nykyisellä Euro V -moottorilla. Edelliseen tasoon verrattuna uuden Actrosin Euro V -moottorilla päästään jopa 6-7 prosenttia alhaisempaan kulutustasoon. Actrosin myynti on käynnistynyt vauhdikkaasti myös muualla. Ranskalainen Transalliance-kuljetusyritys on tilannut 500 uutta Actrosia. Ennestään yhtiöllä on 3200 ajoneuvoa, joista 700 on Mercedes-Benzejä. ”Meille taloudellisuus, turvalliset ajo-ominaisuudet ja kuljettajan parempi mukavuustaso ovat pääkriteerejä, kun valitsemme kuorma-autoja”, Transalliancen johtaja Alexandre Michel vakuuttaa.

Fuso kehittää raskasta hybridikuorma-autoa

Daimler-yhtymään kuuluva japanilainen Fuso esittelee kuun lopulla Tokion autonäyttelyssä konseptinsa raskaasta hybridimoottorilla varustetusta kuorma-autosta. Mallin testiajoissa Japanissa on saavutettu noin kymmenen prosentin kulutussäästöt verrattuna vastaaviin dieselkuorma-autoihin. Raskas hybridiversio perustuu kevyempään Canter Eco Hybrid –malliin, jota on myyty noin 1200 kappaletta ensiesittelynsä jälkeen vuonna 2006. Fuso Super Great HEV –mallissa on diesel- ja sähkömoottorit, jotka tuottavat käyttövoiman ajotilanteen mukaan yhdessä tai erikseen, sekä tehokas litium-ioniakku.

Uuden Canterin valmistus alkoi Portugalissa

Tramagalin tehdas Portugalissa, noin 150 kilometriä Lissabonista koilliseen, aloitti lokakuussa uuden Fuso Canterin valmistuksen Euroopan markkinoita varten. Vuoden 1980 jälkeen tehdas on tuottanut noin 160 000 Canteria, ja uutuuttakin viedään yli 30 Euroopan maahan. Canterin suurin uutuus on kuusivaihteinen Duonic-kaksoiskytkinvaihteisto ­– ensimmäinen lajissaan, joka on tarjolla kuorma-autoon. Noin puolet Tramagalissa tehtävien Cantereiden osista tulee Euroopasta, jossa komponenttitoimittajia on noin 90. Eurooppalaista valmistetta ovat esimerkiksi Canterin moottori, akseli, jarrut, renkaat ja istuimet.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi