Uudistunut E-sarja saa Euroopan ensiesittelynsä Geneven autonäyttelyssä 3.-4.3.2009

Myynti alkaa Suomessa maaliskuun lopulla – hinnat samalla tasolla kuin edeltäjällä

Mercedes-Benzin uusi E-sarja Suomen markkinoille maaliskuussa

• Hinnat julkaistu 12.1.2009, hinnat samalla tasolla kuin edeltäjällä.
• Suomen ja koko Euroopan lanseeraus maaliskuun lopulla
• Markkinoinnin aloitusmallistossa väkivahvat dieselit , E 220 CDI BE, E 250 CDI BE, E 350 CDI BE ja bensiinimoottoreista E 350 CGI BE ja E 500.
• Myöhemmin syksyllä mallistoa täydentävät E 220 CDI BE manuaali, E 350 BlueTec ja E 200 CGI ja E 250 CGI.

BE BlueEfficeincy-mallisto

E-sarjan kehittyneisiin BlueEFFICIENCY-nimellä tunnettuihin säästöratkaisuihin kuuluvat myös uudet renkaat, joiden vierintävastus on jopa 17 prosenttia alhaisempi kuin ennen. Laturin, polttoainepumpun, ilmastointilaitteen kompressorin sekä ohjaustehostimen moottorin energiantarve on aikaisempaa pienempi. E 200 CGI -mallissa on tyhjäkäyntiaikaa vähentävä ECO start/stop-toiminto. Lisäksi E-sarjan mittaristo neuvoo kuljettajaa nuoliopasteella vaihtamaan tarvittaessa suuremmalle vaihteelle.

Myynti alkaa maaliskuun lopulla – hinnat samalla tasolla kuin edeltäjällä

Mercedes-Benzin uuden E-sarjan myynti alkaa Euroopassa ja Suomessa maaliskuun lopulla. Suomen mallisto ja hinnat julkistetaan tammikuun 12. päivänä, 2009. Viime vuonna Suomessa myytiin 1078 kappaletta E-sarjan Mercedes-Benzejä, kaikkiaan vuonna 2008 myytiin 4808 kpl (markkinaosuus 3,44 %) Mercedes-Benz henkilöautoja.

Hinnat alkaen 12.1.2009
E 220 CDI BE 50 950 euroa (manuaali syksyllä 2009)
E 220 CDI BE A 55 500 euroa
E 250 CDI BE 54 000 euroa
E 250 CDI BE A 58 600 euroa
E 350 BlueTec A 69 000 euroa (syksyllä 2009)
E 350 CDI BE A 66 000 euroa
E 250 CGI BE A 57 300 euroa (syksyllä 2009)
E 350 CGI BE A 69 500 euroa
E 500 A 99 700 euroa.
Myös syksyllä saapuvan volyymimallin, E 200 CDI:n hinta tulee näillä näkymin olemaan edeltäjänsä tasolla.

Superdieselillä jopa 5,3 litran keskikulutus

E-sarjan uudet nelisylinteriset dieselmoottorit perustuvat uusimman sukupolven common-rail-suoraruiskutukseen, pietsosähköisesti ohjattuihin ruiskutussuuttimiin, edelleen kehitettyyn pakokaasujen takaisinkierrätykseen ja kaksivaiheiseen turboahtamiseen. Yhdessä ne takaavat moottoreille nopean reagointikyvyn ja erinomaiset suoritusarvot. Nelisylinteristen moottoreiden tehot vaihtelevat 100¬–150 kW:n (136–204 hv) välillä, mutta yhteistä niille on esimerkillinen taloudellisuus: sekä E 200 CDI, E 220 CDI että E 250 CDI yltävät ainoastaan 5,3 litran keskikulutukseen, mikä vastaa 139 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Silti esimerkiksi E 250 CDI:n väkevä 500 newtonmetrin vääntö ylittää aikaisemman vastaavan V6-dieselmoottorin vääntöhuipun peräti 25 prosentilla.

Dieselmoottoreiden huipulla on kuusisylinterinen E 350 CDI (170 kW/231 hv), jonka keskikulutus on pienentynyt 0,5 litralla. Syksystä 2009 lähtien se on saatavana myös E 350 BlueTEC-versiona, joka täyttää jopa EU6-tason päästönormit. Muut E-sarjan dieselit yltävät jo EU5-päästötasolle.

Bensiinimoottoreiden kulutus pudonnut viidenneksellä

Bensiinimoottoriset E 200 CGI ja E 250 CGI on varustettu tuoreella nelisylinterisellä, iskutilavuudeltaan ainoastaan 1,8-litraisella turboahdetulla suorasuihkutusmoottorilla. Kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla varustettu E 200 CGI tuottaa 135 kW/184 hv tehon, sen keskikulutus on 6,8 litraa ja CO2-päästöt 159 g/km. E 250 CGI:ssä on puolestaan vakiona viisivaihteinen automaattivaihteisto. Moottori tuottaa 150 kW/204 hv tehon ja 310 newtonmetrin väännön ja sen keskikulutus on 7,4 litraa.

Kaksi tehokkainta bensiinikäyttöistä moottoria ovat kuusisylinterinen E 350 CGI (215 kW/292 hv) sekä V8-moottorinen E 500 (285 kW/388 hv), joiden kulutus on laskenut 0,6 litralla. Molemmissa on vakiovarusteena 7-vaihteinen automaatti, jota voidaan käyttää myös ohjauspyörän valitsimilla. Terävintä kärkeä edustaa E 63 AMG (386 kW/525 hv). V6-moottoriset E 350 CDI ja E 350 CGI sekä V8-vaihtoehto E 500 ovat saatavana myös nelivetoisina ensi syksynä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia:
www.mercedesmedia.fi Henkilöautot, uusi E-sarja
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai
www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,
pauli.eskelinen@veho.fi