Uudistunut GL-sarja tarjoaa luksusta kaikissa olosuhteissa

• Mercedes-tähtinä uudistuneet GL ja GLK sekä SL 65 AMG.
  • GL:n kuljettajaa tukevat järjestelmät ainutlaatuisia maasturiluokassa.
  • GLK:ssa kuusi taloudellista dieselmoottoria, kulutus vain 5,6–7 litraa.
  • 170 kilolla keventynyt SL 65 AMG tarjoaa huippuluokan suoritusarvot.

Mercedes-Benz New Yorkin autonäyttelyssä 7.­–15.4.2012:

GL:ssä entistä taloudellisemmat voimanlähteet ja uusia avustinjärjestelmiä

Uudistunut Mercedes-Benz GL heijastelee koko olemuksellaan voimaa, urheilullisuutta ja suorituskykyä. Korin mitat ovat 5120/2141/1850 mm (pit./lev./kork.). Led-huomiovalot on integroitu etupuskurin kromikoristeeseen, ja kromisävyinen alustasuoja viimeistelee keulan itsetietoisen ilmeen. Lyhyet korin etu- ja takaylitykset viestivät GL:n maasto-ominaisuuksista. Takailmeen luovat kaksiosaiset led-takavalot ja leveä kattospoileri. Vakiovarusteena GL:ssä on 18-tuumaiset vanteet. Tarjolla on myös ulkopuolen AMG Sports –varustepaketti.

GL tarjoaa seitsemän istumapaikkaa 2–3­–2-istuinjaolla. Edeltävän sukupolven GL:ään verrattuna kaikilla kolmella istuinrivillä on enemmän hartia-, kyynärpää- ja pääntilaa. Kolmannen rivin istuimet toimivat sähköisesti, ja pääsyä niille helpottaa keskirivin Easy-Entry-toiminto. Tavaratilan suuruus on 680–2300 litraa. Kojelautaa hallitsee suuri värinäyttö, jonka Infotainment-toimintoja hallitaan keskikonsolin metallipintaisella controller-kytkimellä.

Mercedes-Benz GL on tarjolla kahtena moottoriversiona. Dieselmalli on V6-moottorinen GL 350 BlueTec 4Matic, jonka moottorin teho on noussut 190 kW:iin (258 hv) ja vääntö 620 newtonmetriin (ennen 155 kW/211 hv ja 540 Nm). Kulutus on kuitenkin laskenut 20 prosenttia ja on nyt 7,4–8 l/100 km. Moottorin päästötaso on EU 5, kiitos pakokaasuja kierrättävän SCR-teknologian ja AdBlue-lisäaineen. Bensiinivaihtoehto on V8-moottorilla varustettu GL 500 4Matic BlueEfficiency, jonka BlueDirect-moottori tuottaa 300 kW (408 hv) tehon ja kuluttaa 11,3–11,6 l/100 km. Bensiinimoottorinkin kulutus on laskenut 18 prosenttia, ja se yltää EU 5 –päästötasoon.

Uudistunut GL on keventynyt noin 100 kilolla, sillä korissa ja akseleissa on käytetty alumiinikomponentteja, ja esimerkiksi kojelaudan takainen poikittaispalkki on valmistettu magnesiumista. Äänieristystä on parannettu akustisella tuulilasilla sekä hyödyntämällä uudentyyppisiä eristemateriaaleja. GL:n vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi kuorman mukaan säätyvä Airmatic-ilmajousitus, kuljettajan vireystilaa valvova Attention Assist –avustin, CPA-törmäyksenestoavustin, takaluukun Easy-Pack-toiminto sekä Artico-tekonahkaverhoilu.

Kuljettajaa tukevia järjestelmiä ovat Steer Control –ohjausavustin sekä uusi sivutuuliavustin, joka tarvittaessa korjaa auton liikesuuntaa hyvin tuulisissa oloissa. GL:ään ovat saatavana myös esimerkiksi aktiivinen pysäköintiavustin, älykäs ILS-valojärjestelmä sekä neljän kameran tarjoama 360 asteen lintuperspektiivikuva auton ympäriltä, joka helpottaa auton käsittelyä ahtaissa tiloissa.

Uudistunut Mercedes-Benz GL saapuu Suomeen vuodenvaihteessa 2012/2013.

GLK tuo SUV-luokkaan ennen näkemättömän mukavuus- ja laatutason

Uudistuneen Mercedes-Benz GLK:n moottorivalikoima koostuu kuudesta dieselmoottorista sekä bensiinikäyttöisestä vaihtoehdosta. Takavetoinen dieselmalli on GLK 200 CDI BlueEfficiency (105 kW/143 hv), nelivetoiset puolestaan GLK 220 CDI 4Matic BlueEfficiency (125 kW/170 hv), GLK 220 BlueTec 4Matic (125 kW/170 hv), GLK 250 BlueTec 4Matic (150 kW/204 hv) sekä V6-moottorinen GLK 350 CDI 4Matic BlueEfficiency (195 kW/265 hv). Keskikulutukset vaihtelevat 5,6–7 litraan, ja BlueTec-mallit täyttävät jo nyt EU6-päästönormin. Bensiinimoottorivaihtoehto on GLK 350 4Matic BlueEfficiency (225 kW/306 hv), jossa hyödynnetään huippunykyaikaista BlueDirect-teknologiaa.

GLK:n vakiovarusteita ovat myös mukautuva Agility Control –vaimennus, ASR-vetoluistonesto, BAS –jarruavustin hätäjarrutoiminolla, Direct-Steer-ohjaus, ESP-ajonvakautus perävaunun vakautustoiminnolla sekä rengaspainevaroitin. Aktiiviseen pysäköintiavustimeen voidaan liittää GL:n tapaan neljän kameran tuottama 360 asteen perspektiivikuva auton ympäristöstä. Vakiovarustukseen kuuluvan Audio 20 CD –järjestelmän perusominaisuuksiin kuuluvat muun muassa kaksoisviritin, halkaisijaltaan 14,7-senttinen TFT-monitoiminäyttö, USB- ja Aux-In-liitännät sekä sisäänrakennettu Bluetooth-yhteys.

Uudistuneet Mercedes-Benz GLK-sarjan autot saapuvat Suomeen keskikesällä. Hinnat vahvistetaan huhtikuun aikana.

SL 65 AMG:ssä 1000 newtonmetrin vääntövoima 170 kiloa kevyemmässä paketissa

Mercedes-suorituskyvyn huippua edustaa New Yorkissa SL 65 AMG –roadster, jonka lukemat eivät jätä ketään kylmäksi. Mallin 6-litrainen V12-moottori tuottaa 463 kW (630 hv) ja massiivisen 1000 Nm väännön. Lisäksi kuljettaja saa nauttia täysin ainutlaatuisesta AMG V12 –moottorin äänimaailmasta. Kiihdytys 0–100 km/h vie aikaa vain 4 sekuntia. Kaikesta huolimatta keskikulutus on laskenut 2,4 litralla eli 17 prosenttia ja on nyt 11,6 l/100 km. Alumiinirakenteinen auto on myös keventynyt 170 kiloa edeltäjäänsä verrattuna. Vakiona ovat AMG Speedshift Plus 7G-Tronic-vaihteisto sekä start/stop-toiminto. Auton ESP-järjestelmä toimii kolmivaiheisesti niin, että se sallii myös erityisen urheilullisen ajotavan valitsimen Sport Handling –asennossa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvialiitteenä ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,