Uusi C 63 AMG coupé ­– tunnetta ja suorituskykyä kaikkein houkuttavimmillaan

V8-moottori: 336 kW:n (457 hv) teho ja 600 newtonmetrin huippuvääntö. AMG Speedshift MCT –kaksoiskytkinvaihteisto: neljä ajoasentoa ja nopeat vaihdot. Erottuva: matala sivuprofiili, vahva hartialinja, kapea C-pilari ja lyhyet ylitykset. Comand Multimedia Online: tarjolla vaivaton ja hyödyllinen internet-yhteys.

Mercedes-Benz New Yorkin autonäyttelyssä

Mercedes-Benz esittelee tämän kevään New Yorkin autonäyttelyssä kaksi poikkeuksellisen kiinnostavaa tulokasta. Toinen on samaan aikaan Auto Shanghai –näyttelyssä ensi-iltansa saava uusi kompaktiluokan Concept A –sarja, toinen AMG:n coupé-malliston tuorein tulokas C 63 AMG coupé –malli. Se täydentää uudistuneen C-sarjan AMG-malliston, josta aikaisemmin on jo esitelty sedan- ja farmarikoriset mallit.

Tinkimätön teho, nopea vaihteisto ja vahva turvataso

C 63 AMG coupé on aidosti auto, joka viehättää kaikkia aisteja. Autossa on monia yhtäläisyyksiä AMG:n aikaisempaan coupé-mallistoon sekä lokinsiipiseen SLS AMG –malliin. Jo suorituskyky on vakuuttava: AMG:n vapaasti hengittävä 6,3-litrainen V8-moottori tuottaa 336 kW (457 hv) tehon ja 600 newtonmetrin huippuväännön, auto kiihtyy 0­–100 kilometriin vain 4,5 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. AMG Performance –paketilla teho nousee 358 kw:iin (487 hv), jolloin kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 4,4 sekunnissa. Moottori painaa 192 kiloa.

7-vaihteisessa AMG Speedshift MCT –kaksoiskytkinvaihteistossa on neljä ajoasentoa: C, S, S+ ja M. C-asennossa (Controlled Efficiency) vaihteisto on ohjelmoitu vaihtamaan ylöspäin mahdollisimman aikaisin ja toimimaan alhaisimmilla mahdollisilla kierroksilla polttoaineen säästämiseksi. Vaihteensiirrot S+ ja M-asennoissa kestävät ainoastaan 100 millisekuntia.

Race Start –toiminto tarjoaa optimaalisen pidon. Keskikulutus on vain 12 litraa/100 kilometriä.

AMG-mallin urheiluohjauksen tehostus muuttuu ajonopeuden mukaan, ja välityssuhde on 13.5:1. Tarkkaa käsiteltävyyttä täydentää kolmivaiheisesti toimiva ESP-järjestelmä, jota voi säätää keskikonsolin käyttökytkimestä On-, Sport- tai Off-asentoihin. Hyvän pidon ja tuntuman alustaan tarjoavat edessä 235/40 R18- ja takana 255/35 R18 –sarjan renkaat. Pyöräntuenta perustuu edessä erillisiin kolmiotukivarsiin ja takana vahvistettuun monipistetuentaan. Autossa on vakiona seitsemän turvatyynyä ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä muun muassa Attention Assist –vireystilan valvonta sekä mukautuva vakionopeussäädin Speedtronic.

Poikkeuksellinen laatutaso erottuu ulkona ja sisällä matkustamossa

Ulkonäöltään C 63 AMG coupé on dynaamisempi ja atleettisempi kuin koskaan. Kompaktia kaksiovista autoa luonnehtivat jännittävä, matala sivuprofiili, vahva hartialinja, kapea C-pilari, lyhyet ylitykset sekä pitkä konepelti ja katto. Näyttävä etusäleikkö, AMG-huomiovalot, kirkaslasiset ajovalot ja titaniumharmaat, 5-puolaiset AMG-kevytmetallivanteet, takaosan musta diffuusori ja kaksi kromattua kaksoispakoputkea sekä muut AMG-erikoisvarusteet viimeistelevät auton näyttäväksi kokonaisuudeksi.

Matkustamossa huomio kiinnittyy oitis kolmeen erilliseen, pyöreään mittariin, jotka välittävät kuljettajalle tiedot muun muassa ajonopeudesta ja moottorin kierrosluvusta. Muu informaatio löytyy päävalikon kautta, jota voi käyttää ohjauspyörän monitoiminäppäimillä. Ylä- ja alaosastaan suoristettu ohjauspyörä on peräisin CLS 63 AMG –mallista. Keskikonsolin kiiltävän musta AMG-pianolakkaus heijastaa matkustamon korkeaa laatutasoa. Edessä pääntuet on integroitu istuimiin. Takana on kaksi erillisistuinta. Musta Artico/Dinamica-istuinverhoilu on vakiovaruste, lisävarusteena on saavana neljä yksiväristä ja kolme kaksisävyistä designo-nahkaverhoiluvaihtoehtoa.

Matkustusviihtyvyyttä lisää C 63 AMG coupén Comand Multimedia Online –järjestelmä, joka ensimmäistä kertaa tarjoaa myös internet-yhteyden. Auton ollessa paikallaan matkustajat voivat surffata vapaasti Mercedes-Benz Online –palvelussa, jonka sivut latautuvat erityisen nopeasti ja jota on helppo käyttää matkustajanpaikoilla myös auton ollessa liikkeellä. Palvelu tarjoaa säätietoja, reittiopastusta Googlen avulla sekä mahdollisuuden tallentaa ajettu reitti ja ottaa se myöhemmin uudelleen käyttöön. Aloitustason Audio 20 cd-radio-järjestelmän yhteydessä on tarjolla Becker Map Pilot –navigaatiojärjestelmä.

C 63 AMG coupén saa – kuten CLS 63 AMG:n – myös Edition 1 –varustetasolla. Tällöin AMG-urheiluistuimet, ovipaneelit ja käsinojat on verhoiltu mustalla designo-nahalla, jonka kontrastina istuimissa on posliininvalkoinen tikkaus. Koristelistojen posliininsävyinen pianolakkaus korostaa auton poikkeuksellista laatutasoa. Ulkoa Edition 1 –tason autot erottaa mattamustista AMG-kevytmetallivanteista sekä auton yönmustasta designo magno –ulkoväristä.

C 63 AMG coupén asiakastoimitukset alkavat Euroopassa heinäkuussa.

C coupe´n hinnasto on julkaistu: www-mercedes-benz.fi

Mercedes-Benz C 63 AMG coupe´

C 63 AMG Coupé A

Autoveroton hinta 74 850,-