• Veho Oy Ab/

Uusi E-sarja: enemmän älyä, innovatiivista teknologiaa ja pitkä askel kohti itseohjaavaa, autonomista henkilöautoa

• Design: coupémainen ja voimakas muotoilu, entistä pidempi akseliväli

• Matkustamo: ennen kokemattoman tarkkaa näyttöteknologiaa

• Säätimet: älypuhelimista tutut kosketusnäppäimet

• Istuimet: äärimmäistä mukavuutta automatkoille

• Moottorit: suorituskyvyn uusi sukupolvi

• Alusta: saatavana uusi monikammio-ilmajousitus

• Turvallisuus: seuraavan sukupolven avustinteknologiaa

Mercedes-Benzin uusi E-sarja Detroitin autonäyttelyssä

29.1.1886 Carl Benz astui sisään Berliinin Keisarilliseen Patenttitoimistoon jättääkseen patenttihakemuksen kehittämästään ”kaasumoottorikäyttöisestä ajoneuvosta”. Nyt, 130 vuotta myöhemmin, 11.1.2016 Mercedes-Benz esittelee Detroitissa uuden E-sarjansa – auton, jonka teknologinen suosituskyky kykenee mullistamaan liikenteen jälleen uudelleen.

”Mercedesille, auton keksijälle, on aina ollut selvää, että seuraava liikkumisen suuri vallankumous tulisi olemaan itse ajava auto. Siitä on unelmoitu 1950-luvulta lähtien. Me Mercedesillä muutimme kerran todeksi toiveen siitä, että hevosliikenteessä päästäisin eroon. Nyt meidän on aika tarjota mahdollisuus siihen, että autossa selvitään myös ilman kuljettajaa”, Daimler AG:n pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche linjaa.

”E-sarja on koko Mercedes-Benzin ydin, joka on tähänkin asti määritellyt uudelleen koko luokkansa laatutason. Uusi E-sarjamme näyttää nyt tietä kohti täysin autonomista ajamista. Se vahvistaa myös ajamisen tehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta sekä kykenee lievittämään liikenteessä koettua stressiä”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber määrittää.

Design: coupémainen ja voimakas muotoilu, entistä pidempi akseliväli

Uusi E-sarja on hienostunut, huolellisesti muotoiltu ja urheilullinen. Auton pituus on kasvanut 43 millimetriä (4923/4880 mm) ja akseliväli 65 mm (2939/2874 mm). Coupémaisesti kaartuva kattolinja, lyhyet etu- ja takaylitykset, pitkä akseliväli ja suuri rengaskoko luovat E-sarjalle oman ainutlaatuisen ilmeensä. Keula on voimakkaasti muotoiltu, ja tarjolla on kaksi keulailmettä: perusmallissa ja Exclusive-tasolla Mercedesin tähti on nostettu konepellille, kun taas Avantgarde- ja AMG Line –varustelluissa autoissa tähti on keskellä etusäleikköä.

Takaa katsoen uusi E-sarjaa luonnehtivat leveät olkalinjat ja Mercedes-tyyliset takavalot. Jarruvalojen kirkkaus vaihtelee päivä- ja yöajoissa lain sallimissa rajoissa. Suuntavilkun valo ulottuu koko takavaloumpion alareunan leveydeltä. Lisävarusteena taakse saa ledeihin perustuvat ”tähtisumun” kaltaiset takavalot, jotka palavat kirkkaasti ja erottuvat erinomaisesti pimeän keskeltä.

Uuden E-sarjan korissa on käytetty huomattavasti enemmän alumiinia ja ultra-suurlujuusterästä kuin edeltävässä E-sarjan mallissa. Etulokasuojat, konepelti, tavaratilan kansi sekä isot osuudet sekä etu- että takapään rakenteista ovat alumiinia. Korin kevennys säästää polttoainetta ja parantaa auton käsiteltävyyttä.

E-sarjan ilmanvastuskertoimen cd-arvo on tässä luokassa ennen näkemätön 0.23. Auton on saatavilla etusäleikön avautuva ja sulkeutuva Airpanel-järjestelmä, joka säätää säleikön lamellien asentoa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Tarvittaessa lamellit avautuvat, jos moottori vaatii enemmän jäähdytysilmaa.

Matkustamo: ennen kokemattoman tarkkaa näyttöteknologiaa

Huomiota herättävin piirre E-sarjan sisämuotoilussa on aaltoilevasti kaartuva kojelauta, joka jatkuu keskeytyksettä ovien panelointeihin. Kojelaudan pikkutarkka rakenne ja materiaalivalinnat ­– avohuokoista puuta, puusomisteet ”flowing lines” luksusjahtien tyyliin, nahkaa ja uusia väriyhdistelmiä kuten pähkinänruskea/macchiato. Sisävalaistus on toteutettu energiaa säästävällä led-teknologialla, ja personoitavia tunnelmavalaistuksen väriyhdistelmiä on valittavana kaikkiaan 64.

E-sarjassa on perustasolla kuljettajan edessä kaksi pyöreää mittarinäyttöä ja niiden välissä halkaisijaltaan 7-tuumainen värinäyttö (resoluutio 1000 x 600 pikseliä). Lisäksi keskellä kojelautaa on halkaisijaltaan 8,4-tuumainen keskusnäyttö, jonka resoluutio on 960 x 540. Mittarit ja näytöt on kehystetty yhdeksi kokonaisuudeksi kiiltävillä pianolakatuilla reunoilla.

Comand Online –käyttöjärjestelmän yhteydessä lisävarusteena on saatavissa kahden värinäytön kokonaisuus. Kummankin halkaisija on 12,3 tuumaa. Yhteisen kehyksen takana näytöt muodostavat modernin litteän laajakuvanäytön, jonka yhteydessä mittariston tyylin kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive.

Säätimet: älypuhelimista tutut kosketusnäppäimet

Mercedes-Benzin uusi E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat älypuhelimen tapaan pysty- tai vaakasuuntaisiin pyyhkäisyliikkeisiin ilman, että kuljettajan olisi irrotettava käsiään ohjauspyörästä. Kun haluttu toiminto on valittu pyyhkäisemällä, se vahvistetaan näppäintä painamalla. Lisävarusteena keskikonsoliin on saatavana C-sarjasta tuttu touchpad-kosketuslevy. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.

Istuimet: äärimmäistä mukavuutta automatkoille

Uuteen E-sarjaan on tarjolla viisi istuinversiota. Perusvarusteisessa autossa on kangasverhoillut istuimet. Avantgarde-varusteisessa autossa istuimissa on enemmän sivuttaistukea, ja niiden rakenne on tuuletettu. AMG-istuimessa sivuttaistukea on lisätty edelleen, ja hartiatilaa on normaalia enemmän tukevan istuma-asennon varmistamiseksi.

Exclusive-tasolla käytetään kangas/nahkaverhoiltuja tai nappanahkaisia istuimia. Lisäksi E-sarjaan saa S-sarjasta tutut timanttikuvioidut ja rei’itettyä nahkaa olevat designo-istuimet. E-sarjassa on ensi kertaa tarjolla istuinten lämpömukavuus-varustepaketti, johon kuuluvat ovien ja keskikonsolin lämmitettävät käsinojat. Vakiovarusteena takaistuimen selkänoja kääntyy 40:20:40-jaolla.

Moottorit: suorituskyvyn uusi sukupolvi

Uuden E-sarjan lanseerausvaiheessa autoon on tarjolla kaksi moottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen bensiinikäyttöinen E 200 sekä niin ikään 4-sylinterinen, mutta kokonaan uusi E 220 d –dieselmoottori. Myöhemmin tarjolle tulevat 6-sylinterinen E 350 d, ladattava hybridiversio E 350 e sekä 6-sylinterinen E 400 4Matic –bensiinivaihtoehto. E-sarjan dieselmoottoritarjonta laajenee myöhemmin myös moottorivaihtoehdolla, jonka teho on 110 kW (150 hv).

E-sarjan moottorivaihtoehdot

Malli Iskutilavuuscm3 TehokW/hv VääntöNm Kiihtyvyys0–100 km/h Kulutusl/100 km PäästötCO2 g/km
E 200 1991 135/184 300 7,7 5,9 132
E 220 d 1950 143/195 400 7,3 3,9 102
E 350 d 2987 190/258 620 5,9 5,1 133
E 350 e(järjestelmä-teho) 1991 205/279(155+60/205+82) 600(350 + 360) 6,2 2,1 49

Suoritusarvot ovat alustavia

E-sarjan kaikissa moottorivaihtoehdoissa on vakiovarusteena ECO start/stop-toiminto. Jo lanseerausvaiheen moottoreissa on vakiovarusteena uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto. Kaikki bensiinimoottorit täyttävät Euro 6 –päästöstandardin. Vielä pidemmälle menee uusin 4-sylinterinen OM 654 –diesel (E 220 d), jonka päästöarvot täyttävät jo tulossa olevan RDE-mittausstandardin (Real Driving Emissions). Moottori on aikaisempaa lyhyempi ja kompaktimpi, koska sylinterien pituus on lyhentynyt 94:stä 90 milliin. Moottorissa hyödynnetään yksivaiheista turboahtamista ja muuttuvaa turbiinigeometriaa. Sylinterikansi ja kampikammio on tehty alumiinista. Männän liikkeen aiheuttamaa kitkaa on pienennetty seinämien Nanoslide-pinnoitteella.

Alusta: saatavana uusi monikammio-ilmajousitus

Uuden E-sarjan vakiovarusteena on teräsjousitus. Sen yhteyteen on saatava kolme mukautuvaa Direct Control –iskunvaimennusjärjestelmää: Comfort-jousitus, 15 mm madallettu mukavuuspainotteinen Avantgarde-jousitus sekä urheilullinen, ajotilanteisiin mukautuva säädettävä iskunvaimennus. Viimeksi mainittu korvaa klassisen urheilujousituksen, ja myös sen yhteydessä alusta on 15 mm normaalia matalampi.

E-sarjan voi varustaa – ensi kertaa tässä segmentissä – myös uudella monikammio- ilmajousituksella. Tässä järjestelmässä taka-akselin joustintuissa on kolme erikokoista ja etuakselin joustintuissa kaksi ilmakammiota, joiden ansiosta vaimennuksen voimakkuutta voidaan säätää kolmessa tasossa. Yhdistettynä Air Body Control –järjestelmän uusi ilmajousitus myös säätää auton korkeutta automaattisesti esimerkiksi ajettaessa moottoritiellä tai autoa kuormattaessa. Maavaraa voidaan myös lisätä napin painalluksella, mikäli tie tai maasto sitä vaativat.

Turvallisuus: seuraavan sukupolven avustinteknologiaa

E-sarjan vakiovarusteisiin kuuluu aktiivinen jarruavustin, joka parantaa jarrutustehoa ja kykenee hidastamaan autoa myös itsenäisesti. Avustin havaitsee hitaasti liikkuvien tai pysähtyneiden ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijat, ja siihen voidaan (lisävarusteena) liittää myös risteävän liikenteen varoitustoiminto. Muita vakiovarusteita E-sarjassa ovat esimerkiksi vireystila-avustin sekä sivutuuliavustin.

Lisävarusteena E-sarjaan saa esimerkiksi Drive Pilot –järjestelmän, joka on askel itseohjaavan auton kehityksessä. Se kykenee paitsi säilyttämän säädetyn etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, myös seuraamaan niitä jopa 210 kilometrin nopeudessa. Drive Pilotiin on ensi kertaa yhdistetty myös aktiivinen kaistanvaihtoavustin, joka suuntamerkin jälkeen ohjaa auton itsenäisesti viereiselle kaistalle esimerkiksi ohitustilanteessa. Järjestelmä perustuu pitkän kantaman tutkaan ja stereokameraan sekä tutka-antureihin.

Myöhemmin E-sarjaan saa haluttaessa myös kauko-ohjattavan Parking Pilot –toiminnon, jossa auton pysäköinti ja nouto pysäköintipaikalta on mahdollista automaattisesti älypuhelinsovelluksen avulla. Toinen uusi sovellus on Car-to-X –kommunikaatiomahdollisuus niin ikään matkapuhelinsovelluksen avulla. Sovellus verkottaa sitä käyttävät autot yhteen ja välittää tietoja ajoneuvojen välillä. Näin kuljettajat saavat hyvissä ajoin tiedon esimerkiksi kolaripaikasta tai jäisestä tienkohdasta.

E-sarjan Multibeam Led –ajovaloissa kummassakin umpiossa on 84 yksittäin toimivaa led-polttimoa, joiden toimintaa voidaan säätää eri valaistusolosuhteiden perusteella tarkasti ja täsmällisesti häikäisemättä muita tien käyttäjiä. Multibeam Led -osakaukovalojen teho on jopa 2,5 kertaa perinteisiä lähivaloja parempi. Multibeam Led –valoihin on yhdistetty älykäs ILS-valojärjestelmä sekä ajotilanteeseen mukautuvat kaukovalot.

E-sarjassa matkapuhelimen lataaminen ja integrointi auton toimintoihin onnistuu ilman johtoja Comand Online –järjestelmän yhteydessä. Puhelin asetetaan keskikonsolin etuosan latausalustalle, jonka koko on 153 x 90 milliä. Johdoton induktiolataus toimii kaikilla matkapuhelimilla, jotka tukevat Qi-standardia. Kun puhelin asetetaan paikoilleen, se kytkeytyy samalla osaksi auton multimediajärjestelmää NFC-lähiverkon kautta. Näin muodostuva yhteys muuttaa puhelimen auton digitaaliseksi avaimeksi: auto voidaan avata, sulkea ja käynnistää puhelimen kautta.

Mercedes-Benzin uusi E-sarja ensiesitellään Detroitin autonäyttelyssä 11.1.2016. Euroopan markkinoille autot tulevat keväällä.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

E-sarjan kuvt suoraan linkistä:

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi