• Veho Oy Ab/

Uusi Mercedes-Benz A-sarja Geneven autonäyttelyssä; Täysin uusi A-sarja nostaa laatutasoa kompaktiluokassa

• Kuusi moottorivaihtoehtoa, uutuutena Camtronic-teknologia.
  • Uusi Collision Prevent Assist –törmäysvaroitin vakiovarusteena.
  • Tarjolla laaja lisävarustevalikoima kuten Pre-Safe-turvajärjestelmä.
  • AMG Sport –varustetaso tekee A-sarjasta aidosti urheilullisemman.
  • Muotoilu ja matkustamon laatutaso heijastavat nuorekasta energiaa.

”A-sarjamme on kokonaan uusittu, viimeistä yksityiskohtaa myöten. Auton suunnittelua ja kehitystä pääsee harvoin aloittamaan täysin puhtaalta pöydältä. Insinöörimme ja muotoilijamme ovat hyödyntäneet tilaisuutensa viimeistä piirtoa myöten”, Daimlerin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche ylistää.

A-sarjan uusi design ja entistä nuorekkaampi olemus paljastuvat ensi silmäyksellä.Uusi malli on jopa 18 senttiä matalampi kuin edeltävä mallisarja. A-sarjan uudet mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4292/1780/1433 mm. Varustetasot ovat Urban, Style ja AMG Sport. ”Uuden dynaamisen tyylin tuominen Mercedes-Benzin kompaktiluokkaan oli haaste, josta nautimme kovasti, Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gordon Wagener vahvistaa. ”A-sarjan lähes veistokselliset muodot ovat hyvin tyypillisiä Mercedekselle. Tunnusomaiset sivulinjat luovat autoon luonnetta ja jännitettä.”

Uudet bensiini- ja dieselmoottorit

A-sarjan bensiinimoottorit ovat 1,6- ja 2-litraisia. A 180 –mallissa tehoa on 90 kW (115 hv), A 200 –mallissa 115 kW (156 hv) ja A 250 –vaihtoehdossa 155 kW (211 hv). Kaikille yhteisiä piirteitä ovat suorasuihkutus, pakokaasujen takaisinkierrätys ja ahtaminen, entistä edistyksellisempi palamistapahtuman hallinta sekä laihaseostoiminto, joka perustuu nopeaan monipistesuihkutukseen sekä vain tarvittaessa toimivaan monikipinäsytytykseen. 1,6-litraisessa moottorissa hyödynnetään myös uutta Camtronic-teknologiaa, jossa venttiilien nousua säätelemällä rajoitetaan tuoreen polttoaineseoksen määrää osakuormalla ja pienennetään näin polttoaineen kulutusta.

Dieselmoottoriset A-sarjan mallit ovat A 180 CDI (80 kW/109 hv/250 Nm), A 200 CDI (100 kW/136 hv/300 Nm) sekä A 220 CDI (125 kW/170 hv/350 Nm). Uusi A-sarja on ensimmäinen Mercedes-Benz, jonka päästötaso jää alhaisimmillaan 99 grammaan kilometrillä. Kaikkien moottorien yhteydessä on vakiovarusteena ECO start/stop-automatiikka. Vaihteistoina käytetään joko uutta kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa tai valinnaisvarusteena saatavaa 7G-DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa.

Kompaktiluokassa käänteentekevä varustelu

A-sarjan entisestään parantuneet ajo-ominaisuudet perustuvat aikaisempaa matalampaan painopisteeseen ja uuteen taka-akseliin. Rakenne mahdollistaa jatkossa myös 4Matic-nelivedon yhdistämisen A-sarjaan. Autoon voi valita erilaisia jousitus- ja alusta-asetuksia, esimerkiksi urheilujousituksen Direct-Steer-ohjauksen kanssa. A-sarjan sähkömekaaninen ohjaustehostus on suunniteltu kokonaan uudelleen. Auton ilmanvastus on luokassaan ennätysalhainen, sillä Cd-arvo on vain 0.26. Vakiovarusteena on kattospoileri, joka pitää sisällään A-sarjan antennit.

A-sarja on luokassaan ainoa auto maailmassa, jonka vakiovarusteisiin kuuluu tutkateknologiaan perustuva Collision Prevent Assist –törmäysvaroitin, johon on yhdistetty mukautuva Brake Assist –jarruavustin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa lähestyvästä esteestä ääni- ja valomerkillä ja valmistaa jarrut toimimaan nopeasti ja täsmällisesti tilanteessa. A-sarjaan on myös ensimmäistä kertaa saatavilla ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä, joka debytoi S-sarjassa vuonna 2002. A-sarjaan on saatavilla myös muita isommissa Mercedes-Benzeissä esiteltyjä turvajärjestelmiä:

• Attention Assist –vireystila-avustin (vakiovaruste)
  • Jarrujen Hold-toiminto (vakiovaruste)
  • Mäkilähtöavustin (vakiovaruste)
  • Distronic Plus –etäisyysavustin
  • Automaattinen kaukovaloavustin
  • Kaista- ja katveavustin
  • Nopeusrajoitusavustin (rajoitusmerkkien tunnistin, ei Suomessa)
  • Aktiivinen pysäköintiavustin
  • Linguatronic-puheohjaus
  • Peruutuskamera

AMG Sport –varustetasolla punaisen ja mustan värileikkiä

A-sarjaa on kehitetty ensimmäistä kertaa jo alusta lähtien yhteistyössä AMG:n kanssa. Tuloksena syntyi uuden mallisarjan urheilullisin versio A-Sport, jonka ulkonäössä on eniten yhteistä aikaisemmin esitellyn Concept A –konseptimallin kanssa. A-Sport-varustetason autoissa on 18-tuumaiset korkeakiiltomustat AMG-kevytmetallivanteet 235/40 R18 –renkailla sekä punaiset jarrusatulat. Ne korostavat A 250 Sportin ja A 220 CDI Sportin poikkeuksellisia ajo-ominaisuuksia, joiden takeena ovat esimerkiksi AMG:n kehittämä etuakseli sekä siihen sovitettu alustan vaimennus. Sisällä mustan ja punaisen värileikki jatkuu ohjauspyörässä, istuimissa ja turvavöissä. Mittariston tunnelmavalaistus ja ilmastoinnin puhallusaukkojen kehykset ovat myös punaiset.

Energinen ja nuorekas ulkoa ja sisältä

Uuden A-sarjan ulkonäkö heijastelee Mercedes-Benzin uutta muotoilustrategiaa, jossa auton klassista two-box-rakennetta tulkitaan ennakkoluulottomalla tavalla. Tunnusomaista autolle on urheilullisesti sävyttynyt ulkonäkö ja poikkeuksellinen laadun tunne sisätiloissa. Auton ulkopinnalla vaihtelevat koverat ja kuperat pinnanmuodot, jotka heijastelevat valoa vaihtelevasti. Keulan V-kirjaimen muoto korostaa näyttävää etusäleikköä ja etuvaloryhmiä. Led-huomiovalot ja suuntavalot hohtavat umpioista valoliekin tavoin ja korostavat auton energistä ja nuorekasta ulkonäköä.

Sivulta katsoen on helppo aistia uuden A-sarjan aerodynaaminen tehokkuus. Sivulinjat nousevat kohti auton peräosaa, ja voimakkaasti muotoillut takalokasuojat sekä takavalot viestivät auton coupémaisesta luonteesta. Takavalot on toteutettu valokuiduilla ja led-valoilla.

Kojelauta on jaettu selvästi lentokoneen siiven muotoiseen yläosaan sekä sitä kannattelevaan alaosaan. Kolmiulotteiset pintamateriaalit heijastelevat valoa ilmeikkäästi. Kojelaudassa on viisi pyöreää ilmansuutinta, jotka muistuttavat suihkumoottorin turbiineja. Monitoiminäytössä on musta, pianolakattu pinta ja hopeinen kehys. Mittaristot ovat pyöreät ja taustaväriltään varustetasosta riippuen valkoisia tai punaisia. Kolmipuolaisessa monitoimiohjauspyörässä on 12 toimintopainiketta. Matkustamon materiaali- ja värivaihtoehdoissa on runsaasti yksilöllisiä vaihtoehtoja; esimerkiksi urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla. Valinnaisvarusteena auton toimintoja voidaan ohjata älypuhelimen kuten iPhonen avulla.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,