• Veho Oy Ab/

Uusi Mercedes-Benz Sprinter on turvallisempi, vihreämpi, taloudellisempi ja entistä houkuttelevampi

• Uusien turvallisuusjärjestelmien ensiesittely
  • Maailman ensimmäinen pakettiauto rajoitetuimmilla Euro VI päästöillä
  • Luokkansa taloudellisin
  • Uusi muotoilu ja sisustus
  • Miljoonien testikilometrien jälkeen myynti alkaa kesällä.

Uusi Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benzin Sprinter on nimennyt kokonaisen ajoneuvoluokan. Sprinter on synonyymi 3,5 tonnin painoisille pakettiautoille ympäri maailman. On totuttu siihen, että Sprinter kulkee aina kehityksen kärjessä, eikä uusi mallikaan petä odotuksia. Uusi malli esittelee viisi uutta turvallisuusjärjestelmää, moottorit tiukkaan Euro VI luokitukseen, ja vaikuttavan ulkonäön. Sen pieni polttoaineenkulutus, 6,3 litraa sadalla kilometrillä, tekee siitä taloudellisimman auton luokassaan.

Uusien turvallisuusjärjestelmien ensiesittely

Sprinter on ollut aina edelläkävijä kuljettajan avuksi kehitettyjen järjestelmien toteuttajana. Viisi uutta turvallisuusjärjestelmää auttaa jälleen ensimmäisenä Sprinterin kuljettajaa. Sivutuulivakautus on vakiovarusteena. Törmäyksenestoavustin ja katveavustin ovat lisävarusteita. Lisäksi uusia järjestelmiä ovat kaukovaloavustin ja kaista-avustin. Mercedes-Benzin tutkimusten mukaan näillä varusteilla on oleellinen merkitys auton turvallisuuden parantamisessa. Elektronisen ajonhallintajärjestelmän osana on vakiovarusteena sivutuulen vakautusjärjestelmä. Muut varusteet voi asiakas tilata haluamassaan tärkeysjärjestyksessä.

Sprinterin käsiteltävyyttä on kehitetty. Alustan madaltaminen on pienentänyt ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Samalla siitä on tullut helpompi lastauksen ja kuorman purkamisen suhteen.

Maailman ensimmäinen pakettiauto rajoitetuimmilla Euro VI päästöillä

Uusi Sprinter on edelläkävijä myös ympäristöystävällisyydessä. Se täyttää uudet Euro VI päästövaatimukset. Euro VI päästöluokassa typpioksidin sallittu määrä on merkittävästi pienempi, hiilivedyt ovat huomattavasti pienemmät, kuten myös partikkelimassa. Sprinter saavuttaa nämä rajat BlueTec-moottoreidensa ja SCR- järjestelmän ansiosta, joka ruiskuttaa AdBlue lisäainetta pakokaasuihin. Järjestelmä on jo osoittanut tehokkuutensa ja toimintavarmuutensa yli 100 000 Mercedes-Benzin hyötyajoneuvossa.

Dieselmoottoreiden suorituskyky on pysynyt entisellään. Neljä- ja kuusisylinteriset moottorit tuottavat tehoa 70 kW:sta (95 hv) 140 kW:iin (190 hv).

Suunnittelijat ovat hyödyntäneet pakokaasujen kierrätysjärjestelmää, jotta ruiskutus ja palamistapahtuma täydentäisivät toistensa toimintaa yhdessä ahtopaineen kanssa. Kehitystyön tuloksena on matalampi polttoaineen kulutus ja pienempi pakoäänitaso. Vetolaitteistoa on myös hienosäädetty herkemmäksi polttoainetalouden optimoimiseksi. Tämä kehitys tarkoittaa vastusten pienentämistä niin vaihteistosta, akselistoista kuin älykkäästä latausjärjestelmästä.

Dieselmoottorien vaihtoehtona voi Sprinterin valita myös matalapäästöisellä, ahdetulla, nelisylinterisellä Euro VI bensiinimoottorilla. Moottorissa on tehoa 115 kW (156 hv). Tilavuutta siinä on 1,8 litraa. Moottorin käyttövoimaksi voi valita myös maakaasun ominaisuuksien muuttumatta. Bensiini Sprinter on varustettu kuusivaihteisella käsivalintaisella ECO-gear vaihteistolla tai seitsemänvaihteisella 7G-TRONIC PLUS automaattivaihteistolla, joka on varustettu vaihteenlukitusmekanismilla, joka on ainutlaatuinen varuste luokassaan.

Luokkansa taloudellisin

Uuden Sprinterin yhdistetty polttoaineenkulutus on vain 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Se on pienikulutuksiin auto luokassaan. Uuden Sprinterin erinomainen taloudellisuus korostuu ASSYST laskentajärjestelmän ansiosta. Tämän järjestelmän ansiosta huoltoväli on voitu kasvattaa aina 60 000 kilometriin asti.

Uusi muotoilu ja sisustus

Ulkoasu on nyt entistä vetoavampi ja keulan ilme ansaitun itsevarma. Jäähdyttimen säleikön terävämmin muotoillut listat ovat rei’itetyt. Näin keulan ilme on dynaamisempi, mutta myös ilman virtausta on pystytty parantamaan. Jäähdyttimen säleikön kehys on merkin uudemmista malleista tuttu. Ajovalot ovat entistä kulmikkaammat. Yhtenäisessä elementissä valot on tyylikkäästi lokeroitu omiin paikkoihinsa. Uusi konepelti on korkeammalla. Uusissa puskureissa on selkeästi lainattu muotoja, jotka löytyvät Mercedeksen katumaastureista. Takaa uuden Sprinterin tunnistaa helposti sen näyttävistä takavaloista.

Esimerkillistä sisustusta on parannettu entisestään. Mukavuutta on kehitetty uusilla pehmustusmateriaaleilla ja verhoilukankaalla. Paksumpi ohjauspyörä antaa lisää tukevuutta otteeseen. Raitisilmasuuttimet saavat kromikoristelun, jos asiakas tilaa autonsa monitoimiratilla. Myös vaihteenvalitsimen muotoilu on uusi. Uusi radio kätkee sisäänsä laadukkaat ja monipuoliset toiminnot. Muun muassa Bluetooth -toiminnon ja Becker MAP PILOT -navigointijärjestelmän.

Miljoonien testikilometrien jälkeen myynti alkaa kesäkuussa

Sprinter kävi läpi erityiset testit luotettavuuden ja toiminnallisuuden takaamiseksi. Sprinteriä koeteltiin yli kahdeksan miljoonaa kilometriä mitä erilaisimmissa olosuhteissa.

Asiakkaat voivat tilata autonsa kesäkuun alusta alkaen ja toimitukset alkavat syksyllä.

Veho Hyötyajoneuvot, pakettiautot, myyntijohtaja Jani Tolonen, puh. 010 569 3689

Jani.tolonen@veho.fi

Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö Karin Bäcklund, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi