Uusi Mercedes-Benz Viano - luksusta tila-automarkkinoille

Tiedotusvälineille 27.11.2003 Julkaisuvapaa heti Uusi Mercedes-Benz Viano - luksusta tila-automarkkinoille * Ensiesittely Helsinki Motor Showssa 27.-30.11. * Muuntautuva tila-auto 6-8 henkilölle * Edustukseen tai perhekäyttöön, myös harrastajille * Kolme koripituutta, neljä moottorivaihtoehtoa * Neljä malliversiota: Trend, Ambiente, Fun ja Marco Polo Mercedes-Benzin luksusluokan tila-auto Viano esitellään Suomessa ensimmäistä kertaa Helsinki Motor Showssa 27.-30.11. Esillä Mercedes-Benzin osastolla on Viano CDI 2.2 Ambiente normaalilla koripituudella. Täysin uusi Viano korvaa edeltäjänsä V-sarjan, ja samalla mallisto laajenee aikaisemmasta yhdesta korimallista useisiin eri korivaihtoehtoihin. Viano on rakennettu samaan aikaan lanseerattavan Viton kanssa varsin pitkälle samaa tekniikkaa ja korirakenteita hyväksikäyttäen. Koripituuksia on kolme: normaali, keskipitkä ja pitkä. Malliston laajentuminen monikäyttöisyys laajentavat auton käyttömahdollisuuksia huomattavasti edeltäjäänsä, V-sarjaan verrattuna. Moottorivalikoimaan kuuluu kaksi CDI-dieselmoottoria (80 kW/109 hv ja 110 kW/150 hv) sekä kaksi 6-sylinteristä bensiinimoottoria (140 kW/190 hv ja 160 kW/ 218 hv). Vaihteistona CDI-moottorin yhteydessä on joko 6- vaihteinen manuaali- tai 5-vaihteinen automaattivaihteisto. Bensiinimoottorien yhteydessä vakiona on aina automaattivaihteisto. Muuntautuva tila-auto edustukseen tai perhekäyttöön Viano Trend ja Ambiente -versiot ovat edustavia 6-8 hengen tila-autoja. Vakiovarustukseen kuuluvat erillisistuimet neljälle henkilölle matkustamossa, lisävarusteena sinne on saatavana paikat jopa kuudelle. Istuimet on kiinnitetty pitkittäiskiskoihin, mikä mahdollistaa niiden siirtelyn eteen ja taakse 2,5 cm välein, keskimmäisten istuinten kääntämisen joko selkä tai kasvot menosuuntaan sekä istuinten helpon irroittamisen tarvittaessa. Erillisistuinten yhteydessä matkustamoon on saatavana käsinojan sisään taittuva pöytä. Istuinten selkänojat on mahdollista kääntää tarvittaessa myös pöytä-asentoon. Neljä malliversiota ja runsas varustelu Trend on perusmalliversio, jonka vakiovarustukseen kuuluu mm. Tempmatic -ilmastointi automaattisella lämmönsäädöllä, erillinen lämmönvaihdin matkustamoon, ohjauspyörän korkeuden ja etäisyyden säätö, sähköiset etuikkunat ja takana tuuletusikkunat, keskuslukitus kaukosäädöllä sekä CDI-moottoreiden yhteydessä polttoainekäyttöinen lisälämmitin kellokytkimellä. Valinnaisvarusteena saatavaan Ambiente-versioon sisältyy lisäksi mm. nahkaverhous, torax-sivuturvatyynyt kuljettajalle ja etumatkustajalle, moniotoimiohjauspyörä, ilmajousitus takana sekä alumiinivanteet. Suomen tuontiohjelmaan on nyt otettu myös monitoimiversio Viano Fun ja retkeilyversio Marco Polo. Molemmissa on yhtenäinen takaistuin, joka on kätevästi käännettävissä vuoteeksi. Marco Polo tarjoaa lisäksi mm. ylös nostettavan katon, täyden keittiövarustuksen jääkaappeineen, kaasuliesineen ja pesualtaineen ja lisävarusteena mm. ylävuoteen, jolloin autossa mahtuu nukkumaan jopa 4 henkilöä. Molemmissa malleissa istuimet on kiinnitetty lattiaan pitkittäiskiskoilla, jolloin sisätiloja on helppo tarpeen mukaan muokata. Viano Fun on saatavana sekä normaalina että keskipitkänä versiona, Marco Polon saa ainoastaan keskipitkänä. Turvallisuus lähtökohtana myös tila-autoissa Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat olleet painopistealueita Vianon ja sen sisarmallin Viton kehitysprosessissa. Takavedolla ja pitkittäin sijoitetulla moottorilla on Vianossa on saavutettu hyvä kolariturvallisuus, vakaat ajo-ominaisuudet myös kiihdytettäessä sekä pieni kääntösäde. Kaikissa malleissa on vakiona ajovakauden hallintajärjestelmä ESP, johon on yhdistetty ABS-jarrujen lisäksi lisäksi luistonesto ASR, elektroninen jarruvoiman säätö sekä hydraulinen jarruassistentti BAS. Viano hinnat ja toimitukset Vianon ennakkomyynti on aloitettu Suomessa Mercedes-Benz -liikkeissä lokakuussa, ensimmäisiä asiakasautoja saadaan toimitukseen vuoden 2004 puolella. Edullisimmillaan Vianon saa 49 990 ?:lla (Viano CDI 2.0 Trend normaali). V6-bensiinimoottorin lisähinta on 10 000 ?, jolloin vakiovarus-tukseen sisältyy myös automaattivaihteisto. Ambiente- varustelupaketti maksaa 9 900 ?, Fun-version lisähinta on 1 850 ? ja Marco Polon 13 990 ?. Lisätietoja: Veho Group Oy Ab, Hyötyajoneuvot johtaja Raimo Hatakka, puh. 010 569 3600 markkinointipäällikkö Antti Puolakkainen, puh. 010 569 3687 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00100/wkr0002.pdf