Uusi muotoilututkielma juhlistaa Mercedes-Benz Unimogin 60-vuotista menestystaivalta

-          Uudenaikaiset muodot esiteltiin Mercedes-Benzin Wörthin tehtaalla

-          Muotoilututkielma on suunniteltu yhteistyössä Mercedes-Benzin erikoisajoneuvo-yksikön, Daimler hyötyajoneuvojen Sindelfingenin suunnittelijoiden ja muotoiluosaston kanssa

-          Yaris Pürsün, Mercedes-Benz kuorma-autojen erikoisajoneuvojen johtaja:

” Tulevaisuus kohtaa historian – Muotoilututkielma on Unimogin legendan seuraava etappi ”

-          Tutkielma kunnioittaa ensimmäistä rakennettua Unimogia vuodelta 1951. Tämän päivän uutuudessa on myös avoin katto

Unimogin 60-vuotisjuhlien kunniaksi Mercedes-Benz kuorma-autojen erikoisajoneuvoyksikkö esitteli muotoilututkielman, joka perustuu U 5000 malliin

-Unimogin 60-vuotisjuhlien kunniaksi esiteltiin Wörthin tehtaalla 3. kesäkuuta uusi vaikuttava ja edistyksellinen ilme, joka tulee siirtymään Mercedes-Benzin hyötyajoneuvojen muotoiluun. Tutkielman linjat yhdistävät Unimogin menneisyyden uusiin avantgardistisiin muotoihin. ” Olemme käyttäneet 100-prosenttisesti Unimogin ainutlaatuisen DNA:n luodessamme uutta konseptia ” :Kertoo Bertrand Janssen Daimlerin hyötyajoneuvojen suunnitteluosastolta. Uusi muoto antaa hyvin tilaa ajoneuvon edistyksellisille teknisille uudistuksille ja se luo uusia ajatuksia tulevaisuuden Unimogin (Universal-Motor-Gerät) eli monitoimiajoneuvon mahdollisuuksista. Yaris Pürsün jatkaa innostuneena uutuudesta: ” Pidämme konseptia ehdottoman onnistuneena. Mielestämme se rakentaa sillan jo 60 vuotta uusiutuneen toimivan tuotteen ja sen tulevaisuuden mahdollisuuksien välille ”.

Uusi konseptiauto osoittaa, että vielä 60 vuoden ja 26 tuotantomallin jälkeen Unimog on yhä vahva tuote uudistumaan. Sen kekseliäs toimintaperiaate on johtanut mallin kestävään menestykseen. Uusi konseptiauto osoittaa, että edistyksellinen ajattelu on valmis viemään Unimogin toiminta-ajatusta vielä paljon pidemmälle tulevien vuosien tarpeita huomioiden. Tämä uutuus onnistuu varmasti yllättämään niin asiantuntijat kuin alaan perehtyneet harrastajatkin.

Muotoilukonsepti perustuu Unimog U 5000 malliin, joka edustaa Unimog-sarjan suorituskykyisintä päätä. Perinteiset Unimogin peruselementit, kuten kierrejouset on maalattu kirkkaan punaisiksi. Konepeitto on miehekkään karkea muotoilultaan ja siitä havaitsee tuttua Mercedes-Benz maastokuorma-autojen ilmettä. Lokasuojat taas kiinnittävät huomion kirkkaan vihreinä. Maalla ja vedessä tehokkaasti etenevä liikkuja, sammakko, antoi inspiraatiota suunnittelijoille. Selkeästi näkyvissä oleva linjakas runko on viimeistelty alumiinipaneeleilla. Samankokoiset renkaat alumiinivanteineen antavat autolle vahvan ilmeen. Bertrand Jansenin mukaan: ” Emme missään vaiheessa työtämme unahtaneet todellisuutta, jossa ajoneuvo joutuu toimimaan. Tässä meillä on pelkistetty ajoneuvo, mutta silti aivan oikea konsepti, jonka piirteitä tullaan varmasti näkemään tulevissa tuotantoautoissa. Korostimme Unimogin tyypillisimpiä luonteenpiirteitä, kuten portaaliakselistoja, kierrejousia ja rungon rakennetta, jotka tulevat suurelta osin kantamaan myös tulevaisuudessa. Muotoilututkielma ei ole uuden mallin prototyyppi, mutta se osoittaa, että Unimogin edistyksellinen ajattelu jatkuu myös tulevaisuudessa. Onhan se ainutlaatuinen ajoneuvokonsepti kautta aikojen”. Mercedes-Benz erikoiskuorma-autojen myynti- ja markkinointijohtaja Michael Dietz selventää: ” Kuudenkymmenen vuoden aikana Unimog on toiminut Mercedes-Benz kuorma-autojen lähettiläänä ympäri maailmaa. Se on työskennellyt kunnallisissa palvelutehtävissä, sekä urakoitsijoiden erilaisissa tehtävissä Euroopassa. Vaativissa öljynetsintätehtävissä Taklaman erämaa-alueilla Kiinassa, tai esimerkiksi asuntoautona tiettömillä taipaleilla. Muotoilututkielma on visio tulevaisuuteen Unimog-DNA:n jalostumisesta ja myös osoitus Mercedes-Benzin erikoiskuorma-autojen elinvoimaisuudesta myös tulevaisuudessa”.

Yaris Pürsün kiittää työhön osallistuneita: ” Jokainen jäsen toi työhön koko osaamisensa ja uskottavuutensa. Alusta alkaen työryhmällä oli ainutlaatuinen yhteishenki. Olemme kaikki hyvin kiintyneitä tähän tuotteeseen, joten projektiin suhtauduttiin voimakkaalla tunteella”. Ensimmäinen Unimog valmistui 3. kesäkuuta 1951. Se rullasi Gaggenaun tehtaalta ulos avokattoisena, kuten nyt esiteltävä muotoilukonseptikin on.

Harri Arpalahti, johtaja, Veho Group Oy Ab, erikoisajoneuvot puh. 010 358 3640, harri.arpalahti@veho.fi

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi