Uusi smart fortwo: nyt vieläkin enemmän smartia

Kulttimaineen saavuttaneen kaksipaikkaisen, Mercedes Car Groupin perheenjäsenen, smart fortwon uusi sukupolvi esitellään nyt. Uusi smart tekee kaiken sen minkä edellinenkin – mutta vielä paremmin. Tämä tarkoittaa, että uusi smart fortwo on vieläkin mukavampi, jopa ajodynamiikaltaan ketterämpi, tilavampi, entistäkin turvallisempi ja edeltäjäänsäkin ympäristöystävällisempi.

smartin hiukan suurempi kori ja uudistettu voimansiirto tekevät siitä entistä mukavamman. Aktiivista ja passiivista turvallisuutta on edelleen parannettu. Moottorien kehitystyö tekee smart fortwosta entistä pirteämmän ja samalla vielä ympäristö-ystävällisemmän.

Nuorekas ja elämäniloinen ovat termejä, jotka on helppo liittää smart-autoiluun. Smartin asiakaskunta onkin nuorempaa kuin millään muulla automerkillä – yli 85 prosenttia asiakkaista on alle 40 –vuotiaita.

Muotoilua on taitavasti kehitetty antamaan smartille tuoreen, entistä persoonallisemman ilmeen. Siitä huolimatta se on säilyttänyt alkuperäisen, ainutlaatuisen luonteensa – smartin tunnistaa smartiksi edelleen taatusti yhdellä silmäyksellä. Sen tyypilliset piirteet ovat tridion-turvarunko ja irrotettavat muoviset koripaneelit, jotka ovat tarvittaessa ja haluttaessa edulliset uusia.

Moottorit: voimakkaita, puhtaita ja taloudellisia

Uusi smart fortwo lanseerataan keväällä 2007 uudistetuilla, isommilla moottoreilla. Kolmisylinterisen moottorin tilavuus on yksi litra ja tehot 45, 52 ja 62 kW (61, 71 ja 84 hv). Yhdistetyt kulutukset jäävät selvästi alle 5 litran (4,7 – 4,9).

smart fortwon dieselmoottorin tehoa on nostettu kymmenen prosenttia ja se on nyt 33 kW (45 hv). Silti sen yhdistetty kulutus on vain 3,4 litraa sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöjen, 90 g/km, osalta fortwo diesel on etevin kaikista markkinoilla olevista autoista.

Kaikkien moottorien yhteydessä toimii Getragin automatisoitu viisivaihteinen vaihteisto joka on myös suunniteltu uudelleen. Bensiinimoottoristen smartien huippunopeus on nyt 145 km/h – 10 km/h enemmän kuin edeltäjämallissa.

Sama fiksu smart: sisältä ja ulkoa

Uuden smart fortwon 19,5 sentin lisäys pituudessa hyödyttää jalankulkijaturvallisuudessa, peräänajokolarin turvallisuuden lisäyksenä ja erityisesti ajomukavuudessa.

Tavaratila vetää nyt 220 litraa – 70 litraa edeltäjää enemmän. Kattoon asti kuormattuna tavaratilaa on jo 340 litraa – enää smart fortwon tavaratilan koko ei ole mikään syy jättää viikonloppureissu tekemättä. Tuttuun tapaa tavaratilan luukku aukeaa kahdessa osassa.

Kuten ulkonäkökin, myös sisustus on itsestään selvästi ainutlaatuista smartia. Ensi silmäyksellä voi huomata, että kojelauta ei nyt taivu entiseen tapaan S-muodossa matkustajan kohdalla. Tähän on päädytty osaltaan Yhdysvaltain törmäysturvallisuusvaatimusten vuoksi – tuleehan uusi smart myyntiin myös USA:ssa. Tästä huolimatta – tai ehkä juuri siksi –uudessa smartissa on ainutlaatuisella tavalla tilan tuntua.

smart fortwo on edelleen saatavilla myös cabrioletina. Näppärä katto liukuu päälle ja pois sähköisesti. Uuden smart fortwon varustetasot ovat tuttuun tapaan pure, pulse ja passion. Pulse ja passion-tasoilla smart fortwossa on läpinäkyvä panoraamakatto. Urheilullinen erikoismalli BRABUS on tulossa syksyllä.

Kompaktista koostaan huolimatta smart fortwossa on moderni turvavarustus vakiona. Tridion-turvarunko, etuturvatyynyt, turvavyön kiristimet voimanrajoittimella sekä esp, abs ja hätäjarrutehostin.

Lisävarusteilla fortwo on yksilöitävissä hyvin moneen makuun. Esimerkiksi audiojärjestelmään saa 6 levyn cd-vaihtajan, mp3-liitännän ja erillisen subwoofer-kaiuttimen. Mukana kannettava ja autoon liitettävä navigaattori on kaupunkiautossa paikallaan.

Uusi smart fortwo saapuu Suomeen keväällä 2007. Suomessa smart fortwon edeltäjää myytiin eniten passion-varusteisena. Näin myöskin odotetaan jatkossa tapahtuvan.

Ennakkohinnat alkaen 29.1.2007
smart fortwo coupe´45 kW pure(kesä 07) 13.400 euroa
smart fortwo coupe´ 52 kW passion 16.900 euroa
smart fortwo cabriolet 52 kW pure 17.950 euroa
smart fortwo cabriolet 52 kW passion 20.500 euroa

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab
tel. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta:
www.mercedesmedia.fi
käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai
www.media.daimlerchrysler.com (vaatii rekisteröitymisen).

Uusi smart fortwo verrattuna edeltäjään:

1998 - 2006 2007 –

pituus mm 2509 2695
akseliväli mm 1812 1867
leveys mm 1516 1559
korkeus mm 1549 1542
tavaratila l 150 - 260 220 - 340
paino kg 730 750
moottorit kW 37/45/55(Brabus) 45/52/62/72(Bra.)
diesel 30 diesel 33
huippunopeus km/h 135/150(Bra.) 145/160(Bra.)