Uusi törmäyksenestoavustin vähentää peräänajokolareita

• Collision Prevent Assist toimii kaikissa liikennetilanteissa ja nopeusalueilla.
  • Järjestelmän ansiosta peräänajokolarin riski voi vähentyä jopa neljännekseen.
  • B-sarjan turvavarustelu ennätysmäisen kattava kompaktikokoluokassa.

Mercedes-Benzin uusi B-sarja

Mercedes-Benzin omat onnettomuustutkimukset ovat osoittaneet, että lähes puolet kaikista peräänajokolareista olisi voitu välttää tai niiden seurauksia lieventää tutkatekniikkaan perustuvien turvajärjestelmien kuten Collision Prevent Assist -törmäyksenestoavustimen ja adaptiivisen hätäjarrutusavustimen avulla. Saksassa peräänajokolarit aiheuttavat 22 ja Yhdysvalloissa 31 prosenttia vakavista liikennevammoista ja -kuolemista.

Toisin kuin jo markkinoilla olevat vastaavat järjestelmät, Mercedesin Collision Prevent Assistia ei ole suunniteltu ainoastaan pienentämään vahinkoja kaupunkiliikenteessä. Järjestelmä suojaa matkustajia kaiken tyyppisiltä peräänajokolareilta kaikissa liikennetilanteissa.

Kun Collision Prevent Assistia ja adaptiivista hätäjarrutusavustinta testattiin ajosimulaattorissa 110 kuljettajalla, onnettomuuden todennäköisyys kolmessa tyypillisessä liikennetilanteessa laski 44:stä 11 prosenttiin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa sekä merkkivalolla että –äänellä ja valmistaa hätäjarrutusavustimen toimimaan mahdollisimman nopeasti ja täsmällisesti. Avustin on täysin toimintavalmiina heti kun kuljettaja koskettaa jalallaan jarrupoljinta.

Collision Prevent Assist toimii seuraavilla periaatteilla:

• Tunnistaa oman ajoneuvon liian pienen välimatkan edellä ajavaan 30–250 km/h nopeusalueella.
  • Havaitsee välimatkan lyhenemisen. Jos törmäysvaara on välitön, kuljettajaa varoitetaan ääni- ja valomerkeillä.
  • Tunnistaa paikallaan olevat kohteet auton edessä ja varoittaa niistä.
  • Tunnistaa erilaiset liikennetilanteet kuten hitaasti matelevan autojonon, jossa ajetaan puskuri kiinni puskurissa, ja sovittaa varoituskynnyksen ja hätäjarrutusavustimen toiminnan ajotavan mukaisesti.
  • Laskee tarvittavan jarrutusvoiman onnettomuuden välttämiseksi käytettävällä välimatkalla.
  • Alentaa tai lisää jarrupainetta edessä olevan liikennetilanteen mukaisesti.

B-sarjassa on tarjolla myös useita muita kehittyneitä turvajärjestelmiä, joita tähän mennessä on hyödynnetty lähinnä Mercedes-Benzin suurimmissa mallisarjoissa. Näitä ovat:

• Adaptiivinen kaukovaloavustin
  • Katve- ja kaista-avustin.
  • Attention assist –vireystila-avustin (vakiovaruste)
  • Aktiivinen pysäköintiavustin
  • Jarrupolkimen Hold-toiminto (vakiovaruste 7G-DCT-vaihteiston yhteydessä)
  • Hill hold –mäkilähtötoiminto
  • Linguatronic-puhetunnistin.
  • Peruutuskamera
  • Distronic Plus –etäisyysavustin BAS-jarruavustimella.
  • Ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä (ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa)

Mercedes-Benz on pyrkinyt peräänajokolareiden vähentämiseen ja estämiseen jo vuosikymmenten ajan. Tämän kehitystyön merkkipaaluja ovat olleet ABS-jarrut (1978), BAS-hätäjarrutusavustin (1996), Distronic-etäisyysavustin (1998) sekä uusimpana kehitysvaiheena Distronic Plus ja BAS Plus (2005). Järjestelmät esiteltiin ensimmäiseksi edustusluokan automalleissa, mutta Mercedes-Benzin pyrkimys on aina ollut tuoda uudet teknologiat kenen tahansa autoilijan saataville niin nopeasti kuin mahdollista. Niinpä ABS-jarrut, BAS-hätäjarrutusavustin ja ESP-ajovakauden hallinta ovat nykyisin vakiovarusteita paitsi Mercedes-Benzin, myös muiden valmistajien käytännöllisesti katsoen kaikissa uusissa automalleissa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,