• Veho Oy Ab/

Vakaa ja turvallinen korirakenne varmistaa huippuunsa hiotun matkustusmukavuuden jokaisella istumapaikalla

• Uuden S-sarjan korista yli puolet alumiinia, tuloksena 60 kilon painonsäästö
  • Keventynyt alumiiniteräskori takaa maksimaaliset ajo- ja turvallisuusominaisuudet
  • Etuistuinten jopa 19 sähkömoottoria varmistavat optimaalisen istuma-asennon
  • Viisi takaistuinvaihtoehtoa, turvallisuuden takeina kaksi uutta turvatyynyinnovaatiota

Mercedes-Benzin S-sarja on ajoneuvoteknologian passiivisen turvallisuuden edelläkävijä, eikä uusin malli tee tässä suhteessa poikkeusta. Siinä hyödynnetään uutta alumiini-hybridi-korirakennetta, jossa alumiinin osuus on yli 50 prosenttia. Korirakenne täyttää vaatimukset erinomaisesta törmäysturvallisuudesta, painonsäästöstä – korin paino on keventynyt jopa 60 kilolla edeltävään malliin verrattuna – sekä korin lisääntyneestä lujuudesta. Ne yhdessä ovat takeina myös S-sarjan erinomaiselle ajettavuudelle sekä ajomelun ja -tärinän esimerkillisen tehokkaalle vaimentamiselle.

Kevyt- ja alumiinirakenteiden suureen osuuteen S-sarjan korissa on päästy käyttämällä valu- ja puristerakenneosia, joka edellyttää myös vaativaa liitostekniikkaa. Keulan, takaosan ja kylkien pitkittäispalkeissa hyödynnetään jäykkiä alumiinipuristeprofiileja. Kynnyskotelosta, A-, B- ja C-pilareista sekä katon sivuprofiilista koostuvan sivuseinän alumiinin ja erityislujien terästen materiaaliseos auttaa ratkaisemaan näennäisen ristiriidan kevytrakentamisen ja törmäysturvallisuuden välillä. Kokonaan alumiinista on puristettu auton sivuseinät, katto, konepelti, lokasuojat, takaluukku sekä ovet.

S-sarjan vankan matkustamon rakenne perustuu lämpömuovattujen teräksisten poikittaispalkkien muodostamaan palkistoon rintapellin ja korin peräosan alueilla. Sitä täydentävät äärimmäisen jäykät kynnyspalkit. Pohjarakenteessa on käytetty ultrasuurlujia ja puristuskarkaistuja teräksiä. Kaikki korin kuormitus johdetaan aina pohjalevyyn. Esimerkiksi etuakseliston apurunko – johon on kiinnitetty moottori, ohjauksen osat sekä alustan alemmat tukivarret – johtaa keulatörmäyksen pitkittäiset törmäysvoimat suoraan pohjarakenteeseen.

Voimakkaissa muodonmuutoksissa S-sarjan pyörät ottavat tukea vankasta sivuseinästä ja pyörien eteen sijoitetusta törmäysvaimennuselementistä. Poljinten kiinnityskohdan rintapeltiä vahvistaa teräksinen poikittaispalkki, joka on tuettu A-pilareihin.

S-sarjan kehitystyössä on panostettu myös muissa ajoneuvoissa matkustavien suojaamiseen omien matkustajien lisäksi. Siten esimerkiksi etummainen, muotoaan muuttava kannatinpalkki on suunniteltu siten, että onnettomuuden toiselle osapuolelle syntyy aiempaakin vankempi ja tasaisempi törmäyspinta.

Etuistuinten jopa 19 sähkömoottoria varmistavat optimaalisen istuma-asennon

Mercedes-Benz esitteli sähkösäätöiset istuimet vuonna 1980 ja on siitä lähtien kehittänyt järjestelmää jatkuvasti. Uuden S-sarjan etuistuimissa käytössä on jopa 19 moottoria istuinmukavuuden parantamiseksi. Istuintekniikka on sijoitettu uusitun rakenteen sisään, eikä istuinten kokonaispaino ole noussut. Selkänoja on erotettu istuinosasta, mikä vähentää tärinöiden välittymistä ja parantaa myös törmäysturvallisuutta. Kaikissa S-sarjaan saatavissa istuimissa on lisäksi Saksan terveellistä selkää vaalivan, Suomen Selkäliittoa vastaavan AGR-yhdistyksen myöntämä AGR-leima.

S-sarjaan on ensi kertaa saatavana Energizing-istuinkinetiikka. Se perustuu istuinosan ja selkänojan pieniin hierontaliikkeisiin, jotka rentouttavat lihaksia ja tehostavat niiden verenkiertoa. Istuimen käyttö- ja säätömoottorien avulla on toteutettu seuraavat toiminnot:

• Etäisyyssäätö
  • Korkeussäätö
  • Kaltevuussäätö
  • Istuinosan pituussäätö
  • Selkänojan kaltevuussäätö
  • Pääntuen korkeussäätö
  • Pääntuen kaltevuussäätö
  • Kantapääntuki takamatkustajalle (vain oikeanpuoleisella etumatkustajan istuimella)
  • Takatilan viihdekeskus/takamatkustajien näytöt. Näytön kaltevuus säätyy etumatkustajan puolella automaattisesti selkänojan kaltevuuden mukaan, jotta katselukulma pysyy aina samana. Takamatkustajat voivat säätää näyttöjä myös itse. Kuljettajan istuimessa näyttöä säädetään aina käsin.
  • Neljä värinämoottoria hierontatoimintoihin
  • Viisi tuuletinmoottoria
  • Yksi moottori ristiseläntuen pumppua varten vakioistuimissa. Monisäätöistuimen täyttyvien sivuosien pumppu sijaitsee tavaratilassa.

Etuistuimiin on sijoitettu jopa neljä turvatyynyä (sivuturvatyyny, uusi takaistuimen etuturvatyyny, kuljettajan istuimen keskiturvatyyny sekä Pre-Safe Impulse Side -järjestelmän turvatyyny). Uutta istuimessa ovat myös Burmester High-End 4D-Surround -äänijärjestelmän kaksi värinäkaiutinta (Exciter), jotka on sijoitettu selkeänojiin. Istuinten hierontaohjelmia on kymmenen, mukaan lukien kaksi varta vasten S-sarjaan kehitettyä ohjelmaa. Hieronnan vaikutusta tehostetaan lämmöllä kuumakivihieronnan tapaan. Ohjelmat kestävät 8–10 minuuttia.

S-sarjaan on tarjoilla viisi erilaista takaistuiversiota, joiden avulla autosta voi muokata esimerkiksi tehokkaan työtilan tai rauhoittavan lepotilan. S-sarjan takaistuinversiot ovat:

S-sarja Normaaliakseliväli Pitkä akseliväli
Staattinen istuinrivi Kolmen paikan istuinrivi keskikyynärnojalla Vakiovaruste Vakiovaruste
Mukavuusistuimet, joiden selkänojien kaltevuus säätyy 19–37 astetta

Kolme istuinpaikkaa, uloimmilla paikoilla sähkösäätö, käännettävä keskikyynärnoja

Kaksi sähkösäätöistä erillisistuinta, niiden välissä Business-keskikonsoli (First-Class-takatila)

Ei saatavana

Lisävaruste

Executive-istuin (lepoistuin), selkänoja kaltevuus 19– (etumatkustajan puolella) 43,5 astetta

Ei saatavana

Lisävaruste

Uutta ovat uloimpien aktiivisten monisäätöisten erillisistuinten pääntukien säädettävät ja lämmitettävät lisätyynyt, jotka tarjoavat miellyttävän lämmön pään ja niskan alueelle. Lisätyynyt sisältyvät takatilan istuinmukavuuspakettiin. Lisäksi tarjolla on kolme hierontaohjelmaa: Perinteinen, Aktiivinen selkätreeni sekä Aaltohieronta.

First-Class-takatilan (keskikonsoli takana) yhteydessä keskikonsoli jatkuu yhtenäisenä takamatkustamoon. Keskikonsolista löytyy kaksi lämpötilasäädeltävää mukitelinettä, säilytystila MBUX-tabletille ja neljä USB-2-liitäntää. Kyynärnojan alapuolisessa säilytyslokerossa on lisäksi langaton lataus matkapuhelimille sekä autopuhelin-/business-varustuksen puhelimelle. Lisävarusteena keskikonsoliin saa kaksi taitettavaa ns. lentokonepöytää.

Takamatkustajien turvallisuudesta on huolehdittu innovatiivisesti täysin uusilla tavoilla. Takatilan Executive-istuinten pehmusteen alle on integroitu istuinturvatyynyt. Törmäyshetkellä ne estävät mahdollisesti lepoasennossa olevan matkustajan lantion luiskahtamisen turvavyön alta eli niin sanotun sukelluksen. Istuimen ollessa pystyasennossa istuinturvatyyny ei laukea. Toinen uutuus on takaistuimen etuturvatyyny, joka on saatavana lisävarusteena S-sarjan Lang-malliin. Etuistuimen selkänojaan sijoitetun putkimaisen tyynyn tilavuus on noin 16 litraa. Törmäyksessä se estää takaturvavyön lisäksi takamatkustajan iskeytymistä päin etuistuimen rakenteita. Takamatkustajan suojan täydentävät kookkaat ikkunaturvatyynyt sekä lisävarusteena saatavat sivu- ja vyöturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan väliin puolestaan laukeaa uusi pystysuuntainen keskiturvatyyny, joka on integroitu kuljettajan istuimen selkänojaan.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta https://www.veho.fi/uutishuone/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010 569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi