Veho aloittaa Mercedes-Benz Vito E-Cell -mallin myynnin

• Mercedes-Benzin kuukausitiedote

• Vito E-Cell vie yritysautoilun uuteen aikakauteen.
  • Mercedesin myynti uudelle tuhatluvulle Suomessa.
  • Mercedesin osuus taksimyynnissä on kasvanut yli 10 prosenttia.
  • Kuorma-autokaupassa Sprinter hallitsee Sprinter-luokkaa.
  • Jonasson Oy laajentaa Carsport-valikoimaansa Vitolla.
  • Uuden B-sarjan toimitukset alkavat Euroopassa.
  • E-sarjan farmarimalli oli paras perheauto lehtiäänestyksessä.
  • Lontoolainen The People´s Supermarket voitti smartin tulevaisuuspalkinnon.
  • smartin myynti ohitti puolen miljoonan rajapyykin.
  • Ducati ja AMG kehittivät yhdessä moottoripyörämallin.
  • Citaron hybridibussi pääsi tositoimiin Münchenissä.
  • Ensimmäinen uuden sukupolven Citaro-bussi asiakkaalle Saksassa.
  • Daimler Trucks aktiivisena Venäjällä ja Kiinassa.

Vito-valikoima Suomessa täydentyy täyssähköisellä E-Cell-mallilla

Veho Group aloittaa marras-joulukuun aikana täyssähköisen Mercedes-Benz Vito E-Cell –mallin myynnin. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Täysin tehdasvalmisteisen sähköpakettiauton toimintasäde on jopa 130 kilometriä, ja hyötykantavuutta on lähes 900 kiloa. Autossa on liukuovet molemmin pulein, ja kattavaan vakiovarustukseen kuuluu esimerkiksi integroitu peruutuskamera. Ajonaikaiset päästöt jäävät 0-tasolle, ja erittäin alhaiset käyttökustannukset takaa Vito E-Cellille tarjottava 48 kuukauden/80 000 kilometrin huoltoleasing-sopimus.

Asiakkaille toimitettu tänä vuonna jo yli 4000 Mercedes-Benziä

Syyskuussa myytiin 415 Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus oli 4,1 prosenttia. Tammi-syyskuussa asiakkaille on toimitettu nyt jo 4099 uutta Mercedes- Benziä, mikä toi merkille 4,09 prosentin markkinaosuuden. Vastaavaan aikaan vuonna 2010 verrattuna myynti on lisääntynyt yli 13 prosenttia. Viimeisen 12 kuukauden aikana on myyty kaikkiaan 5048 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Mercedes on maan 10. suosituin henkilöautomerkki ja dieseleissä maan 4. suosituin. Koko alkuvuoden myyntimäärien mukaan E-sarja on maan 8. myydyin dieselmalli 1199 kappaleen ja C-sarja 11. suosituin 1073 auton menekillä. Kaikista tammi-syyskuun aikana ensirekisteröidyistä uusista Mercedes-Benz-henkilöautoista 3158 eli 77 prosenttia on ollut dieselkäyttöisiä.

Useampi kuin joka neljäs uusi taksi on Mercedes-Benz

Mercedes-Benzin markkinaosuus kotimaan taksimyynnistä syyskuussa oli 27,5 prosenttia. Taksikäyttöön myytiin 77 autoa. Tänä vuonna Mercedes-Benzin osuus taksikaupassa on 27 prosenttia, ja autoja on myyty 714 kappaletta. Osuus on kasvanut viime vuodesta 10,7 %.

Vito ja Sprinter luokkiensa kärjessä

Mercedes-Benz-pakettiautoja Vitoa ja Sprinteriä myytiin syyskuun aikana 117 kappaletta, ja markkinaosuus oli 9,8 prosenttia. Tammi-syyskuun tilastoissakin Mercedes on neljäntenä 11,3 prosentin osuudella ja 1154 auton myynnillä. Kevyiden kuorma-autojen ns. Sprinter-luokassa Sprinter oli ykkösenä 46 auton myynnillä ja 65,7 % osuudella. Sprinterin kumulatiivinen osuus on 65,6 %. Kun kaikki kuorma-autot lasketaan yhteen, Mercedes on vahva ykkönen tämän vuoden 758 kappaleen automyynnillä ja 30 prosentin markkinaosuudella.

Carsport laajentaa valikoimaansa Vitoon

Ylöjärvellä toimiva Jonasson Oy laajentaa Mercedes-Benz-mallistoaan Vitolla. Tuotantoon tulevat monikäyttöinen Carsport Vito GL V.I.P –tilataksi sekä tyylikkäällä design-kattokorotuksella ja takaovien korotuksella varustettu Carsport Vito GLE V.I.P –invataksi. Autoja myy Suomessa Mercedes-Benz-jälleenmyyjäverkosto. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille tammikuussa 2012. Kesästä 2010 lähtien Jonasson Oy on toimittanut Carsport-varusteltuja Sprinter-invatakseja ja pienoislinja-autoja, matkailuautoja ja kuorma-autoiksi rekisteröitäviä jatko-ohjaamollisia lisäpenkkiautoja.

Uudistuneen B-sarjan myynti alkaa Euroopassa

Ensimmäiset Mercedes-Benzin uuden B-sarjan autot toimitetaan asiakkaille marraskuusta alkaen. B-sarjan voimanlähteinä esitellään ensivaiheessa nelisylinteriset turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit. Tarjolla on kaksi vaihteistovaihtoehtoa: automaattinen 7G DCT-kaksoiskytkinvaihteisto sekä käsivalintainen vaihteisto. Ensi kertaa Mercedes-Benz-mallistossa B-sarjassa on sähköinen seisontajarru. Turvavarusteiden huippua edustaa kaikissa ajotilanteissa ja nopeuksissa toimiva Collision Prevent Assist –törmäyksenestoavustin, jonka avulla on mahdollisuus välttää jopa puolet peräänajokolareista ja lievittää niiden seurauksia. Vakiovarusteisiin kuuluvat ajoväsymyksestä varoittava Attention Assist –avustin sekä kuljettajan polviturvatyyny. Edellisiä B-sarjan autoja on myyty yli 700 000 kappaletta.

E-sarjan farmari on ”Vuoden perhauto”

Saksalaisen Auto Strassenverkehr –lehden lukijat valitsivat Mercedes-Benzin E-sarjan farmarimallin Vuoden perheautoksi 2011. E-sarja voitti luokan, jossa arvioitiin erityisesti perhekäyttöön soveltuvat farmarimallit, tila-autot sekä SUV-maasturit. Ääniä ennettiin 12 648. Marraskuussa 2009 esiteltyä E-sarjan nykyistä farmarimallia on myyty noin 64 000 ja E-sarjan autoja kaikkiaan noin 550 000 kappaletta.

smartin jakama tulevaisuuspalkinto meni Lontooseen

Lontoossa toimiva The People´s Supermarket on palkittu smartin jakamalla future minds –palkinnolla. Yritys saa myös yhtenä ensimmäisistä käyttöönsä kolmannen sukupolven smart fortwo electric drive –sähköauton. Kate Bullin ja Arthur Pottsin ideoima The People´s Supermarket haluaa tarjota terveellistä, paikallisesti tuotettua ruokaa kohtuuhinnoilla kaikille kaupunkilaisille, riippumatta heidän taloudellisesta ja yhteiskunnallisesta asemastaan. Palkintolautakunnan puheenjohtaja, smartin pääjohtaja Dr. Annette Winkler perustelee: ”The People´s Supermarketilla ja smartilla on paljon yhteistä: ne haastavat vakiintuneet toiminta- ja ajattelutavat, parantavat elämänlaatua kaupungeissa ja osoittavat, että vähemmän voi usein olla enemmän.”

smartin myynti rikkoi puolen miljoonan rajan

smartin suosio saavutti uuden rajapyykin, kun puolen miljoonan myydyn auton raja rikkoutui syyskuussa. Vuoden alusta lukien smart fortwo –malleja on myyty 69 073, mikä tarkoittaa 6,6 prosentin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Seuraavaa myyntipiikkiä odotetaan smart fortwo ed –sähköautosta, jonka ensimmäiset tilaukset voi tehdä loppuvuoden aikana.

Ducati Diavel on ensimmäinen kaksipyöräinen AMG-malli

Mercedes AMG:n ja moottoripyörävalmistaja Ducatin marraskuussa 2010 alkanut yhteistyö on kantanut nopeasti hedelmää. Ducatin uusi Diavel AMG Special Edition –pyörä on ensimmäinen, jossa yhtiö käyttää jonkun toisen valmistajan design-elementtejä. AMG:n vaikutus näkyy esimerkiksi pyörän vanteissa, alumiinisissa ilmanohjaimissa, urheilullisessa pakoputkessa sekä Alcantara-päällysteisessä kuljettajan istuimessa, joka on korostettu näkyvin tikkauksin. Rungon, tankin ja matkustajan istuimen värinä on metallinhohtoinen Bright-timantinvalkoinen – sama jota käytetään CLS 63 AMG:n ulkovärinä. Pyörää koristavat myös monet AMG-logot. Ducati Diavel AMG Special Edition –pyöriä voi tilata ensi vuodesta lähtien.

Ensimmäinen Citaro-hybridibussi Müncheniin

Münchenin kaupungin liikennelaitos on ottanut käyttöön ensimmäisen Mercedes-Benz Citaro G BlueTec –hybridibussin. Malli voi kulkea pelkällä sähkövoimalla kymmenen kilometrin matkan. Neljä taka- ja keskiakselille sijoitettua sähkömoottoria kiihdyttävät 18-metrisen bussin vauhtiin nopeasti ja tasaisesti 329 kW teholla. Ne myös lataavat jarrutusenergiaa bussin litiumioniakkuihin, jotka ovat entistä suorituskykyisemmät (240 kW) mutta painavat enää 350 kiloa ­– yhden kymmenesosan siitä mitä ensimmäisissä hybridibusseissa 30 vuotta sitten. Polttomoottorin koko on puolet normaalista, sillä iskutilavuudeltaan vain 4,8-litrainen moottori painaa enää 450 kiloa. Hybridiratkaisulla päästään noin 20 prosentin polttoaineensäästöön.

Uuden sukupolven Citaro-bussin toimitukset alkoivat

Saksan Nordkirchenissä toimiva Lücke-Reisen on ensimmäinen bussialan yritys, joka saa käyttönsä vain muutama viikko sitten ensiesitellyn uuden sukupolven Mercedes-Benz Citaro –bussin. Ulkonäöltään täysin uudistunut Citaro laittaa uusiksi myös turvallisuusnormit. Auton entistä kevyempi, mutta samalla lujempi rakenne täyttää jo nyt vuotta 2017 voimaan tulevan ECE-turvallisuusnormin, joka koskee auton sisälle jäävää tilaa auton kaatuessa. Kuljettajan työpiste on suunniteltu kokonaan uudelleen siten, että hän istuu entistä korkeammalla. Tämä parantaa näkyvyyttä ja lisää kuljettajan omaa turvallisuutta. Lücke-Reisenin tilaamassa Citarossa on 6,4-litrainen OM 906 hLA –turbodieselmoottori, jonka teho on 210 kW (286 hv) ja vääntö 1120 Nm.

Daimler Trucks tehostaa yhteistyötään Venäjällä ja Kiinassa

Daimler Trucks ja venäläinen kuorma-autovalmistaja Kamaz syventävät yhteistyötään nopeasti. Ensimmäinen Mercedes-Benzin komponentteja käyttävä Kamaz-automalli esiteltiin vastikään Moskovassa. Mercedes-Benz alkaa ensi vuonan toimittaa Kamazille myös kuorma-autojen ohjaamoja, joita ensin asennetaan mutta jatkossa myös valmistetaan Chelnyssä Tatarstanissa. Venäjä on Euroopan nopeimmin kasvava kuorma-automarkkina-alue, sillä yli 6-tonnisia autoja ennakoidaan myytävän 190 000 kappaletta vuonna 2020. Kiinassa määrän arvioidaan nousevan samana vuonna jo 1,5 miljoonaan. Siksi Daimler ja kiinalainen Foton ovat perustaneet yhteistyöyrityksen, ja Kiinan kauppaministeriö on juuri antanut hankkeelle lopullisen hyväksyntänsä. Beijing Foton Daimler Automotive Co –yritys käyttää valmistamiensa kuorma-autojen perustana Fotonin Auman-mallia.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi