Veho Group on 20.1.2006 ostanut Stockmann Auton Veho Group köpte Stockmann Auto

• Kauppa koskee Stockmann Auto Oy Ab:n koko osakekantaa, mutta ei Volkswagen- ja Audi -merkkien liiketoimintaa eikä Turun ja Espoon autotaloja • Stockmann Auton toiminnot pääkaupunkiseudulla (Pitäjänmäki, Tikkurila, Herttoniemi) sekä Tampereella ja Oulussa siirtyvät Veholle • Stockmann käynnistää Vehon kanssa laajamittaisen kanta-asiakasyhteistyön ja kanta-asiakasjärjestelmä tarjotaan myös kaikille Vehon asiakkaille • Stockmann Auton toiminta on jatkossa osa Veho-konsernin vähittäiskauppayhtiötä, Veho Oy Ab:ta • Stockmann Auto siirtyy uudelle omistajalle 1.3.2006, edellyttäen, että kilpailuviranomaiset hyväksyvät kaupat • Affären omfattar hela aktiestocken i Stockmann Auto Oy Ab, förutom affärsverksamheterna Volkswagen och Audi och bilhusen i Åbo och Esbo • Stockmann Autos verksamhet i Helsingforsregionen (Sockenbacka, Dickursby och Hertonäs) samt Tammerfors och Uleåborg övergår till Veho • Stockmann inleder tillsammans med Veho ett omfattande stamkunds-samarbete, stamkundssystemet kommer också att erbjudas till Vehos alla kunder • Stockmann Autos verksamhet kommer att bli en del av Veho-koncernens detaljhandelsföretag Veho Oy Ab • Stockmann Auto övergår till den nya ägaren 1.3.2006, förutsatt att affären godkänns av konkurrensmyndigheterna

Tiedotusvälineille 20.1.2006 Veho Group on Suomen suurin autoalan yritys, joka on viime vuosina kasvanut voimakkaasti. Viiden viimeisen vuoden aikana sen liikevaihto on kasvanut 50 prosenttia ja henkilöstön määrä lähes saman verran. Veho Groupin liikevaihto vuonna 2004 oli 893 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 1557, joista 1227 työskenteli Suomessa. Veho Groupin vähittäiskaupan tytäryhtiö Veho Oy Ab varmistaa kasvunsa laajentamalla merkkivalikoimaansa ja myyntipisteiden määrää. Uudet autotalot toimivat jatkossa osana Vehoa. Nyt tehdyn kaupan myötä Veho saa yhteensä viisi uutta autotaloa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa, jotka toimivat muualla joko Fordin tai sekä Fordin että Skodan edustajina, paitsi Oulussa, missä Stockmann Auto edustaa BMW:tä ja Miniä. Veho on käynnistänyt keskustelut Stockmann Autolta siirtyvien merkkien maahantuojien kanssa ja tavoitteena on löytää hyvä yhteisymmärrys ja yhteinen näkemys merkkien jälleenmyynnin kehittämisestä myyntialueilla pitkällä aikavälillä. Veho Oy Ab:n liikevaihto vuonna 2004 oli 442 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 670. Stockmann Auto lisää Veho-konsernin ja sen vähittäiskaupan liikevaihtoa arviolta noin 150 miljoonalla eurolla. Veho-konserniin siirtyvä henkilöstö, noin 260 työntekijää, jatkavat vanhoina työntekijöinä. Osana kauppasopimusta on kanta-asiakasyhteistyö. Vehon autotaloista tulee Stockmannin pitkäaikainen kumppani. Jatkossa kanta-asiakasmarkkinoinnissa ovat mukana kaikki Vehon autotalojen merkit eli Mercedes-Benz, smart, Citroën, Honda, Mitsubishi, Ford ja mahdollisesti Skoda. Kanta-asiakasjärjestelmää tarjotaan näin myös Vehon nykyisille asiakkaille. Sopimuksen mukaan yhteistä kanta-asiakasmarkkinointia voidaan tehdä myös Baltiassa. Suomessa ja Baltian maissa on yhteensä noin miljoona Stockmannin kanta-asiakasta. Lisätietoja: Jan-Martin Börman, toimitusjohtaja Veho Group Oy Ab, puh. 010569 2210 Esa Mäkinen, toimitusjohtaja Veho Oy Ab, puh. 010569 2500 Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö Veho Group Oy Ab, puh. 010569 2202, 050-383 4490. PRESSMEDDELANDE Kan publiceras 20.1.2006 Veho Group är Finlands största företag i bilbranschen. Under de senaste fem åren har bolagets omsättning stigit med 50 procent och antalet anställda närapå lika mycket. Veho Groups omsättning år 2004 var 893 miljoner euro och antalet anställda 1 557, av vilka 1 227 sysselsatta i Finland. Veho Groups dotterbolag Veho Oy Ab säkrar sin tillväxt genom att utöka märkesurvalet och antalet försäljningsställen. De sammanlagt fem nya bilhusen i Helsingforsregionen, i Tammerfors och i Uleåborg blir en del av detaljhandelsföretaget Veho. De nya bilhusen representerar antingen Ford eller Ford och Skoda, förutom bilhuset i Uleåborg, där Stockmann Auto representerar BMW och Mini. Veho har inlett diskussionerna med importörerna till de överförda märkena för att finna ett gott samförstånd och en gemensam syn på längre sikt på hur verksamheten skall utvecklas inom försäljningsdistrikten. Veho Oy Ab:s omsättning år 2004 var 442 miljoner euro och antalet anställda 670. Stockmann Auto uppskattas öka omsättningen i Veho-koncernen och dess detaljhandel med ca 150 miljoner euro och ca 260 personer övergår till Veho-koncernens tjänst som gamla arbetstagare. Affären omfattar även ett betydande samarbete mellan Stockmann och Veho gällande Stockmanns stamkundsförmåner. Stamkundssystemet kommer att gälla Vehos alla märken, dvs. Mercedes-Benz, smart, Citroën, Honda, Mitsubishi, Ford och möjligen Skoda. Stamkundssystemet erbjuds sålunda ochså till Vehos nuvarande kunder. Enligt köpeavtalet kan gemensam marknadsföring till stamkunder också omfatta Baltikum. Stockmann har sammanlagt ca 1 miljon stamkunder i Finland och Baltikum. Mera information ges av: Jan-Martin Börman, verkställande direktör Veho Group Oy Ab, tfn 010569 2210 Esa Mäkinen, verkställande direktör Veho Oy Ab, tfn 010569 2500 Karin Bäcklund, informationschef Veho Group Oy Ab, tfn 010569 2202, 050-383 4490.