Veho Hyötyajoneuvot voittoisana Nordic Trophy kisassa Ruotsissa

Veho Hyötyajoneuvojen edustamat Mercedes-Benz ja Sisu löivät vahvasti kiilaa kovaan Scania rintamaan Ruotsin Jönköpingissä järjestetyssä customoitujen ja maalattujen kuorma-autojen Nordic Trophy kisassa.

SISU Punahilkka

Pellolaisen Kaarlo ”Kassu” Rundgrenin uusi Sisu Polar Punahilkka voitti kovassa Haastajaluokassa hopeaa ja sijoittui myös toiseksi puutavara-autojen luokassa. Kakkossija Haastajaluokassa merkitsee sitä, että Rundgren on ensi vuoden kisassa 10 parhaan auton joukossa Mestariluokassa.

Nordic Trophy järjestettiin Lastbil 2012 näyttelyn yhteydessä 25.8. Jönköpingissä. Kisaan osallistui lähes 200 kuorma-autoa Pohjoismaista ja Keski-Euroopasta.

Klassisen Punahilkka sadun hahmoja mukaileva Sisu Punahilkka oli elokuussa ensiesittelyssä Power Truck näyttelyssä Härmässä, jossa se voitti puuautojen luokan ja sijoittui kolmanneksi haastajaluokassa.

Punahilkka idean on kehitellyt auton maalannut torniolainen Mika Jefremoff. Aihe syntyi jo vuonna 2004, kun Kassu oli edellisen Pink Panther Sisun kanssa Nordic Trophy näyttelyssä ja oli juuri tavannut nykyisen vaimonsa Hilkan.

Punahilkka ja Iso Paha Susi teema näkyy myös auton rekisterikilvessä. SUS-11 on luettava niin, että susi on pellolaisittain sus ja numero 11 tulee Hilkan ja Kassun hääpäivästä.

Itse auto on Sisun ja Daimlerin yhteistyön tuloksena syntynyt Sisu Polar mallisarjan 6x2 puutavara-auto, joka on varustettu 550 hv V8 moottorilla ja automaattisella PowerShift vaihtamisjärjestelmällä. Auto lähtee näyttelykierrosten jälkeen myöhemmin syksyllä oikeaan puun ajoon Suomen ja Ruotsin välille.

Samassa kisassa valittiin Rundgrenin pakettiauto Mercedes-Benz Vito nousi kevyen sarjan kakkoseksi.

Mercedes-Benz Actros XTAR

Helsinkiläisen Mika Auvisen Mercedes-Benz Actros XTAR voitti samaisessa kisassa Nordic Trophyn 2012 Mestariluokan ja sijoittui Nordic Torphy 2012 kisassa toiselle sijalle. Mikan Mercedes-Benz Actros 2551L muuttui puolessa vuodessa näyttäväksi taidetaideteokseksi. Ajoneuvoyhdistelmä oli esillä myös PowerTruck tapahtumassa elokuussa, voittaen siellä yleisöäänestyksen.

Uuden auton maalausvastuu tulee Ruotsista ja taiteellista apua on Norjasta asti Maalauksen päävastuu on ollut Fredrik Pahlmilla Mjölby Billackering maalaamosta. Airbrushstudion Daniel Fahlström Ruotsista on tehnyt ohjaamon ja säiliöiden motiivimaalaukset. Norjalainen Terje Aspmo vastaa peilien ja alleajosuojien maalauksesta.

Tärkeät yksityiskohdat kokonaisuudessa ovat myös ruostumattomasta teräksestä Hiomexissä tehdyt yksityiskohdat, jotka ovat suunniteltu nimenomaan XTARiin. Ilman säiliöitä ja perävaunua tämäkään kokonaisuus ei olisi mahdollinen. Ne valmisti Nordic Tank. Verhoomo Primassa ohjaamon paneelit hahmoteltiin uudelleen kokonaisuudeksi.

Tuloksia:

Nordic Trophy 2012
    1) Pouls Bremseservice, Toreby, Danmark, Scania T164 (115)
    2) Kuljetus Auvinen, Helsingfors, Finland, Mercedes-Benz Actros 2551(1)
    3) Ekdahls Åkeri, Klippan, Volvo FH16 (2)

Nordic Trophy 2012 – Mästarklassen
    1) Kuljetus Auvinen, Helsingfors, Finland, Mercedes-Benz Actros 2551 (1)
    2) Ekdahls Åkeri, Klippan, Volvo FH16 (2)
    3) Renax Stängsel, Söderköping, Scania R500 (3)
    4) TDL Entreprenad, Sjövik, Scania R620 (9)
    5) T. Gahnes Åkeri, Visby, Scania R480 (7)

Nordic Trophy 2012 – Utmanarklassen