• Veho Oy Ab/

Veho investoi Ruotsissa - alkuvuodesta käynnistyy uuden suurmyymälän rakentaminen Tukholman Nackaan

Veho jatkaa investointejaan Ruotsissa. Alkuvuodesta 2018 käynnistyy uuden suurmyymälän rakentaminen Tukholman Nackaan. Marraskuussa 2017 Kungens Kurvan liikkeen yhteyteen avattiin pakettiautoihin keskittyvä Van ProCenter-liike. Lisäksi tammikuussa 2018 Tukholman Brommassa avautuu yksinomaan Mercedes-Benzien huoltoihin keskittyvä yksikkö.

”Ruotsi on meille tärkeä kasvualue. Ruotsin kokonaisautomarkkina on Suomeen verrattuna noin kolminkertainen. Esimerkiksi Tukholma vastaa yksin kooltaan lähes koko Suomen automarkkinaa, siellä myydään noin 30 prosenttia kaikista Ruotsin uusista autoista. Pitkään jatkuneen talouskasvun myötä autokaupan näkymät ovat Ruotsissa valoisat ja kauppa käy vilkkaana”, toteaa Vehon ulkomaiden liiketoiminnoista vastaava johtaja Kenneth Nyman.

Veho on varannut investointeihinsa yhteensä noin 30 miljoonaa euroa. Sekä Nackaan että Brommaan syntyy kumpaankin kymmenkunta uutta työpaikkaa.

”Ruotsalaisessa autokaupassa on tiettyjä erityispiirteitä. Esimerkiksi yksityisleasingin osuus on merkittävästi korkeampi kuin Suomessa. Kuten musiikki- ja elokuvapalveluiltaan, moni haluaa autonkin kustannuksen olevan kuukausittain ennustettava. Ruotsissa ei ole autoveroa, jonka myötä autot ovat tyypillisesti paremmin varusteltuja kuin Suomessa”, Kenneth Nyman toteaa.

Veho aloitti toimintansa Ruotsissa kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2008 Ruotsin osuus yhtiön liikevaihdosta oli kaksi prosenttia, yhteensä 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 Ruotsin liikevaihto oli noussut 168 miljoonaan, mikä oli 12 prosenttia Vehon liikevaihdosta. Viime vuonna Veho työllisti Ruotsissa 175 henkilöä Tukholmassa, Karlstadissa ja Örebrossa.

Nykyään Veho keskittyy Ruotsissa yksinomaan Mercedes-Benzin jälleenmyyntiin. Veho myykin jo noin 12 prosenttia Ruotsin Mercedeksistä.

Lisätietoja: Kenneth Nyman, kenttäjohtaja, ulkomaan toiminnot, Veho Oy Ab, puh. +358 50 383 4494, kenneth.nyman@veho.fi

Metin Basberber, toimitusjohtaja, Veho Bil Sverige AB, puh. metin.basberber@veho.se

Karin Bäcklund, Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, Veho Oy Ab, puh. +358 50 3834490, karin.backlund@veho.fi

Liitteessä taustatietoja.

Veho on suomalainen 1939 perustettu autokaupan yritys, joka toimii myös Ruotsissa ja Baltiassa. Vehon merkki- ja mallivalikoimasta löytyy jokaiselle ja jokaiseen tilanteeseen sopiva auto, huolto, varaosa tai autonvuokraus. Yrityksille Veho tarjoaa monipuoliset palvelut ja kuljetusratkaisut henkilöautoista raskaisiin kuorma-autoihin. Joskus auton omistaminen ei ole paras vaihtoehto, silloin käytettävissä ovat Vehon liikkuvuuspalvelut.

7.12.2017

Får publiceras

Veho investerar i Sverige – byggstart för ny storaffär i Nacka under kvartal 1 2018

Veho fortsätter sina investeringar i Sverige. Under kvartal 1 startar byggandet av en ny bilanläggning i Nacka. I november öppnade företaget ett Van ProCenter för transportbilar i anslutning till sin anläggning Kungens Kurva. I januari 2018 öppnar Veho även en märkesverkstad för enbart Mercedes-Benz i Bromma.

”Sverige är ett viktigt tillväxtområde för oss. Till exempel motsvarar försäljningsvolymen i Stockholm nästan hela Finlands bilmarknad, där säljs ca 30 procent av alla nybilar i Sverige. Efter en längre tid av ekonomisk tillväxt ser framtiden ljus ut för bilhandeln i Sverige. Kommersen är livlig”, konstaterar Vehos ansvarige direktör för utlandsverksamheten Kenneth Nyman.

Veho har reserverat totalt ca 30 miljoner euro för sina investeringar. Såväl Nacka som Bromma får ett tiotal nya arbetsplatser på orten.

”Sveriges bilhandel har vissa särdrag. Till exempel är andelen privatleasing betydligt högre än i Finland. På samma sätt som med musik- och filmtjänster vill många även kunna beräkna månatliga kostnader för bilen. Sverige har ingen bilskatt, vilket innebär att bilarna vanligtvis är bättre utrustade än i Finland”, säger Kenneth Nyman.

Veho inledde sin verksamhet i Sverige för tio år sedan. År 2008 uppgick Sveriges andel av bolagets omsättning till två procent, eller totalt 40 miljoner euro. År 2016 hade Vehos omsättning i Sverige ökat till 168 miljoner, eller tolv procent av bolagets omsättning. Förra året sysselsatte Veho i Sverige 175 personer i Stockholm, Karlstad och Örebro.

Numera fokuserar Veho i Sverige på att vara återförsäljare av enbart Mercedes-Benz. Veho står redan för tolv procent av Sveriges Mercedes-Benz-försäljning.

Ytterligare information:

Kenneth Nyman, ansvarig direktör för utlandsverksamheten, Veho Oy Ab

tfn +358 50 383 44 94, kenneth.nyman@veho.fi

Metin Basberber, verkställande direktör, Veho Bil Sverige AB

tfn +46 8 410 30 400, metin.basberber@veho.se

Karin Bäcklund, kommunikationschef, företags- och varumärkeskommunikation, Veho Oy Ab

tfn +358 50 383 44 90, karin.backlund@veho.fi

Bakgrundsmaterial i bilagan.

Veho är ett finskt bilhandelsföretag grundat år 1939 med verksamhet även i Sverige och Baltikum. Vehos utbud omfattar märken, bilmodeller och reservdelar för alla situationer samt biluthyrning. För företag erbjuder Veho mångsidiga tjänster och transportlösningar från personbilar till tunga lastbilar. I situationer där bilägande inte är det bästa alternativet hjälper Vehos mobilitetstjänster.

Karin Bäcklund, yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, Veho Oy Ab, karin.backlund@veho.fi puh. 050 3834490