Veho muuttuu Suomessa CO2-neutraaliksi yhtiöksi 2023

• Veho avaa tietä autoalalla ja muuttuu CO2-neutraaliksi ensimmäisenä alan toimijana Suomessa
  • Kohti yhä kansainvälisempää toimintaa
  • Isoja investointeja hyötyajoneuvoliiketoimintaan
  • Mercedes-Benz teki Suomessa historiansa toiseksi parhaan markkinaosuuden 2021
  • Pakettiautojen markkinaosuus ennätyslukemiin vuonna 2021
  • Valikoimissa jo yli 50 täyssähkömallia ja ladattavaa hybridiä tämän vuoden lopulla
  • Lataushybridimallisto täydentyy, täyssähköautoihin kahdeksan uutuutta 2022
  • Mercedes-Benz oli kevyiden ja keskiraskaiden kuorma-autojen vankka markkinajohtaja

Veho nostaa vastuullisuuden valintoja ohjaavaksi teemaksi

Sitoumuksemme on olla Suomessa autoalan ensimmäinen CO2- neutraali yhtiö vuonna 2023. Tavoitteenamme on, että kaikki Vehon työsuhdeautot ovat vuoden 2022 loppuun mennessä joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja ja samalla laskemme esittelyautokalustomme CO2 - tasoja merkittävästi, ostamme kiinteistöidemme energian uusituvana ja tulemme huomioimaan maalämmön sekä aurinkopaneelit kaikissa uusissa ja uudistuskohteissamme. Nämä toimet laskevat Vehon omaa hiilijalanjälkeä n. 90 % vuoden 2021 tasosta. Jäljelle jäävän hiilijalanjäljen Veho tulee kompensoimaan yhteistyössä luotettavaksi todennetun kumppanin kanssa. Haluamme tällä toiminnalla näyttää suuntaa koko Suomen autoalalle kohti täysin hiilineutraalia toimintaa.

Kohti yhä kansainvälisempää toimintaa

Veho on viime vuoden aikana kasvanut yhä kansainvälisemmäksi konserniksi. Joulukuussa 2021 toivotimme latvialaisen Mercedes-Benzinmaahantuojan ja jälleenmyyjän Domenikssin tervetulleeksi konserniin ja muutamaa viikkoa myöhemmin ilmoitimme, että Veho on sopinut ostavansa Mercedes-Benz Trucksin Ruotsin maahantuonnin Daimler AG –konserniin kuuluvalta Mercedes-Benz Sverige AB:lta. Kiihtyvä kasvu on oleellinen osa Vehon pitkän aikavälin strategiaa, ja se täydentää tiivistä kumppanuuttamme Mercedes-Benzin ja Daimler Truckin kanssa. Näin ollen toimintakenttämme kattaa joulukuun 2021 alusta Suomen, Ruotsin, Viron, Liettuan sekä myös Latvian markkinat.

Isoja investointeja hyötyajoneuvoliiketoimintaan

Suomessa olemme investoineet voimakkaasti hyötyajoneuvoliiketoimintaan. Oulun Oritkariin avattiin monipuolinen hyötyajoneuvokeskus syyskuussa ja Kehä III:n varteen kohonnut Pohjoismaiden suurin ja parhaiten palveleva ammattilaisten palvelukeskus Veho Vehkala eli tuttavallisemmin Vehola toivotti ensimmäiset asiakkaansa tervetulleeksi marraskuun lopussa.

Mercedes-Benz teki Suomessa historiansa toiseksi parhaan markkinaosuuden vuonna 2021

Vuoden 2021 aikana Suomessa ensirekisteröitiin 5888 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa. Tähtikeulaisten markkinaosuus nousi kaikkien aikojen 2. korkeimmalle tasolle eli 6 prosenttiin. Näillä luvuilla Mercedes-Benz oli edelleen suosituin saksalainen premium-merkki – jo viidettä vuotta peräkkäin.

EQ-tuotteiden osuus Mercedes-Benzin ensirekisteröinneistä nousi viime vuonna peräti 51,6 prosenttiin. Vain kaksi vuotta aiemmin vuonna 2019 osuus oli vain 3 prosenttia. Mercedes-Benzin mallistojen sähköistyminen etenee automarkkinoiden yleistä kehitystä selvästi nopeammin. Viime vuonna PHEV-autojen osuus Suomen kokonaismarkkinasta oli 20,5 ja EV-autojen osuus 10,3 prosenttia.

Pakettiautojen markkinaosuus ennätyslukemiin vuonna 2021

Mercedes-Benz oli Suomen 3. eniten rekisteröity pakettiautomerkki ja 2. eniten rekisteröity sähköpakettiauto vuonna 2021. Uusia autoja toimitettiin asiakkaille 1786 kappaletta, ja markkinaosuus oli kaikkien aikojen korkein eli 13, 85 prosenttia.

Vuoden aikana pääsivät vauhtiin muun muassa poliisikäyttöön tarkoitettujen Vitojen toimitukset. Sairasautoissa tähtikeulaiset mallit saavuttivat ylivoimaisen yli 80 prosentin markkinaosuuden. Lisäksi Veho käynnisti syksyllä yrityksille suunnatun sähköpakettiautojen Professional Test -koeajokampanjan, jonka testiryhmään ilmoittautui peräti 1248 yritystä.

Mercedes-Benzin sähköistymisstrategia etenee määrätietoisesti myös Suomessa. Tämän vuoden alussa jo kaksi kolmesta merkin tilauskannassa Suomessa olevasta uudesta henkilö- ja pakettiautosta on joko lataushybridi- tai täyssähkömalleja.

Molemmissa luokissa Mercedes-Benzin tarjonta laajenee nopeasti. Tämän vuoden aikana plug-in-hybridimallisto täydentyy 31:een ja sähköautomallisto 18:aan vaihtoehtoon. Lisäksi saatava on 5 täyssähköpakettiautoa eli yhteensä 54 eri vaihtoehtoa. Vuoden 2021 lopussa vastaava luku oli 43.

Lataushybridimallisto täydentyy, täyssähköautoihin kahdeksan uutuutta 2022

Uuden PHEV-malliston keihäänkärjet ovat ladattavat C 300 e sekä S 580 e ja S 580 e 4MATIC. C-sarjan plug-in-mallin toimintamatka sähköllä on jopa 108 ja S-sarjan vastaavan mallin 102 kilometriä latauksella. C 300 e on saatavana joko sedan- tai farmarimallina, ja nelivetoinen C 300 e sedan esitellään kesäkuussa. S-sarjan plug-in-mallit tulevat myyntiin 2. vuosineljänneksen aikana. Suorituskykyisin pistokehybriditulokas on 2. vuosineljänneksen aikana esiteltävä AMG GT 63 S E Performance -urheilumalli.

Täyssähköautojen rintamalla tapahtuu jo tammikuussa, kun Suomessa esitellään jopa seitsemälle hengelle tarkoitettu EQB 300. Nelivetoisessa autossa on 66,5 kWh:n akku (netto) ja jopa 419 kilometrin toimintamatka (WLTP). Keväällä käynnistyy uuden EQE:n eli EQS:n ”pikkuveljen” myynti, ja ensimmäiset autot ovat Suomessa alkukesästä. Muita kesäajan tulokkaita ovat EQA 250+ sekä uudistuva eVito. Vuoden lopussa esitellään uuden kokoluokan täyssähköinen pakettiauto, eCitan. Loppuvuoden aikana maailman ensiesittelynsä saavat EQT/eCitan Tourer sekä EQS SUV -malli.

Raskaan kaluston markkinassa Mercedes-Benzin asema oli vahvin kevyiden sekä keskiraskaiden kuorma-autojen segmentissä. Kevyessä luokassa tähtikeulaisten autojen markkinaosuus oli noin 58 prosenttia ja keskiraskaissa (6–16 tonnia) 37,5 prosenttia. Fuso Canter oli luokassaan (8–10 tn.) 2. eniten ostettu automalli 23,8 prosentin osuudella. Raskaissa yli 16-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes-Benz saavutti 3. sijan 16,25 prosentin osuudella. Linja-autoissa Mercedes-Benz oli maan 2. suosituin merkki 17.8 prosentin osuudella.

Sähköistyminen etenee ripeästi myös kuorma-autosegmenteissä. Suomessa on jo koekäytössä kaksi täyssähköistä Fuso eCanter -autoa, ja kokemukset niistä ovat olleet erittäin lupaavia. Auton toimintamatka latauksella on yli 100 kilometriä. Täyssähköinen eActros-malli esitellään Suomessa vuoden 2022 aikana. Mallin toimintamatka on yli 200 kilometriä ja hyötykuorma yhtä suuri kuin perinteisissä Actros-malleissa. Suomen ehtii vielä täyssähköinen eEconic-malli, jonka sarjatuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana. Sen teknologia perustuu eActrokseen, ja auto on tarkoitettu erityisesti taajama- ja kaupunkiliikenteeseen esimerkiksi jätehuollon tehtävissä.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Johanna Klemetti, Veho Oy Ab, Head of Communications, puh. 040 704 11 48, johanna.klemetti@veho.fi