Veho toimittaa Suomen suosituimmat taksimallit

Koko taksiliikenteen kehitys liittyy vahvasti Mercedes-Benzin historiaan. Veho toi ensimmäisen dieseltaksin Suomeen 1950, ja parhaimmillaan joka toinen kotimainen taksi on ollut merkiltään Mercedes-Benz. Vuonna 1964 käynnistyneet Taksirallit ovat ainutlaatuinen esimerkki Vehon ja taksiyrittäjien välisestä yhteistyöstä. Viime vuonna Mercedes-Benzin osuus taksimyynnistä oli 28,8 prosenttia, ja E-sarja on vahvasti koko maan suosituin taksiautomalli.

Taksiliikenteen kehittyminen liittyy vahvasti nimenomaan Mercedes-Benzin historiaan. Daimlerin autotehtaan taksit alkoivat liikennöidä Stuttgartissa vuonna 1897. Toimintaa kutsuttiin nimellä Motor-Wagen-Kutscherei. Mainoksen mukaan taksa-auton etuja olivat ”meluton, hajuton ja täysin vaaraton käyttö”.

Daimler-Motor-Taxameterissa oli neljä hevosvoimaa tuottava kaksisylinterinen moottori, ja auto ylsi noin 35 kilometrin huippunopeuteen. Englannin kielessä sana taxameter kääntyi vuokra-autoksi jo 1894. Suomessa taksiliikenne käynnistyi 1906 Helsingissä ja Oulussa, ja vuokra-autot yleistyivät kaupungeissa toden teolla 1920-luvulta lähtien.

Yksi taksiliikenteen virstanpylväistä on vuoden 1936 Mercedes-Benz 260 D – ensimmäinen sarjavalmisteinen dieselkäyttöinen henkilöauto. Suomeen tätä mallia ei saatu, vaan Mercedes-Benzin ensimmäinen dieseltaksi täällä oli 170 D –malli vuonna 1950. Ajan tuontisäännöstelystä huolimatta 1958 neuvoteltiin erillinen valuuttakiintiö taksikäyttöön tuleville autoille. Vuonna 1962 dieseltakseja olikin Suomessa jo lähes 3000 kappaletta.

Tuontisäännöstelyn purkaminen samana vuonna auttoi Mercedes-Benzin lopullista läpimurtoa taksimarkkinoilla. Mallit 190 D ja 200 D nostivat merkin taksien johtotähdeksi. 1960-luvun lopulla Mercedes-Benzin markkinaosuus takseissa oli jo 40 prosenttia. Enimmillään noin joka toinen maan takseista on ollut merkiltään Mercedes-Benz.

Taksiralleja on ajettu vuodesta 1963 alkaen

Vehon ja Mercedes-Benzin ainutlaatuista asemaa kotimaan taksiliikenteessä todistavat vuodesta 1964 jatkuneet Taksirallit. Tapahtuman idea oli noutaa joukolla autot itse Stuttgartista ja tutustua samalla Mercedes-Benzin tuotantoon ja museoon. Ensimmäiselle matkalle, joka käynnistyi 19.5.1964, osallistui 90 miestä. Heistä 50 oli uuden auton ostajia ja loput mukaan kutsuttuja ja Vehon edustajia. Taksirallilaiset ajoivat 50 tuliterää Mercedes-Benziä tehtaalta Kasselin kautta Travemündeen. Vuonna 1965 haettiin vielä 60 autoa 136 osanottajan voimin. Taksirallien isähahmoina toimivat myyntijohtaja Johannes Cederberg sekä tiedotusjohtaja Lasse J. Salonen, joka osallistui jokaiseen ralliin aina 2000-luvulle saakka. Matkan juontajina ja viihdyttäjinä ovat kunnostautuneet muun muassa Esko ”Eemeli” Toivonen, Klaus Thomasson, Satu Tuomisto, Kirka, Kassu Halonen ja Pave Maijanen.

Nykyisin tehtaalta luovutetaan symbolisesti vain yksi auto asiakkaalle, jonka jälkeen se tulee Suomeen normaalin rahdin mukana. Tämän vuoden toukokuussa on vuorossa jo 61. Vehon järjestämä Taksiralli. Vuosien varrella on järjestetty myös 16 naisten omaa Taksirallia vuodesta 1980 lähtien. Yhteensä tapahtumiin on osallistunut jo lähes 10000 taksiyrittäjää. Ne ovat muodostuneet ainutlaatuiseksi osaksi koko Veho-historiaa ja pidetyksi tavaksi kiittää pitkäaikaisia ja uskollisia asiakkaita.

Pitävä yhteys taksimiehiin näkyy vahvana markkina-asemana

Taksiautoilijoista on muodostunut Veholle ja Mercedes-Benzille jo kuuden vuosikymmenen ajalla erittäin tärkeä sidosryhmä ja asiakaskunta, jolle on räätälöity joukko omia palveluja. Näitä ovat esimerkiksi taksiyrittäjille tarjottava henkilökohtainen huolenpitosopimus, oma taksirahoitusjärjestelmä sekä suurimpien toimipisteiden omat taksihuoltotilat kuten Vantaan Koivuhaassa. Vastaavaa palvelukokonaisuutta ei Suomessa kykene tarjoamaan mikään muu automerkki tai maahantuoja.

Mercedes-Benzin asema taksikalustossa onkin edelleen ainutlaatuisen vahva. Vuonna 2013 taksikäyttöön myytiin 835 Mercedes-Benziä, ja markkinaosuus oli 28,8 prosenttia. Autoista 539 kappaletta oli E-sarjaa, joka on taksimyynnin kärkimalli 18,6 prosentin osuudella. Maan 11 suosituimman taksimallin listalle ylsivät myös Sprinter (107 kpl), Vito (82) ja C-sarja (76). Sprinter on samalla Suomen suosituin tilataksimalli. Suomessa oli vuoden 2013 lopussa lähes 3000 Mercedes-Benz-taksia, kun kaikkiaan taksiautojen määrä on hieman vajaa 10 000 autoa.

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab, puh. 010 569 2202 ja 050 3834490 karin.backlund@veho.fi

Antti Mörö, myyntipäällikkö, Veho Group Oy Ab, puh. 010 569 2273 ja 0400 456 599 antti.moro@veho.fi