• Veho Oy Ab/

Veholta merkittävä harppaus e-urheilukentälle – yhteistyö kilpapelijoukkue HAVU Gamingin kanssa kertoo sponsoroinnin monimuotoistumisesta

Veho on ryhtynyt yhteistyöhön Suomen johtaviin kilpapelijoukkueisiin kuuluvan HAVU Gamingin kanssa. Vuoden 2019 aikana yhteistyö tulee näkymään muun muassa pelitapahtumissa, HAVUn joukkueasuissa ja sosiaalisen median kanavissa. Vehon ja HAVUn yhteistyö on näkyvä osoitus perinteisen sponsorointikentän monipuolistumisesta: myös suuret yritykset ovat nyt kääntäneet katseensa kasvaville e-urheilumarkkinoille.

Veho ja HAVU ottivat ensimmäiset yhteistyöaskeleensa jo viime vuonna. Positiivisten kokemusten ansiosta yhtiöt aikovat nyt syventää yhteistyötään vuoden 2019 kuluessa. Kisapaikalta toiselle matkaava HAVU saa Veho GO -liikkuvuuspalvelun kautta käyttöönsä Mercedes-Benz-auton. Yhteistyö tulee näkymään myös joukkueen peliasuissa ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi HAVU järjestää pelaajia tukevia yhteisötapahtumia ja -tilaisuuksia yhteistyössä Vehon kanssa.

Suomalaisessa e-urheilukentässä Veho on ensimmäisiä merkittäviä yhteistyötahoja puhtaasti pelialan ulkopuolelta.

– E-urheilu on kasvava laji, joka tavoittaa jo nyt hyvin laajan joukon suomalaisia. Vaikka autoala mielletään usein perinteiseksi toimijaksi, meille on aina ollut tärkeää katsoa eteenpäin ja kulkea kehityksen kärjessä. Tämän päivän esikuvat ja urheilusankarit löytyvät yhä useammin e-urheilun parista, ja sinne myös me suuntaamme katsettamme. Samalla tunnistamme, että e-urheilun seuraajat voivat olla myös potentiaalisia asiakkaitamme. Yhteistyön avulla voimme kertoa Vehosta myös tälle ryhmälle, jota emme välttämättä muuten tavoittaisi, kertoo markkinointijohtaja Janne Hällfors Vehosta.

Yhdysvalloissa e-urheilun digimainostulot rikkovat ensi vuonna jo 200 miljoonan dollarin rajan. HAVU Gamingin toimitusjohtaja Lasse Salmisen mukaan e-urheilu onkin kasvanut maailmalla jo merkittäväksi liiketoiminnaksi. Suomessa yritykset ovat kuitenkin vasta heräilemässä e-urheiluyhteistyön tuomiin mahdollisuuksiin.

­– Tietyissä ikäryhmissä e-urheilu on jo Suomen suosituin laji ja tavoittaa enemmän katsojia kuin esimerkiksi jääkiekko. Pelistriimauksiin eli suoratoistoihin erikoistuneessa Twitch-palvelussa käytetään enemmän aikaa kuin YouTubessa. Silti monet suomalaiset ovat tuskin kuulleetkaan koko palvelusta. Suurten yritysten joukossa Veho on kulkenut sponsoroinnissa edellä aikaansa. Moni tulee varmasti perässä, Salminen ennustaa.

Vaikka e-urheilu on Veholle uusi alue, digitaaliset palvelut ja datan tuomat mahdollisuudet ovat jo pitkään ollut keskeinen osa yhtiön liiketoimintaa. Täsmällisempi data auttaa räätälöimään palveluita asiakkaille ja mahdollistaa esimerkiksi todelliseen tarpeeseen perustuvat, yksilölliset huoltokutsut. Viime vuosina Veho on panostanut myös Veho GO -liikkuvuuspalveluun, joka yhdistää oman auton joustavuuden yhteiskäyttöauton huolettomuuteen ja tuo vaihtoehdon auton omistamiselle.

– Sekä Veho että HAVU ovat edelläkävijöitä omalla alallaan. Meitä yhdistää vahva halu katsoa tulevaisuuteen ja tarttua ennakkoluulottomasti digitaalisen maailman mahdollisuuksiin. Odotan yhteistyömme syventymistä innolla ja uskon, että meillä on opittavaa toisiltamme puolin ja toisin, Janne Hällfors sanoo.

Janne Hällfors, markkinointijohtaja, Veho Oy Ab, p. +358 50 590 2622, janne.hallfors@veho.fi

Lasse Salminen, toimitusjohtaja, HAVU Gaming Oy, p. +358 40 549 0312, lasse@havu.gg

Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä Veho on suomalainen vuonna 1939 perustettu autokaupan yritys, joka toimii myös Ruotsissa ja Baltiassa. Vehon merkki- ja mallivalikoimasta löytyy jokaiselle ja jokaiseen tilanteeseen sopiva auto, huolto, varaosa tai autonvuokraus. Yrityksille Veho tarjoaa monipuoliset palvelut ja kuljetusratkaisut henkilöautoista raskaisiin kuorma-autoihin. Joskus auton omistaminen ei ole paras vaihtoehto. Silloin käytettävissä ovat Veho GO -liikkuvuuspalvelut. www.veho.fi #liikuttaakestävästi

HAVU Gaming on suomalainen e-urheiluorganisaatio, jolla on kilpapelijoukkueet Counter Strikessa ja Fortnitessa sekä pelaajia Fifassa ja Hearthstonessa. HAVU on voittanut viime vuosina muun muassa Lantrekin, Assemblyn ja Grail Questin Counter Strike -mestaruuksia sekä FEL-liigan mestaruuden kolme kertaa putkeen.

Karin Bäcklund, yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, Veho Oy Ab, karin.backlund@veho.fi puh. 050 3834490