Vuosi 2014 oli Mercedes-Benzille yhtiön historian paras

• Mercedes-Benz myi 1 650 010 autoa vuonna 2014 (+12,9 %)
  • Joulukuu oli historian paras myyntikuukausi 163 171 autolla
  • Myynti lisääntyi vuoden jokaisena kuukautena ja 4. vuotta peräkkäin
  • Suomessa myynti kasvoi lähes 10 % 5626 autoon
  • Kiina nousi 2. tärkeimmäksi markkina-alueeksi Yhdysvaltain jälkeen

Mercedes-Benz-myynti 2014

”Mercedes-Benz on menestyksen tiellä. Historiamme paras myyntivuosi todistaa, että mallistouudistuksemme kantaa nyt hedelmää. Onnistuimme kasvattamaan myyntiämme kaikilla ydinmarkkina-alueilla. Tänä vuonna jatkamme SUV-mallistomme laajentamista , Daimler AG:n pääjohtaja Dr Dieter Zetsche kertoo.

Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtajan Ola Källeniuksen mukaan Mercedes-Benz tuo vuoteen 2020 mennessä markkinoille 11 uutta automallia, joilla ei ole suoraa edeltäjää. Asiakaskokemuksen varmistamiseksi ja palvelun tehostamiseksi yhtiö noudattaa uutta ”Mercedes-Benz 2020 ­– Best Customer Experience” –ohjelmaa. Auton hankintaan liittyvät varustelu-, huolto- ja palvelutoiminnot on yhdistetty kattavaksi Mercedes me –palvelukokonaisuudeksi.

Ennätykset menivät uusiksi kaikilla markkina-alueilla

Mercedes-Benz rikkoi myyntiennätyksensä viime vuoden jokaisena kuukautena. Koko vuoden aikana myytiin 1 650 010 uutta autoa (+12,9 %), ja myynti kasvoi näin jo 4. vuotta peräkkäin. Joulukuun myynti nousi ennätykselliseen 163 171 autoon (+17,2 %), ja koko viimeinen vuosineljännes oli yhtiön paras koskaan 454 854 toimitetulla autolla. Kun mukaan lasketaan smartin 89 844 auton myyntiluvut (–10,9 %), Mercedes-Benz Cars toimitti asiakkailleen yhteensä 1 739 854 uutta henkilöautoa.

Euroopassa parhaat kasvuluvut kirjattiin Portugalissa (+45,7 %), Sveitsissä (+15,8 %), Isossa-Britanniassa (+14,6 %) ja Belgiassa (+8,0 %). Suomessa Mercedes-Benzin henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 5626 kappaletta (+9,8 %), mikä toi 5,3 prosentin markkinaosuuden.

Mercedes-Benzin suurin yksittäinen markkina-alue on edelleen Yhdysvallat 330 391 ajoneuvolla (+5,8 %). Sen kantaan 2. tärkeimmäksi nousi ensimmäistä kertaa Kiina, jonne toimitettiin 281 588 ajoneuvoa (+29,1 %). Kappalemäärissä eniten autoja myytiin Euroopassa (722 732, + 9,4 %).

Kompaktimallit ja S-sarja menestyksen keihäänkärkinä

Mercedes-Benzin kompaktimallien (A, B, CLA ja GLA) vuosi 2014 oli erityisen menestyksekäs, sillä niitä myytiin yhteensä 463 152 kappaletta (+24,7 %). Mallisto täydentyy tänä keväänä entisestään CLA Shooting Brakella. C-sarjan malleja myytiin 316 792 kappaletta (+4,4 %), mutta joulukuussa myynti räjähti lähes 50 % verrattuna tilanteeseen joulukuussa 2013. C-sarjan sedan on ensimmäinen Mercedes-malli, jota valmistetaan neljällä mantereella.

Vuoden 2014 eniten myyty edustusautomalli oli edelleen S-sarjan Mercedes-Benz 103 737 yksilöllä (+82,2 %). S-sarjan Coupé ja CLS kiinnostivat 141 998 ostajaa. Vuoden 2015 tulokas edustussarjaan on uusi Mercedes-Maybach S 600. E-sarjan sedan- ja farmarimallien kysyntä jatkui tasaisena, ja niitä toimitettiin 257 571 kappaletta (+6,2 %). SUV-malliston yhteenlaskettu myynti oli 341 788 autoa (+5,3 %).

Mercedes-AMG toimitti asiakkailleen 47 632 uutta autoa, mikä on yhtiön uusi ennätys. Myyntiin tuli muun muassa uusi Mercedes-AMG GT, joka on toinen yhtiön kokonaan itse suunnittelema ja kehittämä urheiluautomalli.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi