Joka viides uusi kuorma-auto Suomessa on Mercedes-Benz

Tiedotusvälineille 12.1.2005 / LP Joka viides uusi kuorma-auto Suomessa on Mercedes-Benz · Mercedes-Benz markkinajohtaja sekä · kuorma- että linja-autoissa · Transportereiden huima myynnin kasvu Mercedes-Benz kuorma-autojen vahva kasvu jatkuu edelleen. Suomessa joka viides vuonna 2004 rekisteröity uusi kuorma-auto on Mercedes-Benz 20,71% markkinaosuudella. Keskeisistä kilpailijoista tilastoissa toisena on Volvo (17,98%), kolmantena Scania (12,93%), neljäntenä Fiat (11,01%) ja viidentenä Sisu (6,68%). Mercedes-Benzin markkinaosuus kevyissä kuorma-autoissa on 28,7%, keskiraskaissa kuorma-autoissa 30,2% ja raskaassa painoluokassa 12,3%. Jakeluautoluokassa Mercedes-Benz on ollut markkinajohtaja jo pidemmän aikaa. Uusi jakeluluokan Atego on suunniteltu entistä taloudellisemmaksi ja kuljettajaystävällisemmäksi. Sekä ulko- että sisätilan suunnittelussa on keskitytty erityisesti kuljettajan työskentelymukavuuteen. Atego -mallisarja sisältää kaksiakseliset kuorma-autot 6,5 tonnista 16 tonniin saakka. Uudella Ategolla Mercedes-Benz on jatkossakin selkeä suunnannäyttäjä tässä luokassa. Mercedes-Benz Axor -mallisarja on selvästi laajentunut edeltävään mallisarjaan verrattuna, joka käsitti ainoastaan puoliperävaunun vetoautot. Uudet Axor kuorma-autot ja puoliperävaunun vetoautot ovat ihanteelliset keskipitkän matkan liikenteeseen ja kaukoliikenteeseen, raskaaseen jakeluajoon sekä rakennus-työmaakäyttöön. Puoliperävaunun kaksiakselisten vetoautojen lisäksi Axor -mallisarja sisältää nyt raskaat kaksiakseliset tasakuorma-autot (4x2 ja 4x4), joiden painoluokka on 18 t, ja kolmeakseliset (6x2 ja 6x4) mallit, joiden painoluokka on 26t. Tulevana vuotena mallivalikoima kasvaa vielä entisestään mm neliakselisilla malleilla. Uusi Actros, vuoden 2004 kuorma-auto "Truck of the Year 2004", on lunastanut paikkansa Mercedes-Benz kuorma-autojen keulakuvana. Täysin uusittu malli on saavuttanut erityisesti suosiota niin suurasiakkaiden fleeteissä kuin omistajakuljettajien keskuudessa. Actros on erityisesti suosittu rekkaveturina joista jo n. 18% on Mercedeksiä. Transportereissa myös vahvaa kasvua Mallistouudistuksien siivittäminä kasvu transportereissa on ollut voimakasta. Kokonaisuudessaan Mercedes-Benz pakettiautojen myynti on kasvanut vuonna 2004 55%. Sprinter kuorma-autojen markkinaosuus ammattiliikenteessä oli jopa 68,8%. Uuden Viton myynti on kasvanut 64% edellisvuoteen verrattuna. Vuoden 2005 pakettiautoksi "Van of the Year 2005“ maininnan saannut Vito sai erityisesti kiitosta onnistuneesta muotoilusta, ajo-ominaisuuksista ja mukavuudesta, jotka ovat henkilöautotasoa. Henkilökuljetusten suunnannäyttäjä Linja-autoluokassa Mercedes-Benz saavutti selkeän markkinajohtajuuden 30,2%:n markkinaosuudella. Kilpailijoista Scanialla on 23,92% ja Volvolla 20,39%. Erityisen vahva Mercedes-Benz on pikkubussiluokassa jossa markkinaosuus on 57%. Tänä vuonna erityisesti uusi Vito lisää Mercedes-Benzin osuutta linja-autoissa. Midibussiluokassa uutuusmalli Tourino on jo osoittanut olevansa myyntimenestys. Low-entry -mallisto luo mahdollisuuksia kasvattaa osuutta myös kaupunkilinja-automarkkinoilla. Lisätietoja: Veho Group Oy Ab Johtaja Raimo Hatakka, puh. 010 569 3680 Myyntijohtaja Juha Ruotsalainen, puh. 010 569 3053 Myyntijohtaja Harri Arpalahti, puh. 010 569 3640 Lehdistötiedotteet internetissä: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes Salasana: press ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=63036&fn=wkr0001.pdf