Mercedes-Benz Atego -mallisto laajenee

· Keskiraskaiden Mercedes-Benz Ategoiden myötä Mercedes-Benz on edelleen luokkansa markkinajohtaja 31,7 % markkinaosuudella · Mercedes-Benz Atego-mallistoon uusi moottori OM 924 LA · Runsaasti lisää varusteita, kuten Telligent-jarrut, Telligent-vaihdeautomaatti · Uudet matalarunkoiset 12 tonnin mallit

Mercedes-Benz esitteli Hannoverin kansainvälisessä hyötyajoneuvo-näyttelyssä syyskuussa 2004 uudet keskiraskaat Mercedes-Benz Atego ja Axor. Uuden malliston myötä on Mercedes-Benzin markkinaosuus tällä hetkellä 31,7 % keskiraskaiden kuorma-autojen markkinoista. Laajentunut mallisto Mercedes-Benz Ategon laaja mallisto tarjoaa kokonaispainoluokissa 6,5 -16 t olevia keskiraskaita kuorma-autoja. Akselivälejä on tarjolla 3020 mm - 6260 mm välillä ja moottorivaihtoehtoja 90 kW (122 hv) aina 205 kW (279 hv) saakka. Ohjaamoita on 4 erilaista; normaali lyhyt ohjaamo, 180 mm pidennetty ohjaamo, pitkä ohjaamo sekä pitkä ja korotettu Eurocab-ohjaamo. Ohjaamoihin on saatavana kojetauluja kolmeen erilaiseen käyttöön; lähiliikenteeseen, kaukoliikenteeseen ja mukavuusajoon. Uudet matalarunoiset 12 tonnin mallit ovat 70 mm vastaavia normaalirunkoisia matalampia runkokorkeudeltaan ja 300 kg kevyempiä kuin normaalimalli. Näin kuormatilan lattia saadaan matalammalle ja se puolestaan helpottaa kuljettajan työskentelyä jakeluajossa. Lisäksi ajoneuvon kokonaiskorkeus jää matalammaksi, josta on etua mm. keskustojen huoltotunneleissa ja myös käynti ohjaamoon helpottuu. Auton kokonaispaino on 11,99 t, joten se on vapautettu Saksan moottoritiemaksuista. Ajoneuvon mataluus ja lisääntynyt kantavuus on saatu aikaan käyttämällä pienempää rengaskokoa 17,5 ” ja matalampaa runkoprofiilia 220 mm, uutta 8,5 t HL2 taka-akselia ja VL2 etuakselia. Myös jouset on uusittu. Uusi moottori Atego-mallistoon esitellään myös uusi 4-sylinterinen ahdettu ja välijäähdytetty diesel-rivimoottori, iskutilavuudeltaan 4,8 l. Tehoja uudessa moottorissa on 160 kW (218 hv), vääntö 810 Nm. Suurin etu uudessa moottorissa on noin 100 kg:n painonsäästö, jolla saadaan lisää hyötykuormaa. Runsas varustevalikoima Turvallisuutta lisäävät sähköohjatut, paineilmatoimiset Telligent-jarrut ovat saatavana lisävarusteena. Telligent-jarrut vähentävät paineilmajarruille tunnusomaisen jarruviiveen lähes olemattomiin ja toimivat samalla tavalla kuormituksesta riippumatta. Telligent-jarrut sisältävät myös henkilöautoista tutun jarruassistentin ja mäkilähdöissä avustavan rullaukseneston. Myös lisävarusteena saatava Telligent-vaihdeautomaatti vapauttaa kuljettajan kytkimen ja ja vaihdekepin käytöstä, sen lisäksi Telligent säästää voimansiirtoa ja polttoainetta ja lisää turvallisuutta, koska kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Järjestelmä parantaa myös moottorijarrutuksen ominaisuuksia automaattisen alaspäinvaihtamisen ansiosta. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi Infokanava, Materiaalipankki, MB kuvapankki lehdistölle, Hyötyajoneuvot, Atego käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Veho Group Oy Ab Hyötyajoneuvot myyntijohtaja Juha Ruotsalainen, puh. 010569 3053