• VEHO/

Tiedotusvälineille 5.3.2004 Julkaisuvapaa heti Uusi Mercedes-Benz Vito - turvallisuutta ja monipuolisuutta tila-automarkkinoille * Rego Autodesign Oy:n sisustama uusi VITO * Tila-auto taksi-, edustus- ja perhekäyttöön * Kolme koripituutta, kolme moottorivaihtoehtoa * Kaksi varusteversiota: Trend ja Ambiente Mercedes-Benzin uusimmat tila-autot, Vito Rego Trend ja Ambiente, saavat ensiesittelynsä 5. maaliskuuta 2004. Tilaisuus pidetään Luopioisissa, Rego Autodesign Oy:n tiloissa ja alkaa kello 18.00. Esillä on pitkäkorinen Mercedes-Benz Vito Ambiente sekä joitakin työn alla olevia uusia Vitoja. Uusi Vito-mallisto tarjoaa edeltäjäänsä huomattavasti paremman turvavarustelun ja mukavuuden. Aikaisemman yhden koripituuden sijasta tarjolla on nyt kolme ja korkeusvaihtoehtojakin tulee huhtikuun tuotannosta lähtien olemaan tarjolla kaksi. Moottorivalikoimassa on kolme CDI-dieselmoottoria (65 kW/88 hv, 80 kW/109 hv ja 110 kW/150 hv) sekä kaksi 6-sylinteristä bensiinimoottoria (140 kW/190 hv ja 160 kW/ 218 hv). Vaihteistona on CDI-moottorin yhteydessä joko 6-vaihteinen manuaali- tai 5-vaihteinen automaattivaihteisto. Bensiinimoottorien yhteydessä vakiona on aina automaattivaihteisto. Muuntautuva tila-auto edustukseen tai perhekäyttöön Viton Trend ja Ambiente -versiot ovat edustavia 9 hengen tila-autoja. Vakiovarustukseen kuuluvat erillisistuimet yhdeksälle henkilölle, lisäksi sisustukseen sisältyy myös "vaihtoehtoisvarustelu" (pyörätuolin tai paarien kuljetusmahdollisuus). Matkustamon istuimet on kiinnitetty pikalukituksella poikittaiskiskoihin, minkä johdosta istuimet on tarvittaessa helppo irrottaa. Monipuolisten säätömahdol-lisuuksien ansioista on sopivan matkustusasennon löytäminen helppoa ja polvitilaa on tarjolla riittävästi. Neljä malliversiota ja runsas varustelu Trend on perusmalliversio, jonka vakiovarustukseen kuuluvat mm. lämpö- säteilyä vaimentavat sävylasit, Tempmatic -ilmastointi automaattisella lämmönsäädöllä, pikakuivaustoiminto, jäännöslämpö-automatiikka, 1.8 kW:n sähkövastus lämmityslaitteessa, tuuletusikkunat takana sekä CDI- moottoreiden yhteydessä polttoainekäyttöinen 5 kW:n tehoinen ajastimella varustettu lisälämmitin (vesi Eberspächer). Vahvistettu lämpö- ja äänieritys ovat REGOn käsialaa. Näillä varusteilla varmistetaan niin kesähelteellä, syksyn sateilla kuin talvipakkasillakin miellyttävä, tasainen matkustuslämpötila sekä nopea huurteenpoisto. Kätevät istuimet ovat myös REGOn käsialaa. Kuljettajan ja apukuljettajan istuimet ovat alkuperäiset ja ne verhoillaan REGOlla käsityönä muuhun sisustukseen sopiviksi. Lisää mukavuutta tuovat kaukosäädöllä toimiva keskuslukitus, ohjauspyörän korkeuden ja etäisyyden säätö, kuljettajan istuimen korkeuden säätö ja sähköiset etuikkunat. REGOn toimesta on myös sisävalaistusta lisätty mm. helpottamaan kulkemista. Ambiente-version sisustus on täysin REGOn käsialaa. Sisustus on tyyliltään uusi, erittäin näyttävä, toimiva ja avara. Vakiovarustukseen kuuluvat luonnollisesti eristelasit, himmennettävä sisävalaistus, kaukosäädöllä toimiva sähkökäyttöinen liukuovi, tyylikkäät koristelistat ja panelit jne. Erityistä huomiota on kiinnitetty tilankäyttöön, lämmitykseen ja äänieristykseen. Turvallisuus lähtökohtana myös tila-autoissa Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat olleet painopistealueita Viton kehitysprosessissa. Takavedolla ja pitkittäin sijoitetulla moottorilla on Vitossa saavutettu hyvä kolariturvallisuus, vakaat ajo-ominaisuudet myös kiihdytettäessä sekä kaupunkiajoa helpottava erittäin pieni kääntösäde. Ulosajoja ja sivuluisuja estämässä on kaikissa malleissa vakiona ajovakauden hallintajärjestelmä ESP, johon on yhdistetty ABS-jarrujen lisäksi ASR-luistonesto, elektroninen jarruvoiman säätö sekä hydraulinen jarruassistentti BAS. Viton hinnat ja toimitukset Viton ennakkomyynti on aloitettu Mercedes-Benz -liikkeissä Suomessa viime syksynä, ensimmäiset toimitukset asiakkaille tapahtuvat maaliskuussa 2004. Edullisimmillaan Viton saa 44.790 ?:lla + korityö 8.000 ? (Vito 109CDI 2.0 Trend keskipitkä). Pitkä korimalli tuo lisähintaa 2.800 ?. Taksikäyttöön rekisteröitäessä takaisin saatava autoveron määrä on 11.712 ?. Ambiente-varustelupaketti maksaa pitkään Vitoon 17.100 ?, jolloin kokonais-hinnaksi tulee 63.790 ?. Kaikki yllä annetut hinnat ovat arvonlisäverollisia hintoja. Lisätietoja: Veho Group Oy Ab, Hyötyajoneuvot johtaja Raimo Hatakka, puh. 010 569 3600 markkinointipäällikkö Antti Puolakkainen, puh. 010 569 3687 myyntipäällikkö Rainer Sillanpää, puh 010 569 2173 REGO AUTODESIGN OY, Luopionen Myynti: puh. 03 578 4400 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040304BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040304BIT00410/wkr0002.pdf