Osavuosikatsaus: Veikkaus hyvässä tulosvauhdissa

Report this content

Tammi—kesäkuussa Veikkauksen liikevaihto oli 752,2 milj. euroa (+4,2 %). Yhtiön tulos oli 235,1 milj. euroa, joka on 14,6 milj. euroa eli 6,6 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Toimitusjohtaja Risto Nieminen kommentoi Veikkauksen hyvää tulosta: - Yleisestä taloudellisesta matalasuhdanteesta huolimatta Veikkauksen liikevaihto ja tulos jatkavat kasvuaan. Tulosvauhti on hyvä myös verrattuna muihin peliyhtiöihin Pohjoismaissa. Tarkensimme asiakkuusstrategiaamme elokuussa 2008 ja sen perusteella tehdyn monipuolisen työn ansiosta strategiamme on toiminut erinomaisesti. Veikkauksen pelit jaetaan motiivitiloittain haaveiluun, harrastamiseen, jännitykseen ja yhteisöllisyyteen. Liikevaihto kasvoi katsauskaudella kaikissa peliryhmissä harrastamisen peliryhmää lukuun ottamatta. Haaveilun liikevaihto oli 333,4 milj. euroa (+9,6 %), harrastamisen 189,1 milj. euroa (-1,7 %), jännityksen 227,3 milj. euroa (+2,0 %) sekä yhteisöllisyyden 2,5 milj. euroa (+6,4 %). Pelaajille maksettiin pelivoittoina 386,8 milj. euroa (+3,0 %). Asiamiesten myyntipalkkiot olivat 39,9 milj. euroa (+1,5 %). Nettipelaaminen kasvoi edelleen ensimmäisellä vuosipuoliskolla (+18,5 %) ja sen osuus liikevaihdosta on jo 23,0 %, kun se vertailukaudella oli 20,2 %. Loton ja Viking Loton Lisävoittoluokat kiinnostivat pelaajia Katsauskauden tulokseen vaikuttivat erityisesti haaveilun motiivitilaan kuuluvien lottopelien suuremmat tarjotut päävoitot. Loton tarjotut voittopotit olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla keskimäärin kolmanneksen suurempia kuin vertailukauden kierroksilla. Viking Lotossa alkuvuodesta toteutettu uudistus nosti onnennumerovoittoja huomattavasti suuremmiksi, mikä lisäsi asiakkaiden kiinnostusta peliin. Sekä Lotossa että Viking Lotossa otettiin kesäkuussa käyttöön Lisävoittoluokat, jotka osaltaan kasvattivat haaveilupelien liikevaihtoa. Asiakkaat ovat ottaneet Lisävoittoluokat erittäin myönteisesti vastaan. Kesäkuun aikana keskimäärin 42 % lottoriveistä sisälsi Lisävoittoluokat. Viking Lotossa osuus oli vielä suurempi: keskimäärin 47 % riveistä sisälsi myös Lisävoittoluokat. Rekisteröityneitä asiakkaita lähes miljoona Veikkauksen toisen vuosineljänneksen (1.4.–30.6.2009) liikevaihto oli 359,5 milj. euroa ja se oli 8,1 milj. euroa (+2,3 %) suurempi kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Tulos nousi 107,1 milj. euroon (+1,8 %). Toisella vuosineljänneksellä rekisteröityneiden veikkausasiakkaiden määrä kasvoi 47 110 asiakkaalla. Katsauskauden lopulla rekisteröityneitä asiakkaita oli yhteensä lähes miljoona (942 260 asiakasta). Rekisteröityneen myynnin osuus kokonaismyynnistä oli katsauskaudella parhaimmillaan 38,7 % (viikolla 25). Asiakassuhteisiin panostaminen ja asiakastietokannan hyödyntäminen, Veikkaus-kortin markkinointikampanja kesäkuussa ja voitot tilille –lipukkeen poistaminen käytöstä ovat osaltaan vaikuttaneet toisen vuosineljänneksen rekisteröitymismääriin. Näkymät loppuvuodelle Veikkaus ennakoi noin 3,2 prosentin liikevaihdon kasvua vuonna 2009. Valtion vuoden 2009 talousarvioon kirjattu veikkausvoittovarojen tuottoarvio on 414,0 milj. euroa. Opetusministeriö jakaa tuoton taiteen, liikunnan, tieteen ja nuorisotyön hyväksi. Tavoite on kuluneen kauden kehityksen valossa saavutettavissa. Lisätietoja: liiketoimintajohtaja Olli Sarekoski p. 040 7525 890 talousjohtaja Mira Mäkipää p. 040 7378 664 Veikkauksen osavuosikatsaus löytyy kokonaisuudessaan internetistä:https://www.veikkaus.fi/info/yritys/avainluvut/raportit.html