Pitkäjänteistä ympäristötyötä: Veikkaus palkittiin luonnonvarojen säästäjänä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on tänään palkinnut Veikkauksen Luonnonvarojen säästäjä 2009 -tunnustuksella. Palkinto myönnettiin pitkäjänteisestä työstä jätemäärien vähentämiseksi. Tehokkaan lajittelun ansiosta vain prosentti pääkonttorin jätteistä päätyy kaatopaikalle. – Olemme iloisia palkinnosta ja siitä, että monivuotinen työmme ympäristön eduksi on huomattu. Veikkaus pyrkii aktiivisesti vähentämään negatiivisia ympäristövaikutuksiaan esimerkiksi toimistotyössä, hankinnoissa, kuljetuksissa ja myyntipaikkamateriaaleissa, sanoo yhteiskuntavastuupäällikkö Johanna Lipponen. WWF Suomi myönsi Veikkaukselle Green Office -merkin käyttöoikeuden vuonna 2007, mikä on osoitus siitä, että yhtiössä huomioidaan energian säästäminen, lajittelu ja ympäristövastuusta tiedottaminen. – Veikkauksessa toimii Ekotiimi, joka kampanjoi muun muassa paperinsäästön puolesta. Esimerkiksi viime vuonna säästimme 105 000 paperiarkkia edellisvuoteen verrattuna, Lipponen mainitsee. Merkittävä osa Veikkauksen toiminnan ympäristövaikutuksista tulee sähkönkulutuksesta. Veikkaus on allekirjoittanut vuonna 2008 Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimuksen. Sopimuksessa Veikkaus sitoutuu tehostamaan pääkonttorissa muuhun kuin tuotantoon kuluvan energian käyttöään vuoteen 2016 mennessä 9 % vuoden 2005 tasosta. Toimistoympäristön energiankulutukseen kiinnitetään huomiota it-hankintoja tehdessä, laitteistoja ja tiloja uusittaessa sekä tiedottamalla henkilöstölle muun muassa näyttöjen ja valojen sammuttamisen merkityksestä. Lisätietoja: yhteiskuntavastuupäällikkö Johanna Lipponen, puh. 040 542 4297