DAKAR-RALLI KEHITYSAVUN ASIALLA

Dakar-rallin osanottajat ja järjestäjät ovat jo kahden vuosikymmenen ajan osallistuneet kehitysaputyöhön Länsi-Afrikassa. Viime vuosina rallin järjestävä Amaury Sport Organisation on rahoittanut kansainvälistä SOS Sahel-ohjelmaa.

Kehitysaputyö alkoi jo Dakar-rallin alkuvuosina. Ensin huoltokuorma-autojen kuljettajat veivät itse hankkimiaan vaatepaketteja rallireitin varrella sijaitseviin kyliin. Kehitysaputyö sai järjestäytyneemmän muodon 1980-luvun puolivälissä. Vuoteen 1991 mennessä rallin perustajan isä, Gilbert Sabine, oli organisoinut Nigerin, Mauritanian, Mali ja Senegalin alueilla sijaitseviin kyliin mm. 147 uutta vesipumppua, luovuttanut seitsemän ajoneuvoa sekä maataloudessa tarvittavia pienkoneita paikallisen väestön käyttöön.
Kehitysaputyön toisen vaiheen aikana, vuosina 1991 – 1999 organisaatio rakensi mm. kaksi äitiysneuvolaa Senegaliin sekä koulut Mauritaniaan ja Maliin. Pienempiä projekteja olivat vesitornin rakentaminen Mauritaniaan ja katuvalojen asentaminen osaan Nigeriassa sijaitsevaa Agadezin kaupunkia.

Osaksi SOS Sahel- kehitysapua
Sabinen perheen luovuttua rallin järjestämisoikeuksista nykyisen organisaattorin Amaury Sport Organisationin (A.S.O.) hyväksi rallin kautta suunnattua kehitysapua jalostettiin edelleen. Viime vuosina Dakar-ralli on kanavoinut varoja SOS Sahel-ohjelman kautta.
SOS Sahel on kansainvälinen kehitysapuprojekti, joka toimii yhdeksän Länsi-Afrikan valtion alueella. Dakar-rallin kautta korvamerkittyä apua ovat saaneet näistä maista Mauritania, Senegal, Niger ja Mali.

Neljän viimeksi kuluneen vuoden aikana on käynnistetty 106 uutta projektia, joiden yhteisarvo on 600 000 euroa. Tästä summasta A.S.O. on rahoittanut 75 % ja Actions Dakar-ohjelman muut kumppanit neljänneksen. Ohjelman avulla on neljän vuoden aikana kunnostettu reitin varrella olevissa taajamissa 62 lähdettä ja kaivoa sekä perusparannettu 209 vesisäiliötä paikallisten elämää helpottamaan. Samassa yhteydessä on kyliin rakennettu 90 kemiallista käymälää ja 210 kompostia. Rakennustöiden ohella Actions Dakar on kouluttanut paikallisväestöä ympäristöystävällisempään elämään ja jakanut 53 000 diplomia tunnustukseksi kurssien läpäisseille.

Yritykset kantavat kortensa kekoon
SOS Sahel- ohjelman rinnalla rallissa mukana olevat yksityiset ja yritykset ovat mukana kehitysaputyössä monin keinoin. Espanjalainen öljy-yhtiö Repsol, joka on Mitsubishin ja moottoripyörävalmistaja KTM:n yhteistyökumppani, on yhdessä näiden tiimien kanssa jo vuosien ajan toimittanut lääkkeitä rallireitin varrella oleviin sairaaloihin. Yksityisten kilpailijoiden lahjoitukset vaihtelevat leluista ja vaatteista rahalahjoituksiin.