Kuvernööri Arnold Schwarzenegger testaa Mitsubishi i- MiEVin

Kalifornian osavaltion viranomaiset testaavat kuvernööri Arnold Scwarzeneggerin johdolla ajossa päästötöntä Mitsubishi i-MiEV- täyssähköautoa. Testi on osa liittovaltion puhtaimmaksi osavaltioksi mielivän Kalifornian kehittyvää ympäristöohjelmaa.

Kalifornian osavaltion ympäristö- ja lainsäädäntöviranomaiset tutustuvat koeajo-ohjelman puitteissa sähköauton päivittäiseen käyttöön. Tavoitteena on saada todellisten käytännön kokemusten myötä syvällisempi ymmärrys sähköautojen edellyttämän infrastruktuurin vaikutuksista osavaltion lainsäädäntöön, sähköverkkoon ja – verkon rakenteisiin. Mitsubishi Motors North America toimitti kaksi testiautoa testiohjelman käyttöön kahdeksi kuukaudeksi. Mitsubishi i-MiEV on ensimmäisen laajassa sarjatuotannossa valmistettava täyssähköauto. Sen myynti on alkanut Japanissa heinäkuussa 2009. Ensimmäiset autot eurooppalaisille asiakkaille toimitetaan ensi vuoden alussa. Suomeen ensimmäiset autot saapuvat maalis- huhtikuussa 2011. Mitsubishi i-MiEV voidaan Suomessa ladata tavallisesti verkkopistorasiasta ja yhdellä latauksella iMiEV suoriutuu 130 kilometrin matkasta.

Avainsanat: