Mitsubishi aloittaa sähköauton kenttätestit USA:ssa

Mitsubishi Motors aloittaa kuluvan vuoden syksyllä i MiEV-sähköauton testiohjelman Pohjois-Amerikassa. Kenttäkokeet toteutetaan yhteistyössä kesän aikana valittavien sähköyhtiöiden kanssa. i MiEV on uuden sukupolven sähköauton prototyyppi, jonka perustana oleva tekninen ratkaisu on siirrettävissä käytettäväksi minkä kokoisessa henkilöautossa tahansa.

Projektin aikana energiayhtiöt tekevät kenttäkokeet, keräävät tiedot ja arvioivat yhdessä Mitsubishi Motors American kanssa auton kaupallisen potentiaalin.
Tutkimusauto perustuu Japanissa kaupunkikäyttöön kehitettyyn i-miniautoon, joka on varustettu takapyörien väliin sijoitetulla bensiinimoottorilla. Tavaratila sijaitsee etupyörien välissä, joten MiEV -mallin kehittäminen ei ole vaatinut suuria korirakenteen muutoksia. Sähköautoversiossa voimanlähteenä toimivat kompakteilta litiumioniakuilta voimansa saavat kolme sähkömoottoria. Etupyöriä pyörittävät omat sähkömoottorit ja takapyörien väliin sijoitettu sähkömoottori välittää voiman takapyörille.
i MiEV:n tehonlähteen sijoittaminen keskelle taakse tarjoaa kaksi keskeistä etua: sisätilaa neljälle matkustajalle sekä voimansiirtolaitteille ja akuille on enemmän tilaa. Suuremman akkumäärän mahduttaminen autoon pidentää toimintasädettä. Autolaturi mahdollistaa akun lataamisen tavallisesta 220 voltin sähköpistorasiasta. i MiEV:n akut latautuvat kotona 7 tunnissa ja kolmivaihevirtaa käyttävällä pikalaturilla jopa alle tunnissa. Akkulatureiden tueksi auton kattoon on asennettu aurinkopanelit, joiden kautta akkuja ladataan aurinkoisella säällä. Yhdellä latauksella i MiEV kulkee 160 kilometriä.