Mitsubishi i MiEV -sähköauton testit alkavat Euroopassa

Mitsubishi i MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle) -sähköauton käyttötestit alkavat Euroopassa tammikuun aikana. i MiEV on ensimmäinen sähköautomalli, jonka mikään merkittävimmistä autonvalmistajista tuo markkinoille jo tämän vuoden aikana.

Käyttötesteissä on mukana 12 kappaletta i MiEV -sähköautoja, jotka nähdään ensimmäiseksi arkipäivän liikenteessä Espanjassa, Hollannissa ja Isossa-Britanniassa. Näistä maista testaus laajenee muualle Eurooppaan tämän vuoden kuluessa.

Tähän mennessä i MiEV -mallin ominaisuuksia jokapäiväisessä ajossa on testattu Japanissa, Uudessa Seelannissa ja Yhdysvalloissa. Auto lanseerataan ensimmäiseksi Japanissa jo tulevana kesänä. Mikäli eurooppalaisten käyttötestien tulokset ovat odotetun positiivisia, i MiEV nähdään täkäläisillä markkinoilla arvion mukaan vuoden 2010 lopulla.

Mitsubishi on viimeksi kuluneen vuoden aikana arvioinut i MiEVin ominaisuuksia testiajoissa ja mallin soveltuvuutta vaihteleviin tarpeisiin yhteistyössä muun muassa voimayhtiöiden, paikallis- ja aluehallinnon viranomaisten sekä suurten yritysautoasiakkaidensa kanssa. Käyttötestien uudessa vaiheessa mukaan otetaan maahantuojat Mitsubishi Motors Europen toiminta-alueella, Suomi mukaan luettuna. Tavoite on selvittää entistä perusteellisemmin sähköautojen markkinapotentiaalia, niihin kohdistuvia odotuksia ja i MiEVin menestysmahdollisuuksia Euroopassa.

I MiEV -sähköautomalli perustuu Mitsubishi i-malliin ja edustaa tällä hetkellä yhtiön ympäristöosaamisen kärkeä. Tähän mennessä ajetuissa testeissä i MiEVillä on saavutettu jopa 144 kilometrin toimintamatka yhdellä auton litium-ioni-akkujen latauksella EU-normien mukaan mitattuna. Auto saavuttaa jopa 130 kilometrin huippunopeuden.