MITSUBISHI MOTORS EUROPE ENNÄTYKSEEN VUONNA 2005

Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) ylitti vuodelle 2005 asettamansa tavoitteet laskusuuntaisten Euroopan markkinoiden (-0,7 %) ankarasta kilpailupaineesta ja muuttuvan autoliiketoiminnan uusista haasteista huolimatta. Tärkein menestyksen osatekijä oli uusien mallien tarjoama piristysruiske.

Mitsubishi saavutti Euroopassa saavutti vuonna 2005 yhteensä 265 685 auton myynnin, jossa kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli peräti 17,7 %. Kasvua on jatkunut jo kolmen peräkkäisen vuoden ajan ja yhtiön viime vuodelle asettama 260 000 ajoneuvon myyntitavoite ylittyi selvästi. Tuotteissa Coltin ja Grandiksen vuosi Mallistoa edelleen seuraavien vuosien aikana merkittävästi uudistava Mitsubishi Motors täydensi tuo-tevalikoimaansa Euroopassa vuonna 2005 lupaustensa mukaisesti. Päättyneen vuoden ensimmäinen uutuus oli 3-ovinen Colt CZ3. Coltin kokonaismyynti nousi vuonna 2005 72 305 kappaleeseen. Tämän perusteella kuluvalle vuodella kaavailtu 80- 85 000 kappaleen myyntitavoite on saavutettavissa. Farmari-autojen ja täysikokoisten tila-autojen välistä kuilua kaventava Grandis lanseerattiin bensiinikäyttöisenä osalle Euroopan markkinoita keväällä 2004. Mallisto laajeni samana syksynä 7-paikkaisella versiolla ja viime vuoden viimeisellä neljänneksellä myyntiin saatiin 2,0-litrainen yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodieselversio. Dieselmalli on suoranainen välttämättömyys muutamilla markkina-alueilla, kuten Ranskassa (jossa 94 % tila-autoista on dieselkäyttöisiä), Belgiassa (96 %), Itävallassa (97 %) ja Italiassa (99 %). Uutuus nosti Grandisin myyntivolyymin 10 928 kappaleeseen. Myös Mitsubishi Motorsin perinteiset myyntivaltit menestyivät Euroopassa vuonna 2005 hyvin. Lancer Sedan ja STW pitivät pintansa Mitsubishin eniten myytynä mallina Euroopassa yhteensä 62 074 kappaleen myynnillä. Vakiintunut asema Mitsubishi Motors on vakiinnuttanut asemansa Euroopassa, joka antaa mahdollisuuden tavoitella tervettä kasvua tulevina vuosina. Kasvaneen myynnin ohella Mitsubishi vankisti asemaansa ja jälkimarkkinoinnin palvelukonsepti-aan avaamalla uuden varaosavaraston Hollantiin. Mitsubishi Motors Europen pääjohtaja Tim Tozer kommentoi vuoden 2005 suorituksia ja vuoden 2006 näkymiä seuraavasti: “Mitsubishi-perhe on tehnyt todella paljon työtä saavuttaakseen vahvan tuloksen vuonna 2005. Uu-det tuotteet, jakeluverkoston kehittäminen, asiakastyytyväisyys sekä tehokkaampi markkinointi ja logistiikka ovat auttaneet meitä ylittämään myyntitavoitteemme. Uusi tuoteaalto tekee vuodesta 2006 erittäin jännittävän Mitsu-bishi Motorsille Euroopassa. Menestys ei olisi mahdollista ilman sinnikkyyttä ja kovaa työtä, jotka synnyttävät ainutlaatuisen Mitsubishi-hengen. Tuo sama henki siivitti Pajero Evon jo yhdennentoista kerran voittoon Dakar-rallissa. Vahva yhteishenkemme on merkittävä osa liiketoimintaamme ja tekee siitä ainutkertaisempaa, värik-käämpää ja hauskempaa. “ MITSUBISHI MOTORSIN MYYNTI EUROOPASSA KALENTERIVUOSINA 2001 – 2005 - 2001: 212 912 autoa - 18,1 % - 2002: 203 028 autoa - 4,6 % - 2003: 207 939 autoa + 2,4 % - 2004: 225 826 autoa + 8,6 % - 2005: 265 685 autoa + 17,7 %