Mitsubishi Motors Geneven autonäyttelyssä 2007: - Eilen - Tänään - Huomenna -

Mitsubishi Motors Corporation juhlii Geneven Autonäyttelyssä 90 vuotta täyttävää autotuotantoaan, jona aikana Mitsubishi on tullut tunnetuksi luovasta insinööritaidostaan. Tänään esimerkkinä on uusi Outlander- mallisto ja huomisesta viitteitä antaa uuden sukupolven Lancer Evolution X – konseptiauto.

Mitsubishi-konsernin autoteollisuuden yksikkö näyttää Genevessä 6.–18. maaliskuuta, miten vahva visio autonvalmistuksesta johti Model A:n syntyyn tasan 90 vuotta sitten vuonna 1917 ja miten yritys tuo insinööritaitoaan jatkuvasti jalostamalla tänä päivänä markkinoille innovatiivisia ratkaisuja. Esimerkkeinä ovat upouusi Outlander ja tulevaisuudessa visiota intohimoisesti eteenpäin vievä punahehkuinen Prototype-X.

Eilen Model A
Mitsubishi Motorsin messuosastoa vuoden 2007 Geneven autonäyttelyssä sulostuttaa pieni punainen auto: tarkka jäljennös vuoden 1917 Model A:sta. Malli eroaa paljon odotetusta Lancer Evolutionista, mutta vaikka autot ovat erilaisia, niiden taustalla oleva kestävään lopputulokseen pyrkivä kulttuuri on pysynyt samana viimeiset 90 vuotta.

Mitsubishi Motorsin historia autonvalmistajana alkoi kauan ennen kuin Mitsubishi Heavy Industries, Ltd:n moottoriajoneuvoyksikkö erotettiin omaksi kokonaisuudekseen nimellä "Mitsubishi Motors Corporation" vuonna 1970. Vuonna 2004 yksikkö liittyi takaisin juurilleen osaksi Mitsubishi-yritysryhmän ydinosaa.

Mitsubishin ensimmäinen tuote oli Model A, Japanin ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, jota alettiin valmistaa elokuussa 1917. Neljän vuoden kuluttua vuonna 1921 Model A:n valmistus lopetettiin, sillä Mitsubishi keskittyi autojen sijaan muutaman vuoden ajaksi lentokoneiden valmistukseen. Tästä huolimatta auto oli edelläkävijä aikanaan, ja Mitsubishi on aina siitä lähtien ollut uudistaja.

Näinä varhaisina vuosina autoja valmisti Mitsubishin laiva- ja lentokoneyksikkö Heavy Industries. Mitsubishi Motorsin historia kertoo yrityksen omistautumisesta luovaan insinöörityöhön. Työn seurauksena yrityksen ajoneuvoilla on hyvä maine: ne ovat viimeisteltyjä, luotettavia ja laadukkaita, ja niillä on monipuolinen suorituskyky sekä kadulla että maastossa, sekä huviajelulla että kilparadalla.

Tänään Outlander
Uuden Outlanderin taustalla on siis yhtiön 90 vuoden aikana kehittynyt insinööritaidon asiantuntemus, mutta myös 70 vuotta nelivetotekniikkaa ja 45 vuotta menestyksekästä moottoriurheilua. Outlander on todellinen jatkuvalla nelivedolla varustettu katumaasturi, joka haastaa yhä kilpaillumman ja ennakoitavamman segmentin muotoilullaan, tekniikallaan ja vakailla ominaisuuksillaan.

Vaikka Outlander jättääkin aidon maasturin roolin suosiolla uuden sukupolven Pajerolle, se on kompromissiton ratkaisu erilaista vapaa-ajan autoa etsivälle. MMC:n uuden globaalin GS-pohjalevyn mukautuvuutta hyväkseen käyttäen se tarjoaa henkilöautomaisen aktiivisen turvallisuuden ja ajonautinnon, kiitos All-Wheel Control -voimansiirron, neljän pyörän erillisjousituksen, tehokkaiden jarrujen ja matalan painopisteen. Painopisteen mataluuteen vaikuttaa alumiininen kattopaneeli, joka on toteutettu hyödyntäen Lancer Evolution IX:ssä testattua tekniikkaa.

Selvästi Pajero Evo 2+2 -konseptiauton inspiroima Outlanderin etuosan muotoilu sekoittuu lihaksikkaisiin lokasuojiin, voimakkaisiin pyörän kaariin ja teräviin linjoihin, jotka eivät jätä epäilyksiä auton luonteesta ja kyvykkyydestä.

Huomenna Prototype-X
Kuten Outlanderista, uuden sukupolven Pajerosta ja vuoden 2007 Dakar-voittajasta Pajero Evosta voi päätellä, MMC:n Japanissa sijaitsevan Okazakin tuotekehityskeskuksen insinöörit suhtautuvat edelleen työhönsä intohimoisesti.

Yhdeksänkymmentä vuotta Model A:n jälkeenkin yhtiön intohimo työhön näkyy sen kaikissa hankkeissa, kuten MMC:n uudessa "Project Global" -pohjalevyssä, joka on yhtiön kaikkien aikojen kunnianhimoisin autotekniikan projekti.

Tämän ”kolmen miljoonan auton” pohjalevyn myötä Mitsubishi Motors vahvistaa strategisen päätöksensä kohdistaa tuotekehittelynsä rajalliseen määrään mukautuvia pohjalevyjä (14:stä kuuteen), joiden joustavuuden kautta voidaan mukautua alueellisiin tarpeisiin ja vaatimuksiin sekä markkinatrendeihin ja uusiin asiakkaiden vaatimuksiin.

"Project Global" -pohjalevy on myös toiseksi paras työkalu intohimoisen vision edistämisessä. Mitsubishi Motors esittelee Genevessä ja Detroitissa näyttelyauto Prototype-X:n, joka viittaa legendaarisen superauton Lancer Evolutionin odotettuun ja täysin uudistuneeseen uuden sukupolven malliin.

Prototype-X osoittaa eurooppalaiselle yleisölle tänä syksynä myyntiin tulevan Lancer Sports Sedan -malliston laajuuden. Valikoimaan kuuluvat mallit Euroopan 1,5-litraisesta lähtötason mallista aina malliston parhaaseen, täysin uuteen Lancer Evolution -superautoon. Mitsubishi Lancer Evolution X-superauto saatetaan ensin myyntiin USA:ssa ja myöhään kuluvan vuoden syksyllä Japanissa. Eurooppaan uutuus rantautuu puolentoista vuoden kuluttua eli syksyllä 2008.