Mitsubishi mukaan litiumioniakkujen valmistukseen

Akkuvalmistaja GS Yuasa Corporation, Mitsubishi Motors Corporation ja Mitsubishi Corporation ovat perustaneet yhteisprojektin, jonka päämääränä on yhteisyrityksen perustaminen sähköajoneuvoissa käytettävien suurikapasiteettisten ja huipputehokkaiden litiumioniakkujen valmistamiseksi. Tavoitteena on perustaa uusi yhtiö puolen vuoden kuluessa.

GS Yuasa tulee omistamaan kaavailujen mukaan 51 % uuden yhtiön osakkeista ja Mitsubishi-yhtiöiden osuus on yhteensä 49%. Uuden yhtiön pääkonttori sijoitetaan Kiotoon Japaniin. Ensivaiheessa yhteistyökumppanit sijoittavat 19 miljoonaa euroa uuden tuotantolaitoksen automatisoituihin tuotantolinjoihin, joiden tuotantokapasiteetti tulee olemaan 200 000 kennoa vuodessa. Tuotannon on määrä alkaa vuoteen 2009 mennessä.

Osa Mitsubishin MIEV-strategiaa
Suurikokoisten litiumioniakkujen käytön odotetaan lisääntyvän merkittävästi eri teollisuudenaloilla, autoteollisuus mukaan lukien. Siksi on tärkeää kehittää tuotantojärjestelmiä, joiden avulla markkinoiden tarpeisiin voidaan vastata nopeasti. GS Yuasan litiumioniakkuteknologiat ovat hyvin edistyksellisiä ja yhtiö pyrkii jatkuvasti etsimään niille uusia käyttökohteita. MC puolestaan haluaa saada jalansijaa akkujen tuotannossa ja muilla siihen liittyvillä toimialoilla, ja autonvalmistajana MMC pyrkii edistämään mahdollisimman ympäristöystävällisten autojen yleistymistä. Yhdistämällä voimansa uuden yhteisyrityksen kautta yhtiöt uskovat saavuttavansa parhaan mahdollisen synergiaedun.

Uuden yhteisyrityksen valmistamat akut perustuvat GS Yuasan - Japanin ainoan suurikokoisten litiumioniakkujen massavalmistajan - LIM-sarjan akkuihin, joiden tiettyjä ominaisuuksia, kuten kennorakennetta ja elektrodimateriaaleja, muuntelemalla saavutetaan parempi energia- ja tehotiheys. Uusien akkujen kapasiteetti tulee olemaan kymmenen kertaa suurempi kuin tällä hetkellä hybridiautoissa käytetyissä akuissa, joten ne soveltuvat erinomaisesti uuden sukupolven sähköautoihin.

Mitsubishi Motors suunnittelee uuden yhtiön akkujen asentamista uuden sukupolven ”i” MiEV -sähköautoon, joka on tarkoitus tuoda markkinoille japanissa vuoteen 2010 mennessä.

Lisäksi uudet akut ottavat ja luovuttavat virtaa hyvin nopeasti, joten ne ovat yhteensopivia energiayhtiöiden kaavailemien nopeiden latausjärjestelmien kanssa ja soveltuvat potentiaalisesti myös plug-in-hybridiautoihin (P-HEV). Mitsubishi uskoo, että uuden yhteisyrityksen akuista muodostuu suurikokoisten litiumioniakkujen tosiasiallinen standardi ja että akkujen tuotantokapasiteettia ja valikoimaa tullaan laajentamaan kasvavien markkinoiden tarpeiden mukaan.