MITSUBISHI OUTLANDER TURBO – EVOLUTION VOIMAA JA VÄÄNTÖÄ

Mitsubishi Outlander –mallisto laajenee ylöspäin. Lisävoimaa ja vääntöä kaipaaville on tarjolla Outlander Turbo. Tarpeen vaatiessa ripeästä etenemisestä vastaa citymaasturikäyttöä varten hieman kesytetty Lancer Evolution VIII –mallistosta tuttu voimanpesä.

Outlanderin ensimmäinen vuosi oli menestyksekäs. Koko Euroopassa rekisteröitiin viime vuonna yli 16 000 Outlanderia. Uusi tehokas ja tyylikäs Turbo-versio aikoo vankistaa mallin asemaa entisestään. Mitsubishi Motorsin ajoneuvojen yhteinen DNA näkyy selvästi myös Outlander Turbossa. Se vetoaa esimerkillisellä suorituskyvyllään ja miellyttävällä muotoilullaan asiantuntevaan ostajakuntaan. Turbo-versiosta löytyvät entistä hiotumpana kaikki Outlanderille ominaiset, korkealle arvostetut ominaisuudet, kuten tyylikäs ulkoasu, hyvä ajodynamiikka ja laadukas viimeistely. Evolution voimaa ja ajettavuutta Outlander Turboa vauhdittaa hieman kesytetty versio Lancer Evolution VIII:n kaksilitraisesta ja nelisylinterisestä DOHC ECI-MULTI 4G63 -turbomoottorista. Outlanderiin räätälöitynä tehoa moottorista on käytettävissä 202 hv ja vääntömomenttia 303 Nm. Näillä eväin Outlander Turbo saavuttaa sadan kilometrin tuntinopeuden 7,7 sekunnissa ja 220 km/h huippunopeuden. Yhdessä edistyksellisen moottorinohjausjärjestelmän kanssa Mitsubishin kehittämä turbotekniikka tarjoaa kuljettajan käyttöön helposti hallittavaa voimaa suorituskyvyn kärsimättä. Moottorin ominaisuuksien viimeistelyssä merkittävänä apuna on se, että Mitsubishi ainoana autonvalmistajana käyttää yhtiön itsensä valmistamia turboahtimia. Outlanderin luokassaan alhainen painopiste, herkästi reagoivalla viskokytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, turbo- mallin suorituskykyyn sovitetut muita malleja tehokkaammat neljän pyörän levyjarrut, monivarsituentaa hyödyntävä takajousitus ja 215/55R17-renkaat antavat kuljettajalle mahdollisuuden nauttia täysipainoisesti auton hyvästä suorituskyvystä. Tarkka ja hyvän palautteen tiestä antava ohjaus viimeistelee ajonautinnon. Jatkuva neliveto – turvallisuuden vuoksi Viskokytkimellä varustetun keskitasauspyörästön ansiosta Mtsubishi Outlanderin jatkuva neliveto tarjoaa turvallisuutta ja loogisen ajokäytöksen kaikissa olosuhteissa. Vetosuhde tavanomaisessa ajossa ja olosuhteissa on 50/50 %. Viskon vaikutus on huomattava jopa äkillisissä kitkanmuutostilanteissa jäällä, lumella, hiekalla, soralla tai muulla heikosti pitävällä pinnalla. Etu- ja takapyörien nopeuseron kasvaessa, viskokytkin siirtää voimaa paremmin pitävällä akselille vakaan etenemisen takaamisesti. Kitkasta riippuen vetosuhde voi vaihdella välillä 35/65 %. Outlanderin suurin ero citymaasturiluokassa yleisesti käytettyyn kytkeytyvään nelivetoon tulee esille vaikeissa olosuhteissa. Jatkuva neliveto on ajokäytökseltään looginen ,erillainen kuin etuvedosta nelivetoon muuttuvalla järjestelmällä varustetut autot. Outlanderin viskokytkimen etu on sen nopea reagointi, joka perustuu kytkin lamellien optimaaliseen määrään ja kytkinpaketin pieneen kokoon. Huippuvarustelu alleviivaa ajonautinnon Mitsubishi Outlander Turbon vakiovarustetaso on korkea. Istuimet on verhoiltu nahka/Alcantara-yhdistelmällä, ohjaamon lämpötilasta huolehtii automaatti-ilmastointi, avattava kattoluukku ja takaistuimen kohdalla oleva kattopanorama-ikkuna tuovat ylellisyyttä ja valoisuuttaa matkantekoon. Turbon menohaluista auton ulkoasussa kertovat konepellin ilmanottoaukko, pyöräkoteloita kiertävät korin väriset levikelistat, ovien alapuolella oleva airdam-ilmanohjain, tummennetut takaikkunat sekä 17” alumiinivanteet. Kuljettaja voi seurata matkan edistymistä ja ulkolämpötilaa mittaristoon sijoitetusta ajotietokoneesta. Keskitetyt hallintalaitteet Hallintalaitteet on sijoitettu harkitusti vaistomaista käyttöä silmälläpitäen. Mittarit on sijoitettu suoraan kuljettajan näkökenttään. Muut sisustuksen, lämmityksen ja ilmastoinnin kytkimet on sijoitettu symmetrisesti, mikä saa aikaan tasapainoisen ja harmonisen tunnun. Ylimääräisen nappulaviidakon välttämiseksi Outlanderissa on toteutettu Maybach- loistoauton suunnittelijan, Oliver Boulayn suunnittelufilosofiaa, jossa rinnakkaisia toimintoja on keskitetty samojen kytkinten alle. Esimerkiksi takalasin lämmityksen kytkin, ohjaa taustapeilien sekä tuulilasin alareunan läm-mitystä. Tuloksena on sisustus, jonka toiminnallisuus tekee muodosta luonnollisen viehättävän. Istuimet on muotoiltu tukemaan eri tyyppisiä vartaloita pitkälläkin matkalla. Kuljettajan oman henkilökohtaisen ajo-asennon löytämistä helpottavat monipuoliset istuimen säädöt. Progressiivinen ja hyvän ajotuntuman antava jousitus Jousitusta säätäessään Mitsubishin insinöörit tiesivät, että heidän on tarjottava urheilufarmarimainen ajotuntuma, koska Outlander Turboa tultaisiin ajamaan pääasiassa maanteillä. Nimensä mukaisesti Outlanderin täytyy myös kulkea vakaasti ja mukavasti paikatuilla esikaupunkiteillä, huonosti hoidetuilla maaseutupoluilla, soraväylillä, lumessa ja jäässä ja ylipäätään millä hyvänsä alustalla joka saattaa tulla eteen matkalla. Pitkäliikkeinen jousitus ja riittävä maavara merkitsevät sujuvaa etenemistä. Mitsubishi Outlander on vakaa ajettava, josta on jousien ja kallistuksenvakainten ominaisuuksien huolellisella yhteensovittamisella saatu karsittua pois citymaastureille tyypillinen korin sivuttaissuuntainen rullaus. Tämän ansiosta suuntavakavuus on hy-vä, Outlander etenee vakaasti myös tuulisissa olosuhteissa. Nopea ja tarkka ohjaus viimeistelee ajomukavuuden myös haastavissa olosuhteissa tarjoten kuljettajalle täsmällistä tietoa tien pinnasta ja auton ohjattavuudesta. Kattava takuupaketti Mitsubishi Outlander tarjoaa muiden Mitsubishi-mallien tapaan varsin kattavan takuupaketin. Tekninen perustakuu on 3 vuoden tai 100.000 kilometrin mittainen. Jatkoturvan kautta perustakuu on laajennettavissa 5 vuoden ja 150.000 km mittaiseksi. Koritakuun pituus on kuusi vuotta ja maalitakuun kolme vuotta. Näiden lisäksi ostajan turvana on Mitsubishi Assistance Packge (MAP) –ajoturva. MAP on autoilijan ja hänen matkustajiensa turvana lähes kaikissa ajateltavissa olevissa murheissa aina kotipihalta Euroopan syrjäisiin kolkkiin saakka. MAP auttaa mahdollisissa onnettomuustapauksissa, auton pysähtyessä teknisen, elektronisen tai itseaiheutetun vian vuoksi. Myös automurto tai murron yritys ja sen aiheuttamat korjaustoimenpiteet saadaan alkuun MAP-palvelun avulla. Pääsääntönä on, että auto ja mahdollinen perävaunu toimitetaan valtuutetulle korjaamolle. Mikäli toimenpiteet kestävät pidempään, matkustajat toimitetaan kotiin vuokra-autolla, lentokoneella, junalla tai laivalla matkan yksityiskohdista riippuen. MAP on Mitsubishi-asiakkaalle veloitukseton turva. Se turvaa asiakasta niin kauan kun auto täyttää 11. vuotta, mikäli auto on vähintään kerran vuodessa huollettu valtuutetussa huoltopisteessä. Mitsubishi Outlander Turbon suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on EUR 48.900.