Mitsubishin i MiEV -sähköautojen käyttötestit laajenevat Kaliforniaan

Tokio ¬ Mitsubishi Motors Corporation (MMC) on solminut Southern California Edison (SCE) - sähköyhtiön kanssa aiesopimuksen i Miev -sähköautojen käyttötesteistä ja evaluaatiosta Yhdysvalloissa. "Nelipaikkainen Mitsubishi i Miev pääsee nyt mukaan SCE:n arvostettuun prototyyppien testaus- ja arviointiohjelmaan. Yhteistyö yhden Yhdysvaltain suurimman sähköajoneuvoja käyttävän yrityksen kanssa takaa meille kaipaamme palautetta i Miev-automme ja sen akkujen suorituskyvystä sekä auton integrointimahdollisuudesta uusimpiin sähköjärjestelmiin", kommentoi i Miev -mallin kaupallistamisesta vastaava johtaja Tohru Hashimoto MCC:stä.

MCC on Japanissa testannut i MiEV (Mitsubishi intelligent Electric Vehicle) -sähköautoa intensiivisesti kahden vuoden ajan yhteistyössä seitsemän palvelualan yrityksen ja sähköyhtiön kanssa. Tämä yhteystyö on nopeuttanut mallin kehitystyötä ja mahdollistanut MCC:n päätöksen tuoda malli myyntiin kotimarkkinoilla kesällä 2009.

Kasvanut kiinnostus sähköautoihin ja muihin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin on lisännyt paitsi autonvalmistajien, myös sähköautoja jo käyttävien yritysten mielenkiintoa testausten laajentamiseen. Southern California Edison on yksi Yhdysvaltain suurimmista sähköyhtiöistä. Yhtiö vastaa 4,8 miljoonan asiakassopimuksen kautta 13 miljoonan asiakkaan sähkönsaannista Keski- ja Etelä-Kaliforniassa.

SCE toivoo nyt solmitun yhteistyösopimuksen auttavan MCC:tä arvioimaan, kuinka uudet sähköajoneuvot voidaan tehokkaimmin yhdistää tulevaisuuden älykkääseen sähköverkkoon ja seuraavan sukupolven Edison SmartConnectTM -sähkömittareihin. Samalla voidaan tutkia myös sähköajoneuvojen yhdistämistä osaksi sähköverkkojen hallintaa ja energian laskutusta.