Mitsubishin täysin uusi Lancer crossover-ralliauto - erilainen näkökulma

Mitsubishi ja moottoriurheilu ovat kuuluneet erottamattomasti yhteen ensimmäisestä rallikisasta (vuoden 1962 Macao Grand Prix / Mitsubishi 500) lähtien.

Kuljettajien ja kartanlukijoiden ammattitaito, tallien tehokkuus, autojen toimintavarmuus ja tuotekehittelyn erinomaisuus ovat luoneet yhtiölle vertaansa vailla olevan maineen ja uskottavuuden rallimaailmassa, olipa laji mikä tahansa (rata-autoilu: Japanin Grand Prix’n voitto 1971 Colt F2000:lla, rallin MM-sarja: 4 kuljettajien mestaruutta + 1 valmistajien mestaruus Lancer Evolutionilla, rallin SM-sarja: 16 merkkimestaruutta ja 15 henkilökohtaista mestaruutta, maastoralli: 12 Dakar-rallin voittoa Pajerolla).

Tosielämän testilaboratorio
Menestys moottoriurheilussa on edistänyt sellaisten sittemmin legendoiksi muodostuneiden autojen kuten Pajeron ja Lancerin / Lancer Evolutionin markkinointia ja tukenut Lancer-tuotantoautojen kehitystä, joka kulminoitui vastikään lanseerattuun Project Global -perheeseen (Sports Sedan, Sportback, Ralliart, Evolution).

Ralliareenat ovat toimineet Mitsubishille tosielämän testilaboratoriona ja laajentaneet yhtiön Okazakissa sijaitsevan tuotekehityskeskuksen tietämystä mm. neliveto- ja turboahdintekniikasta. Saatuja oppeja on hyödynnetty tuotantoautoissa Lancerista Pajeroon.

Crossover
Nyt Mitsubishi aloittaa jälleen alusta ja julkistaa uuden sukupolven ralliauton, täysin uuden Racing Lancer -crossoverin.

Uuden mallin myötä yhtiö haluaa tuoda moottoriurheilutoimintaansa aivan uuden ulottuvuuden, jossa yhdistyvät Lancerin 35 vuoden ja Pajeron 25 vuoden menestys rallimaailmassa.

Tavallisen ralliauton ja maastoralliauton sekä henkilöauton ja SUV:n risteytyksenä Racing Lancer tavoittaa laajemman kohderyhmän kuin edeltäjänsä ja aloittaa uuden vaiheen Lancerin rallihistoriassa.

Uuden mallin muotoilu on saanut inspiraationsa vastikään lanseeratusta viisiovisesta Lancer Sportback -urheilu-hatchbackista. Racing Lancer tukee Mitsubishin uutta valloitusta henkilöautomarkkinoilla pitkälti samalla tavalla kuin Pajero Evolution lanseerattiin tukemaan seuraavan sukupolven Pajeron markkinointia vuonna 2006.

Dieseltehoa
Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa esitellään Mitsubishin pitkän tähtäimen henkilöautostrategia Euroopassa. Strategia perustuu Mitsubishin urheilullisen perinnön ja uuden vihreän teknologian yhdistelmään ja kiteytyy epätavalliseen sloganiin “Yksi segmentti / yksi (vihreä) ratkaisu”.

Racing Lancerista tulee Mitsubishin dieselmalliston keulakuva, kun taas uudet vihreät ratkaisut on keskitetty C/D-segmenttiin, joka on Lancerin valtakuntaa.

Vaikka Mitsubishin perinteet dieselautojen valmistajana ovat suhteellisen nuoret, sen tunnustettu asiantuntemus moottoritekniikan kehittäjänä (yhtiö on ollut edelläkävijä esimerkiksi pakokaasupäästöjen puhdistuslaitteiden, tasapainotusakselien, turboahdinten ja suoraruiskutustekniikan kehittäjänä 1970-luvulta alkaen) on nyt mobilisoitu dieselmoottorien kehitystyöhön. Tuloksena on syntynyt laaja uusien dieselvoimanlähteiden valikoima.

Kaikki nämä moottorit – vuonna 2009 Lanceria varten lanseerattavasta täysin uudesta nelisylinterisestä, Euro V -päästömääräykset täyttävästä 4N13-moottorista Racing Lancerin turboahdettuun kolmilitraiseen V6-rallimoottoriin – ovat saman tietotaidon hedelmiä ja jakavat dieseltekniikan ympäristöystävälliset ominaisuudet, eli alhaisen polttoaineenkulutuksen ja pienet päästöt.
Dakar-ralli siirtyy ensi vuonna kirjaimellisesti uuteen maailmaan, kun se ajetaan Afrikan sijasta Etelä-Amerikassa. Uusi alku, aivan kuten Racing Lancerilla…